31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 05 مهر 1399 ساعت 10:05

فرش قرمز افغانستان برای شرکت‌های ایرانی

نخستین نمایشگاه اختصاصی – تخصصی «آب، برق و انرژی های نو»  با حضور بزرگترین هیات اقتصادی ایران اول مهرماه در کابل افتتاح شد. سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان در این به متقاضیان سرمایه گذاری در ایران گفت که برایشان فرش قرمز پهن و حمایت های لازم مهیا شده است. از کشورهای همسایه به خصوص ایران انتظار دارد گام های موثر و مشارکتی در بخش های خصوصی بردارند و به افغانستان تنها به عنوان بازار فروش نگاه نکنند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: به متقاضیان سرمایه‌گذاری در ایران می‌گویم برای شما فرش قرمز پهن شده و تمام حمایت‌های مورد نیاز را مهیا کرده‌ایم. نثار احمد غوریانی در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه اختصاصی-تخصصی «آب، برق و انرژی‌های نو» در افغانستان، ضمن تاکید بر اینکه افغانستان تنها بازار فروش نیست گفت: از کشورهای همسایه به‌خصوص ایران انتظار می‌رود برای سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های بخش خصوصی گام‌های موثر بردارند. نثار احمد غوریانی تاکید کرد: افغانستان همواره به‌دنبال مشارکت‌ با کشورهای دیگر در تولید و بازاریابی است به همین دلیل از دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان این نمایشگاه انتظار می‌رود به افغانستان تنها به‌عنوان بازار فروش نگاه نکنند.

 

به گزارش جهان معدن به نقل از ایرنا، ارزش تجارت سالانه میان افغانستان و ایران به بیش از یک و نیم میلیارد دلار رسیده و ایران سال گذشته به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان بیشترین صادرات را به این کشور همسایه داشته است. غوریانی با اشاره به فرصت‌های گسترده سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های ایرانی گفت: در افغانستان فرصت‌های بسیاری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم که هیچ نیازی به استفاده از شرکت بومی نیست و شرکت‌های ایرانی می‌توانند با مالکیت صد در صدی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. این مقام مسئول در کشور افغانستان همچنین اظهار کرد: امکاناتی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته‌ایم که بی‌نظیر است؛ به‌عنوان مثال در شهرک‌های صنعتی، کلیه امکانات مورد نیاز سرمایه‌گذاران زمین متر مربعی ۸۰ سنت به متقاضیان ارائه می‌دهیم که ارزان‌ترین نرخ در سراسر جهان است. غوریانی در بخشی از سخنان خود به موضوع قاچاق کالا از ایران به افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه حجم قاچاق کالا از ایران به خصوص از مناطقی که صعب‌العبور هستند باعث نگرانی تولیدکنندگان افغانی شده است که البته معتقدیم این روند به خود تولیدکنندگان ایران نیز ضربه می‌زند.

در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل، رئیس هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان با اشاره به مبادلات گسترده تجاری میان دو کشور گفت: حدود ۳ میلیارد دلار صادرات کالا از ایران به افغانستان و همچنین پتانسیل‌های موجود تجاری میان دو کشور فرصتی ایجاد کرده که این نمایشگاه را به‌عنوان نقطه عطفی در گسترش تجارت ایران و افغانستان بشناسیم. سید زمان هاشمی در ادامه افزود: ایران کوتاه‌ترین راه صادراتی برای کالاهای افغانستان است به همین دلیل تلاش می‌کنیم حداکثر استفاده را از فرصت موجود داشته باشیم. هاشمی با اشاره به موقعیت استراتژیک بندر چابهار برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور تصریح کرد: چابهار برای مبادلات اقتصادی و تجاری افغانستان نقش کلیدی دارد و تلاش می‌کنیم از آن استفاده کنیم اما به دلیل برخی موانع فعلا نتوانسته‌ایم به این هدف دست یابیم. رئیس هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری معتقد است دو کشور باید اهداف اقتصادی را در اولویت برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهند به این دلیل که با گسترش و تقویت روابط اقتصادی بدون تردید روابط سیاسی قابل توجهی ایجاد می‌شود.

