06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 02 تیر 1400 ساعت 15:29

باکو، چشم انتظار تجار و صنعتگران ایرانی

با رفع تدریجی مشکلات تحریم‌ها و کرونا، یک بار دیگر فضا برای توسعه فعالیت های صادراتی کشورمان مهیا شده و اکنون بازار جمهوری آذربایجان آماده پذیرش تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی برای تامین نیازهای داخلی خود و توسعه مراودات تجاری است.

به گزارش جهان معدن ، جمهوری آذربایجان، همسایه شمالی ایران این روزها در تدارک پذیرایی از تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان، صنعتگران و صادرکنندگان ایرانی است. بازاری که به دلیل نزدیکی، دارا بودن مرز زمینی مشترک و هزینه های پایین بازاریابی، همواره از جذابیت بالایی برای فعالان اقتصادی کشورمان برخوردار بوده و کالاهای ایرانی در این کشور از محبوبیت بالایی برخوردارند.

افزون بر این، صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی نیز در سال های گذشته با همراهی دولت و فراهم شدن بسترهای لازم، حضوری پر رنگ در بازار این کشور داشته اند و پروژه ها و طرح های بزرگی را اجرایی کرده اند.

در یکی دو سال گذشته به دلیل تشدید تحریم ها و همچنین مشکلات ناشی از پاندمی کرونا، بازارهای صادراتی کشورمان به‌ویژه در جمهوری آذربایجان تحت الشعاع قرار گرفت و رکود فعالیت‌های صادراتی را شاهد بودیم، اما این روزها عادی شدن تدریجی شرایط را شاهدیم و انتظار می رود پس از برگزاری موفقیت‌آمیز نمایشگاه صنعتی و بازرگانی در ارمنستان که ماه گذشته به انجام رسید، تجار و صنعتگران ایرانی حضوری موفقیت آمیز در بازار جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از مهمترین مقاصد صادراتی کالاها و خدمات ایرانی در منطقه داشته باشند.

در این پیوند، «حسن مرتجی» مدیرعامل شرکت بازرگانی پارس پگاه تجارت و مجری پنجمین نمایشگاه بازرگانی- صنعتی کشورهای ساحلی دریای خزر در باکو، به خبرنگار ما گفت: با تعاملات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه به ویژه صادرات برق به جمهوری آذربایجان، به نظر می رسد بارقه های امید برای صادرات کالاها و خدمات فنی و مهندسی ایرانی به این کشور شکل گرفته باشد و در آینده ای نزدیک شاهد رونق مجدد صادرات به این کشور حاشیه‌ای دریای خزر باشیم.

وی بیان داشت: دارا بودن مرز مشترک زمینی و هزینه های حمل بسیار پایین (حدود 1200 تا 1300 دلار برای هر کانتینر 40 فوتی 20 تنی)، از جمله مزایایی است که صادرات کالای ایرانی به این کشور را جذاب کرده و امکان خوبی برای مراوده تجاری با این همسایه شمالی و در نتیجه ارزآوری، رونق کسب و کار و اشتغال را فراهم کرده است.

مرتجی یادآور شد:‌ شرکت پارس پگاه تجارت به عنوان مجری نمایشگاه های بین المللی از تجربه بالایی برای شناساندن کالاها و خدمات ایرانی در کشورهای منطقه، همسایه و CIS برخوردار است و آمادگی دارد تا صنعتگران، بازرگانان و صادرکنندگان ایرانی و محصولاتشان را به تجار، انجمن‌ها، اتاق های بازرگانی و مسوولان اقتصادی جمهوری آذربایجان بشناساند.

وی ادامه‌داد: این شرکت با تجربه سه دهه حضور در بازارهای منطقه، تجار و صادرکنندگان ایرانی را برای پنجمین حضور در نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی- صنعتی کشورهای ساحلی دریای خزر (باکو) دعوت می‌کند که در سال های گذشته علاوه بر ایرانی‌ها، تجار و صنعتگرانی از چین، ترکیه، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و حتی آسیای جنوب شرقی در این نمایشگاه ها حضور داشتند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پارس پگاه تجارت خاطرنشان کرد: قیمت هر متر مربع غرفه این نمایشگاه 350 یورو است که پس از کسر یارانه های سازمان توسعه تجارت، برای تجار و تولیدکنندگان ایرانی 225 یورو تمام می شود و در ازای آن خدمات غرفه استاندارد، بیمه، رجیستری، هتلینگ و غیره را دریافت می کنند.

وی اظهار داشت:‌ علاوه بر آن، همایش و نشست های B to B با حضور تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی و خارجی، مسئولان اقتصادی جمهوری آذربایجان، مسئولان سفارت جمهوری اسلامی ایران، رایزنان اقتصادی و وابستگان سیاسی و همچنین مسئولان وزارتخانه های اقتصادی این کشور در این نمایشگاه به صورت رایگان برگزار خواهد شد.

مرتجی خاطرنشان کرد: سایت اتحادیه جهانی توسعه تجارت (به آدرس www.epgue.com) زیرمجموعه شرکت پارس پگاه تجارت، به صورت رایگان آماده استقبال از تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی و شناساندن محصولات، تولیدات و خدمات آنها به بازارهای منطقه است.

برپایه این گزارش، نمایشگاه بین المللی بازرگانی- صنعتی کشورهای ساحلی دریای خزر 12 تا 15 مرداد ماه به میزبانی باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد.