09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 15 اسفند 1397 ساعت 16:18

آغاز پروژه انتقال پساب فاضلاب از لاگون‌ها به ذوب آهن اصفهان

zobyazlaپروژه انتقال پساب فاضلاب از لاگون‌های ذوب آهن که شامل پساب این کارخانه و زرین شهر می‌شود و تصفیه آن با حضور با حضور معاون فرماندار شهرستان لنجان، امام جمعه و شهردار زرین شهر و مدیرعامل ذوب آهن طی آیین ویژه‌ای آغاز شد.
به گزارش جهان معدن به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، مدیر عامل شرکت در این آیین گفت: در چشم اندار ۱۴۰۰ درصدد هستیم کمترین برداشت آب را از رودخانه زاینده رود داشته باشیم.


مهندس یزدی زاده اظهار داشت: در گذشته پساب فاضلاب به ۱۳ لاگون موجود در این منطقه منتقل می‌شد و با توجه به نگاه این کارخانه به مسائل زیست محیطی، به سمت خشکاندن این لاگون‌ها حرکت کردیم و امروز بیش از ۶۰ درصد لاگون‌ها خشک شده است.
وی افزود: آبی که امروز در لاگون‌ها وجود دارد، پساب تصفیه شده‌ای است که برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد که ۶۰ لیتر برثانیه آن از پساب فاضلاب زرین شهر بوده که به این محل و در نهایت به کارخانه ذوب آهن منتقل می‌شود.
مدیرعامل کارخانه ذوب آهن تصریح کرد: با توجه به وضعیت خاصی که در حوزه آب در منطقه با آن مواجه هستیم کارخانه ذوب آهن با برنامه ریزی‌های انجام شده به دنبال آن است تا به مرور زمان مصرف پساب در چرخه صنعت را جایگزین مصرف آب خام کند.
وی ادامه داد: طول پروژه‌ای که امروز کلنگ آن بر زمین زده شد ۵.۵ نیم کیلومتر است که با لوله قطر ۲۵۰ میلی متری و اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان کار انتقال پساب فاضلاب از لاگون های کارخانه ذوب آهن به تصفیه خانه‌ای که در کارخانه ذوب آهن در حال تاسیس بوده را انجام خواهد داد.
مهندس یزدی زاده افزود: انتقال پساب فاضلاب شهرستان نجف آباد به طول ۱۸ کیلومتر نیز در دستور کار قرار دارد که این پروژه نیز با حدود ۴۰ میلیارد تومان اجرا خواهد شد و این اقدامات در راستای کاهش آلایندگی زیست محیطی و جایگزین کردن پساب به جای آب خام در صنعت فولاد است.
وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری و تعاملی که در منطقه وجود دارد این پروژه با سرعت هرچه بیشتر اجرا شود زیرا فاز اصلی این پروژه، اجرای پروژه BOT تصفیه تمام پساب‌هایی است که به مجموعه ذوب آهن وارد خواهد شد و چشم انداز ۱۴۰۰ کارخانه ذوب آهن نیز برداشت کمترین میزان آب از رودخانه زاینده رود است.
مدیرعامل ذوب آهن خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه نوید بخش آینده خوب و درخشانی در منطقه خواهد بود و نگرانی‌هایی که از بابت حضور این صنعت در منطقه و آب بر بودن آن دارد را نیز رفع خواهد کرد، ما علاوه بر آنکه مصرف آب خام در تولید فولاد را کاهش خواهیم داد، پسابی که به عنوان یک معضل در شهرهای بزرگ مطرح است را تبدیل به فرصت کرده و از آن در حوزه تولید بهره‌مند خواهیم شد.