05 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 07 اسفند 1400 ساعت 13:08

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های معدنی کشورهای منطقه

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در نشست مشترک با مدیر عامل بانک توسعه صادرات ضمن اشاره به رشد ارزش کامودیتی‌ها در سال‌های گذشته، بر لزوم تقویت روابط اقتصادی با کشورهای همسایه از طریق توسعه سرمایه‌گذاری در بخش معدن این کشورها تاکید کرد.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، دکتر امیرحسین نادری در نشست هم‌اندیشی با مدیر عامل بانک توسعه صادرات کشور با اشاره به جایگاه سیاسی کشور در منطقه گفت: در حال حاضر ایران در بین کشورهای منطقه از موقعیت مناسب و خوبی برخوردار است و با توجه به نگاه کشورهای همسایه به توانمندی‌ها و قدرت ایران، لازم است با شناسایی ظرفیت‌ها و تعریف فرصت‌های همکاری، پیوند اقتصادی عمیق‌تری را با کشورهای منطقه ایجاد کنیم.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تقویت روابط اقتصادی با سایر کشورها را یکی از وظایف فعالان حوزه اقتصادی دانست و تصریح کرد: با توجه به وجود ذخایر معدنی خوبی که در منطقه وجود دارد، یکی از زمینه‌های توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه، حوزه معدنی است و ایران با توجه به دانش و تخصصی که در این بخش دارد می‌تواند در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های مناسب و سودآوری را در این کشورها داشته باشد.

دکتر نادری در ادامه صحبت‌های خود با یادآوری رشد ارزش کامودیتی در سال‌های گذشته بر ضرورت سرمایه‌گذاری در این حوزه تاکید کرد و افزود: پیش‌بینی که برای آینده حوزه معدن و صنایع معدنی وجود دارد و در کنار آن توجه به افزایش رقابت در بین کشورها، لزوم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بین‌المللی را افزایش می‌دهد.

وی همچنین به تجارب و سابقه بانک توسعه صادرات در ایجاد بسترهای مناسب تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌های موجود برای تجارت بین‌المللی وجود مسیرهای امن مالی برای مراودات تجاری است که خوشبختانه بانک توسعه صادرات کشور با توجه به ظرفیت و تجارب موفقی که در این زمینه دارد، می‌تواند نقش مهم و مثبتی را در حل این چالش داشته باشد.

لزوم توجه و حمایت از هلدینگ‌های بزرگ

دکتر سید علی حسینی، مدیر عامل بانک توسعه صادرات کشور نیز در این جلسه، ضمن قدردانی از نگاه و ورویکرد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی، بر حمایت از فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی تاکید کرد و گفت: هلدینگ‌های بزرگ بویژه در بخش غیر دولتی، به واسطه توانایی، تخصص و مدیریت مناسب و قدرت سرمایه‌گذاری بالایی که دارند می‌توانند پروژه‌های مختلف و بزرگ را تعریف و به بهره‌برداری برسانند و لازم است از آن‌ها در اجرای رسالتی که دارند حمایت شود.

دکتر حسینی در ادامه به جایگاه بانک توسعه صادرات کشور در شبکه بانکی کشور و ظرفیت‌های بین‌المللی آن در بخش‌های مختلف بانکی و ارائه خدمات مختلف و متعدد مالی اشاره و بر اعلام آمادگی بانک توسعه صادرات کشور جهت همکاری با شرکت «ومعادن» در راستای تسهیل سرمایه‌گذاری‌های معدنی تاکید کرد.

گفتنی است نشست هم‌اندیشی مدیران عامل شرکت «ومعادن» و بانک توسعه صادرات کشور در راستای تعامل بیشتر برای اجرای تفاهم‌‌نامه همکاری، صبح امروز و به میزبانی بانک توسعه صادرات و با حضور دکتر علی‌اکبری معاون مالی و اقتصادی «ومعادن»، مهندس زندی مدیر عامل شرکت کک طبس و دیگر مدیران ارشد طرفین برگزار شد و در آن کلیات موارد همکاری از جمله سرمایه‌گذاری برای نیروگاه کک طبس، تامین سرمایه‌ در گردش و همچنین مواردی جهت تسهیل سرمایه‌گذاری‌های معدنی از طریق ایجاد کانال‌های مالی و اعطای تسهیلات ارزی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. این در حالی است که کارخانه کک طبس با افتتاح اعتبار اسنادی بالغ بر ۳۱ میلیون یورو توسط بانک توسعه صادرات کشور تامین مالی شده و به بهره‌برداری رسیده است.