هاشمی با اشاره به کالاهای صادراتی افغانستان به ایران تصریح کرد: هم‌اکنون در بخش سنگ‌های تزئینی، خشکبار و محصولات کشاورزی امتیازاتی داریم که به دلیل برخی مشکلات و قوانین تنها توانسته‌ایم سالانه کمی بیشتر از ۱۵ میلیون دلار کالا به ایران صادر کنیم که باید این رقم افزایش یابد. همچنین بهادر امینیان، سفیر ایران در افغانستان گفت: با توجه به اهمیت نیرو و زیرساخت‌های انتقال نیروی برق، وزارت نیروی ایران، برنامه‌هایی گسترده و هدفمند در کشور افغانستان دارد که قطعا به زودی اخبار خوبی از آن منتشر خواهد شد. وی ضمن اشاره به اهمیت بازار افغانستان برای بخش خصوصی ایران اظهار کرد: آمارها اکنون نشان می‌دهد افغانستان از ایران، حدود ۳ میلیون دلار سالانه، واردات دارد بنابراین اگر این کشور توسعه یابد قطعا بازار گسترده‌تری برای تولیدکنندگان ایرانی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران آماده است تا به مردم افغانستان کمک کند که سطح تولیداتشان را بالا ببرند و بعد از آن هم قطعا، خریدار کالاهای با کیفیت و مورد نیاز تولید شده در افغانستان هستیم، افزود: اگرچه هم‌اکنون حجم مبادلات و تراز تجاری مناسب نیست اما رسما ایران آماده سرمایه‌گذاری و ارائه فناوری‌های مناسب در افغانستان است. او گفت: دو کشور فرصت‌های بسیاری برای توسعه در اختیار دارند که نباید اجازه دهند بیگانگان آنها را از بین ببرند، بنابراین اگر افغانستان قصد توسعه دارد قطعا ایران بهترین گزینه برای‌شان است؛ به‌صورتی که هم خود ایران و هم از طریق ایران می‌تواند به اهداف تعیین شده دست‌ یابند.

معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو نیز در ادامه سفر به کابل با تاکید بر توسعه همکاری‌های دو کشور در بخش انرژی به‌ویژه برق، خواستار حمایت وزیر مالیه افغانستان در جهت تسریع در امر توسعه روابط دو کشور در امور زیربنایی شد. همایون حائری و هیات همراه در دیدار با عبدالهادی ارغندیوال با تاکید بر توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی به‌ویژه برق، خواستار حمایت وزیر مالیه افغانستان در جهت تسریع در امر توسعه روابط دو کشور در امور زیربنایی شد. معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به برگزاری ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در کابل با حضور وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران، پیش‌نویس یادداشت تفاهم ششمین اجلاس به همراه برخی دیگر از اسنادی که قرار است در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک به امضا برسد را به سرپرست وزارت مالیه افغانستان ارائه داد.

وزیر مالیه جمهوری اسلامی افغانستان نیز با قدردانی از تلاش‌های صورت‌گرفته و با اشاره به اشتراک‌های فراوان دو کشور و ضرورت شتاب‌بخشی به توسعه روابط، حمایت خود را از هرگونه اقدام در زمینه توسعه روابط به‌ویژه برق اعلام کرد. حائری در ادامه با محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. او با اشاره به ظرفیت‌های مشترک دو کشور به‌ویژه در حوزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، اطلس بادی مشترک دو کشور که توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) تهیه شده بود را به وزیر امور خارجه اهدا کرد. سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان ضمن استقبال از اقدام‌های صورت گرفته توسط جمهوری اسلامی در افغانستان در زمینه توسعه و آبادانی و همچنین میزبانی طولانی‌مدت از مهاجران افغانستانی با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها اظهار کرد: ما ایران را خانه دوم خود و ایرانی‌ها هم افغانستان را خانه دوم خود دانسته، بنابراین از هر اقدام منجر به تسریع در توسعه روابط استقبال و حمایت خواهیم کرد.