01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 04 اسفند 1399 ساعت 18:59

ارزش بازار شرکت های زنجیره فولاد در بورس ۹۶۰ میلیارد تومان است

صنعت فولاد در حوزه بازارهای مالی کشور اثر ویژه ای دارد؛ به طوری که با در نظر گرفتن مجموع شرکت های پذیرش شده در بورس و فرابورس از ۶۱۰ شرکت پذیرفته شده؛ ۲۰ شرکت از زنجیره فولاد هستند. ارزش بازار شرکت های زنجیره فولاد ۹۶۰ میلیارد تومان است که ۱۶ درصد ارزش کل بازار سهام را به خود اختصاص داده است.

به گزارش جهان معدن ،دکتر سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان مطلب فوق در یازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران که صبح امروز به همت روزنامه دنیای اقتصاد برگزار شد، گفت: این شرکت ها طی ۹ ماهه امسال ۲۷۳ هزار میلیارد تومان فروش داشتند و سود قابل توجهی را نیز کسب کرده اند.

وی با اشاره به اینکه ۲۴ شرکت در زنجیره فولاد آماده حضور در بازار بورس هستند، گفت: حضور ۴ شرکت طی هفته های اخیر قطعی شده است.

دکتر زرندی با تاکید بر اینکه با قیمت گذاری دستوری مخالفیم و اعتقاد داریم برای تنظیم بهینه بازار باید از ابزارهای دیگری استفاده شود تا جذابیت برای سرمایه گذاری های جدید در صنعت به وجود آید، درباره معاملات فولاد در بورس کالا تاکید کرد: در حوزه بورس کالا نیز ۱۰۴ هزار میلیارد تومان معادل ۴۱ درصد از کل معاملات مختص زنجیره فولاد بوده است.

دکتر زرندی در ادامه در خصوص چالش های صنعت فولاد و دستیابی به افق 1404 گفت: ظرفیت شمش فولاد امروز به 40 میلیون تن رسیده است و قطعا به ۵۵ میلیون تن ظرفیت مدنظر در سند چشم انداز 1404 خواهد رسید، اما باید دید که پس از ۱۴۰۴ به کدام سمت حرکت کنیم؟ آیا باید به سمت فولادهای آلیاژی برویم یا همین رویکرد را ادامه دهیم؟ لازم است در این خصوص نظرات نخبگان را داشته باشیم؛ این در حالی است که موضوع سرمایه گذاری در حوزه آلیاژی باید با جدیت بیشتری دنبال شود که البته این مهم به برنامه ریزی های بزرگ و دقیق تری در این بخش نیاز دارد.

وی انقلاب صنعتی چهارم را حائز اهمیت ویژه ای دانست و حرکت به این سمت را غیرقابل اجتناب توصیف کرد و افزود: مدیریت بازیافت قراضه موضوع مهمی است که متاسفانه ما بر روی این موضوع کار چندانی انجام نداده ایم؛ در حالی که کل دنیا 60 تا 70 درصد و در بسیاری موارد حتی ۹۰ درصد فولاد را براساس قراضه در نظر گرفته اند.

معاون طرح و برنامه وزیر صمت در ادامه به چالش های صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: حوزه فولاد در برق اثرگذار است و در افق چشم انداز ۴۴ هزار مگاوات کمبود برق داریم. در حوزه گاز نیز ۲۲ درصد گاز کشور در حوزه فولاد مصرف می شود. بنابراین بحث انرژی را باید به صورت جدی دنبال کنیم؛ از سوی دیگر در حوزه ریل و زیرساخت ها نیز کمبودهایی وجود دارد.

وی در خصوص دیگر چالش های موجود در صنعت فولاد خاطرنشان کرد: در دنیا چالش های حوزه فولاد شامل تغییر در حوزه تامین و عرضه است که در ایران نیز همین چالش ها وجود دارد و لازم است در سنگ آهن اقدامات اساسی صورت گیرد. چالش دیگر موجود در این حوزه آلایندگی و انتشار گازهای گلخانه ای است؛ همچنین رقابت برای جذب استعدادها دیگر چالش حوزه فولاد دنیا بوده و تغییرات در تقاضا نیز آخرین چالش دنیاست.

دکتر زرندی در پایان افزود: فولاد همچون سایر فلزات اساسی رشد نخواهد داشت؛ بنابراین نیاز هست که ما هم باید به سمت فولادهای خاص حرکت کنیم.