09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 09 ارديبهشت 1402 ساعت 15:16

شکاف در عرضه و تقاضای جهانی مس

افزایش تقاضای جهانی برای مس که لازمه ساخت دستگاه‌های الکترونیکی است، شکاف میان عرضه و تقاضای مس را در یک دهه آینده، افزایش و اهداف آب و هوایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش جهان معدن به نقل از فلزات آنلاین، مدیران و تحلیلگران فعال در صنعت مس در یک کنفرانس مهم صنعتی اعلام کردند که افزایش تقاضای جهانی برای مس که لازمه ساخت دستگاه‌های الکترونیکی است، شکاف میان عرضه و تقاضای مس را در یک دهه آینده، افزایش و اهداف آب و هوایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. البته آن‌ها به این مسئله اشاره کرده‌اند که این شکاف با استخراج بیشتر مس پر خواهد شد.

فلزات آنلاین» این پیش‌بینی تنش‌های فزاینده را در مورد اینکه کجا و چگونه جهان می‌تواند فلزات را برای انتقال به مسیر انرژی سبز استخراج کند، آشکار می‌کند. از جمله این فلزات می‌توان به مس اشاره کرد که یکی از بهترین فلزات رسانای الکتریکی است و به صورت گسترده در موتور خودرو، باتری و سیم‌کشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جرمی ویر، مدیرعامل تجاری شرکت فلزات ترافیگورا در کنفرانس جهانی مس که بزرگ‌ترین نشست این صنعت از سال ۲۰۱۹ تاکنون است، عنوان کرد: اگر عرضه مس به اندازه کافی انجام نشود، روند انتقال انرژی به شکلی جدی کوتاه خواهد شد.

طبق داده‌های منتشر شده توسط انجمن بین‌المللی مس «ICA»، در حالی که انتظار می‌رود عرضه جهانی مس تا سال ۲۰۳۵ با جهش ۲۶ درصدی به ۳۸.۵ میلیون تن در سال برسد، احتمالا حتی با افزایش بازیافت مس، عرضه ۱.۷ درصد کمتر از تقاضا خواهد بود.

جاشوا میر از شرکت سازنده تجهیزات معدنی اسمیت، با اشاره به توافق آب و هوایی که مبنای اهداف قرار گرفته است، مطرح کرد: اگر افزایش عرضه مس و سایر فلزات محقق نشود، هیچ راهی برای جهان وجود ندارد که به شرایط توافق آب و هوایی پاریس، برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای با جلوگیری افزایش دمای جهانی کمتر از دو درجه سانتی‌گراد در طول قرن جاری عمل کند.

گلدمن ساکس در این باره گزارش کرده است که تایید مقررات معادن جدید مس، به کمترین میزان یک دهه گذشته رسیده است که می‌توان این موضوع را به عنوان یک پیشگویی شوم در نظر گرفت؛ چراکه در مجموع دریافت مجوز و ساخت معادن اغلب بین ۱۰ تا ۲۰ سال طول می‌کشد. گلدمن انتظار دارد افزایش تقاضای مس، قیمت‌ها را تا سال ۲۰۲۵ به ۱۵ هزار دلار در هر تن برساند که ۶۷ درصد بیشتر از قیمت‌های کنونی است.

انتظار می‌رود بیشتر تقاضای جدید از محل خودروهای الکتریکی باشد که در تولید، نیاز بسیار بیشتری به مس نسبت به موتورهای احتراق داخلی دارند. در عین حال تحلیلگران هشدار داده‌اند که بدون مس کافی، تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی می‌توانند کمتر از میزان انتظار خود این ماده معدنی را به‌کار بگیرند و یا حتی آلومینیوم را جایگزین آن کنند.

آلومینیوم سبک‌تر و ارزان‌تر از مس بوده اما مشکل این است که به راحتی از بین می‌رود و نسبت به مس شکننده‌تر است و تنها حدود ۶۰ درصد رساناست. به گفته انجمن بین‌المللی مس، این جریان می‌تواند جایگزین قابل قبولی در برخی کاربردها از جمله سیم‌کشی برای توربین‌های بادی دریایی و برخی خودروهای الکتریکی باشد.

راگ اود از گروه بی‌اچ‌پی، تصریح کرد: تقاضا برای مس وجود دارد و آنچه به صورت بالقوه بر بازار مس تاثیر می‌گذارد، کمبود عرضه است. در صورت عدم عرضه، شاهد جایگزین شدن دیگر مواد معدنی با مس خواهیم بود.

چارلر جانسون، مدیرعامل گروه تجاری انجمن آلومینیوم به رویترز اعلام کرد که در شرایط کنونی و موقعیت پیش آمده، فرصت فوق‌العاده‌ای برای رشد در این بازار وجود دارد.

مدیران مس اذعان کرده‌اند که استخراج معادن به نوعی با بدنامی همراه است که بخشی از آن، به دلیل نقص‌های ایمنی پیش آمده در گذشته است و این مسئولیت را بر عهده شرکت‌ها می‌گذارد تا برای پذیرش بیشتر تلاش کنند.

آندره سوگات، مدیرعامل شرکت کودلکو که بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در جهان است، اظهار داشت: ما در حال حاضر با صنعتی روبه‌رو هستیم که باید اعتماد جامعه را جلب کند.

در حالی که نرخ مس بازیافتی در حال افزایش است، مدیران این صنعت بر این باورند که یک اقتصاد دایره‌ای واقعی که تقریبا به صورت کامل بازیافت می‌شود، احتمالا قریب‌الوقوع نخواهد بود. گروه اوروبیس هم خبر داده است که تقریبا نیمی از کاتدهای مس این شرکت با مواد بازیافتی ساخته شده اما دهه‌ها طول می‌کشد تا میزان تولید از بازیافت مس به ۱۰۰ درصد برسد.

رولاند هرینگ، مدیرعامل گروه اوروبیس خاطرنشان کرد: بازیافت مواد معدنی، حتی اگر بتوان همه چیز را جمع‌آوری کرد، به هیچ وجه برای تقاضا کافی نخواهد بود. ما به فعالیت‌های معدنی بیشتری نیاز داریم؛ چراکه تقاضا برای مس در سال‌های آینده افزایش می‌یابد.