10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 11 ارديبهشت 1398 ساعت 15:57

دكتر غريب‌پور در پاسخ به جهان معدن: ۳ میلیارد دلار پروژه در سال جدید به بهره‌برداري مي‌رسد

047d177f0520e9c9465e6ee7a35e0107مراسم امضاء تفاهم‌نامه و هم‌انديشي و هم‌افزايي پژوهش و توسعه فناوري با حضور دكتر غريب‌پور رئيس هيات عامل ايميدرو برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما؛ دكتر خداداد غريب‌پور رئيس هیات عامل ایمیدرو در اين مراسم از افتتاح ۳میلیارد دلار پروژه با اشتغالزایی ۵ هزار نفری در سالجاری از جمله آلومینیوم جاجرم (خراسان شمالی) و فولاد بافق (کرمان) خبر داد و گفت: سال گذشته 2 میلیارد دلار طرح در ایمیدرو به بهره‌برداری رسید و روز گذشته نيز در شهرستان الیگودرز کارخانه تولید کاغذ از کربنات کلسیم افتتاح شد.
وي با بيان اينكه ايمیدرو مى‌خواهد فاصله با حوزه علم و فناورى را کاهش دهد و به ارتباطى پایدار برسد، اظهارکرد: تا به امروز ایمیدرو از 618 پایان‌‌نامه حمایت کرده و ١٢٧ نیاز آموزشى شناسایى شده است. در همین رابطه با دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر نيز همکارى‌هایی داشته‌ایم.
دكتر غریب‌پور خاطرنشان کرد: ضروری است تا دانشگاه‌ها در پیشرفت فناوری شریک شوند و اکنون 157 نیاز در ایمیدرو شناسایی شده که 27 مورد آن در اولویت قرار دارد.
وي ادامه داد: در حوزه آموزش مى‌خواهیم از ظرفیت دانشگاه‌ها براى دعوت استادان خارجى استفاده کنیم. باید تفاهم‌نامه‌هاى همکارى به قرارداد تبدیل شود. به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایمیدرو به دنبال خلق مزیت است؛ چراكه امروز هیچ راهی به جز اینکه خالق ارزش افزوده شویم، نداریم و مهمترین منبع ایجاد مزیت؛ منابع انسانی است که باید روی آنها بیشتر کار شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است: تخصیص مشوق‌هایی مانند یارانه‌های صادراتی و معافیت‌های مالیاتی موجب می‌شود تا نیاز سالانه ارزی صنعت کاهش یابد و در عین حال تلاش شود تا ذینفعان در منافع سازمانی مشارکت كنند.
وي در ادامه افزود: پارسال ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی به بیش از 9 میلیارد دلار رسید که بیش از 20 درصد ارزش صادراتی کشور را در برگرفت و اين بخش کمترین آسیب‌ها را از تحریم‌ها دیده است. در واقع بیشترین فرصت برای خلق مزیت و دانش بومی در بخش معدن و صنایع معدنی وجود دارد. وى افزود: خوشبختانه بخش معدن از نظر تکنولوژى نسبت به سایر بخش‌ها وضعیت بهترى دارد.
دكتر غریب‌‌پور با اشاره به افزایش ٤۰ درصدى تولید شمش آلومینیوم در سالجارى گفت: لازم است تلاش شود روز به روز مصرف انرژی در بخش معدن کم شود. همچنین سرانه تولید و بهره‌وری افزایش یابد.
وی افزود: افزایش 40 درصدی تولید شمش آلومینیوم و رشد پنج تا 10 درصدی تولید فولاد در سال 98 دور از دسترس نیست.
وى تاکید کرد: اولین نیاز بخش معدن اکتشاف است و در این مورد به شدت نیازمند آموزش ‌هاي روز، فناوري و تجهيزات نوين هستیم. در تلاشیم تا در بعد تکنولوژى با همکارى شرکت‌ها کنسرسیومى را تشکیل دهیم.
معاون وزیر صنعت یادآورشد: بر اساس قانون معادن معافیت مالیاتی برای کسانی که فعالیت‌های پژوهشی در بخش معدن انجام می دهند در نظر گرفته شده که به میزان 20 درصد از حقوق دولتی است.
دكتر غریب‌پور موضوع برنامه دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد در افق 1404 را یادآور شد و گفت: تحقق این مهم نیازمند استخراج 160 میلیون تن سنگ‌آهن است؛ در این پیوند باید ذخیره جدیدی اکتشاف شود.

