10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 20 شهریور 1400 ساعت 18:17

کودتا در گینه و افزایش شدید قیمت آلومینیوم در جهان

به خاطر کودتا در گینه قیمت آلومینیوم در بازار جهان به بالاترین میزان در 10 سال گذشته رسیده است.

به گزارش جهان معدن ،به خاطر بی‌ثباتی موجود ناشی از وقوع کودتا در کشور گینه شاهد آن هستیم که قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به بالاترین میزان در 10 سال گذشته رسیده است. مشکل اینجاست که این کودتا باعث شده تا بازار نگران کمبود بوکسیت شود.

قیمت آلومینیوم برای تحویل در ماه اکتبر در معاملات بورس شانگهای 3.4 درصد رشد کرده و به 3406 دلار به ازای هر تن رسیده است. این رقم از سال 2006 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

سهام شرکت‌های آلومینیوم‌سازی هم در بورس هنگ کنگ رشد کرده و در بورس فلزات لندن هم شاهد اتفاقات مشابه بوده‌ایم به گونه‌ای که قیمت آلومینیوم به 2775.5 دلار به ازای هر تن رسید که از سال 2011 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

یک کارگزار در سنگاپور می‌گوید: هنوز خیلی زود است درباره روند عرضه بوکسیت به بازار جهانی اظهارنظر کنیم؛ چراکه این اتفاقات تازه رخ داده است، اما شما از حرکت قیمت آلومینیوم در بازار شانگهای متوجه می‌شوید که معامله‌گران نگران هستند.

گینه یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان بوکسیت یا همان سنگ آلومینیوم به بازار جهانی است. آلومینیوم در تولید بسیاری از کالاها از جمله خودرو، قطعات هواپیما، لوازم آشپزخانه، کنسرو، فویل و برخی کالاهای با قیمت بالا و متوسط کاربرد دارد.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد طی سال گذشته گینه 82.4 میلیون تن بوکسیت به بازار جهانی عرضه کرده است. موسسه مای استیل گلوبال گزارش داده که حداقل یک سوم آلومینیوم مورد نیاز چین از محل واردات بوکسیت از گینه تامین می‌شود.

چین بزرگ‌ترین مصرف کننده آلومینیوم در جهان است. روسیه هم تحت تأثیر کودتا در گینه قرار گرفته؛ چراکه پس از چین و هند سومین تولیدکننده آلومینیوم در بازار جهانی به شمار می‌رود.

اولگ دریپاسکا، میلیاردر روس و مالک شرکت روس‌آل که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید آلومینیوم در جهان به شمار می‌رود، طی پستی در تلگرام نوشت که ممکن است شاهد تکان خوردن بازار آلومینیوم به خاطر شرایط پیش آمده باشیم.

واسیلی ساچکوف، کارشناس موسسه ولس کاپیتال، معتقد است که اتفاقات در گینه و کودتا در این کشور ممکن است باعث افزایش موقت قیمت آلومینیوم شود، اما در میان‌مدت انتظار داریم بازار به ثبات برسد.

این کارشناس روس معتقد است که از آن جهت اتفاقات در گینه برای روس‌ها مهم است که نیمی از بوکسیت مورد نیاز شرکت روس‌آل برای تامین آلومینیوم این کشور از گینه وارد می‌شود.

وی گفت: ما معتقدیم که شاهد کاهش شدید صادرات بوکسیت از گینه باشیم؛ چراکه تمام طرف‌های حاضر در این کشور چه دولت قبل و چه کسانی که به تازگی روی کار آمده‌اند، به منابع مالی حاصل از محل صادرات نیاز دارند.

در کنار روس‌ها، شرکت انگلیسی ـ استرالیایی ریو تینتو و آنگلو گلد آفریقای جنوبی نیز در گینه فعالیت می‌کنند.

چین هم سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه معدنی و توسعه پروژه‌های زیرساختی در غالب «طرح یک جاده یک کمربندی» خود در گینه انجام داده است.

روز یکشنبه بود که مامادی دومبویا، فرمانده ارتش گینه رئیس جمهور 83 ساله این کشور را دستگیر کرده و دست به یک کودتای سراسری در این کشور زد.

وی قانون اساسی را لغو و دولت این کشور را هم به طور کامل منحل کرد.

وی سپس از تشکیل یک کمیته ملی برای گرداندن گینه به مدت 18 ماه خبر داد.

کودتاگران در گینه همچنین مرزهای این کشور را بسته‌اند.