10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 08 مهر 1398 ساعت 13:11

بالا گرفتن جنگ بر سر مواد معدنی استراتژیک

anasorenaderدولت آمریکا با اجرای برنامه‌ای برای افزایش تولید لیتیوم، کبالت و عناصر خاکی نادر در سراسر جهان، در تلاش برای شکستن برتری چین در تامین مواد معدنی استراتژیک مهم است.
به گزارش جهان معدن به نقل از ایسنا، ابتکار حاکمیت منابع انرژی آمریکا که در ژوئن اعلام شد تاکنون شامل استرالیا، بوتسوانا، پرو، آرژانتین، برزیل، جمهوری دموکراتیک کنگو، نامیبیا، فیلیپین و زامبیا بوده است.

هدف از این طرح، تقویت تولید معدنی ۱۵ ماده معدنی پرتقاضا در فناوری‌هایی مانند خودروهای برقی، مخازن باتری و توربین‌ها است.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پنج شنبه گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار کرد: می‌خواهیم مطمئن شویم این کالاهای معدنی مهم از تهدید و کنترل بین‌المللی عاری می‌مانند. کاری که انجام می‌دهیم کاملا ضروری است و برای تضمین تامین انرژی قابل اتکا برای هر کشوری اهمیت دارد.
پمپئو اظهار کرد که دولت ترامپ روی توافق‌های دوجانبه‌ای مانند توافقی که اخیرا با کانادا امضا شده و تحکیم همکاری در بخش مواد معدنی مهم را هدف گذاری کرده است، کار خواهد کرد.
واشنگتن همچنین حمایت استرالیا را به دست آورده که متعهد شده است جوینت ونچرهای احتمالی را برای بهبود ظرفیت پالایش عناصر خاکی نادر و کاهش اتکا به عناصر خاکی نادر چین تسهیل کند.
استرالیا در راستای تلاش‌های مشترک با آمریکا برای به چالش کشیدن برتری چین در بازار جهانی، در اوایل سپتامبر ۱۵ پروژه عناصر خاکی نادر و ماده معدنی مهم را شناسایی کرد.
شرکت لیناس استرالیا که بزرگترین معدن‌کار عناصر خاکی نادر جهان در خارج از چین است، در ژوییه توافقی با شرکت بلو لاین برای ساخت تاسیسات جداسازی عناصر خاکی نادر در آمریکا امضا کرد که این تاسیسات تا سال ۲۰۲۱ فعالیتش را آغاز خواهد کرد.
آمریکا همچنین تفاهم نامه‌ای برای کمک به گرین‌لند در اکتشاف و توسعه منابع این جزیره به خصوص عناصر خاکی نادر امضا کرده است.
واشنگتن اخیرا نسبت به اتکای خود به واردات مواد معدنی به دلیل تهدید پکن برای استفاده از آنها به عنوان اهرمی در جنگ تجاری با آمریکا، نگرانی فزاینده‌ای پیدا کرده است.
چین در حدود ۸۰ درصد از تولید جهانی عناصر خاکی نادر سهم دارد. عناصر خاکی نادر گروهی متشکل از ۱۷ عنصر شیمیایی مورد استفاده در دستگاههای الکترونیکی مصرفی و تجهیزات نظامی هستند.
این کشور در گذشته از برتری خود در تولید عناصر خاکی نادر برای گرفتن امتیازات سیاسی استفاده کرده است و پس از مناقشه دریایی با ژاپن در سال ۲۰۲۰، صادرات این مواد به همسایه خود را متوقف کرد و باعث افزایش قیمت‌ها و تلاش برای تامین این مواد از نقاط دیگر شد.
بر اساس گزارش اویل پرایس، پکن هم با خرید سهم در پروژه‌های معدنی کشورهایی مانند استرالیا، به تضمین تامین مواد معدنی مهم و فلزات باتری مانند لیتیوم، کبالت و نیکل مبادرت کرده است.