06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 25 شهریور 1399 ساعت 14:29

ایده ایمیدرو، رشد شاخص ها را به همراه آورد

طبق گفته خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو، مقرر شد با همکاری مجموعه بورس، آن دسته از شرکت ها که فاقد بازارگردانی در بازار بورس هستند، تا سقف 20درصد از ارزش شناور شرکت متبوع خود را برای تشکیل یک شرکت بازارگردانی، تخصیص دهند. راهبری این مهم را ایمیدرو برعهده گرفت و مقرر شد مدیریت بازارگردانی نیز توسط قائم مقام این سازمان و مدیر عامل شرکت بورس، انجام گیرد.

به گزارش جهان معدن به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، بورس اوراق بهادار نگاهی مثبت و رو به رشد در جلسه با ایمیدرو داشت. به پیشنهاد ایمیدرو، که روسای سازمان بورس و کمیسیون اقتصادی مجلس به همراه مدیران عامل شرکت های بزرگ، گردهم آمدند تا گروه شرکت های معدن و صنایع معدنی جانی دوباره گیرند.

غریب پور رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: مقرر شد با همکاری مجموعه بورس، آن دسته از شرکت ها که فاقد بازارگردانی در بازار بورس هستند، تا سقف 20درصد از ارزش شناور شرکت متبوع خود را برای تشکیل یک شرکت بازارگردانی، تخصیص دهند و راهبری این مهم برعهده ایمیدرو است.

در همین حال حسن قالیباف اصل،‌ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز از ایده تشکیل صندوق بازارگردانی استقبال کرد و گفت: سازمان بورس از پیشنهادهای ایمیدرو برای تقویت بازار بورس حمایت می کند. به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار،‌ شرکت های معدن و صنایع معدنی از بنیه مالی قابل توجهی برای انتشار این نوع اوراق برخوردارند.

وی ادامه داد: از فرصت بازار بورس می توان برای تامین مالی شرکت ها به منظور فعالیت های اقتصادی در کشور استفاده کرد.

از سوی دیگر محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌ اقدام ایمیدرو و شرکت های معدنی برای تشکیل صندوق بازارگردانی در بازار سرمایه جهت حمایت از سهام خود، جای تقدیر دارد.

در همین حال طبق گزارش وب سایت بورس، کارشناسان بورس نیز از بازارگردانی به عنوانی عاملی برای تحرک در بازار یاد کردند.

بورس در راستای این تصمیم، شاهد رشد تمامی شاخص ها (به غیر از کل هم وزن) بود به طوری که علاوه بر شاخص کل، شاخص قیمت 1.86درصد و همچنین بازار اول 2.33، بازار دوم 1.16، صنعت 2.06، 30شرکت برتر 2.88 و 50 شرکت برتر 2.36درصد، افزایش را تجربه کردند.

این در حالی است که به دنبال جهش در بازار 24 شهریور، نمادهایی همچون فولاد، فملی، کگل، ذوب، میدکو، هرمز و کگهر با صف خرید همراه شدند.

با توجه به امیدواری بازار به تصمیمات جمعی از سوی نهاد بورس، ایمیدرو و شرکت های بزرگ، این انتظار وجود دارد که سیاست بازارگردانی به تحرکی دوباره در بازار سرمایه بینجامد. علاوه بر این ارزش بنیادی سهام شرکت های معدنی و صنایع معدنی و پروژه های توسعه ای این گروه، انتظار برای رشد سهام این شرکت ها را قوت بخشیده است.