صنعت اعتمادى به دانشگاه نداشت
برات قباديان معاون آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز در اين جلسه گفت: ایران منابع خوبی در اختیار دارد. اما خشکسالى و سیل نشان داد مدیریت ما علمى نیست. اگر در پیش‌‌رو از منابعى که در اختیار داریم استفاده نکنیم؛ مقصر خواهیم بود.
قبادیان افزود: دكتر غریب‌پور در این مدت نشان داده‌اند که مدیر خوش فکرى هستند و ارزش علم و فناورى در توسعه را مى‌دانند.
معاون آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: امروز شرایط مناسبی میان صنعت و دانشگاه وجود ندارد، اما مى‌توان اقدامات خوبى انجام داد.
قبادیان تصریح کرد: تحریم‌ها باعث شد تا بار دیگر به داشته‌های‌مان توجه کنیم. امروز سرمایه در کشور وجود دارد، اما نیاز به قانون و کاربرد داریم که خوشبختانه مدیرانی از این حوزه‌ها را در این تفاهم‌نامه در اختیار داریم. به گفته وى باید قبول کرد که هیچ‌گاه دانشگاه‌ها احساس نیاز نکردند تا به سمت صنعت بیایند. بنابراين نباید بخشى فکر کرد.
وي تصریح کرد: امروز نزدیک به ٤ میلیون دانشجو در کشور داریم که سالى يك میلیون فارغ‌التحصیل مى‌‌شوند و نیازمند اشتغال هستند. وى تاکید کرد: تا به امروز نه دانشگاه اعتقادى به صنعت داشته و نه صنعت اعتمادى به دانشگاه داشته است.
قبادیان بیان‌کرد: اقتصاد یعنى رقابت كه این موضوع جز با دانش انجام‌پذیر نیست. در واقع اقتصاد پایدار اقتصاد نفت نیست؛، اقتصاد آینده اقتصاد دانش است. بنابراين نیازمند یک تغییر اساسى بوده و در شرایط فعلی با نیاز داخلى و افزایش تولید همچنین با ایجاد اشتغال مواجه هستیم.

دانشگاه‌ها مى‌توانند قطب یک ماده معدنى باشند
مهندس داريوش اسماعيلي رئيس سازمان نظام مهندسى معدن کشور هم در اين مراسم گفت: شاید در بخش معدن چندان نیازمند اتاق فکر نباشیم؛ چراكه بیش از یک هزار ساعت نفر روى نقشه راه معدن وقت گذاشته‌ایم. وي اظهارکرد: امروز کارگروه این نقشه راه فعال است و هفته‌اى یکبار جلسه دارد.
وي افزود: ما به عنوان سازمان نظام مهندسى معدن اعلام آمادگى کرده‌ایم تا برخى کارها را عهده‌دار شویم.
رئيس سازمان نظام مهندسى معدن بیان‌کرد: ٧٢ بند در این نقشه وجود دارد که ١٢ بند آن مستقیم درباره پژوهش‌هاى کاربردى است. وى گفت: در حوزه پژوهش به هر اندازه که بخواهیم پول در اختیار است؛ چراكه در بخش معدن و صنایع معدنى مشکل مالى نداریم.
مهندس اسماعیلى افزود: دانشگاه‌ها مى‌توانند قطب یک ماده معدنى باشند و قرار است درباره این کار اقداماتى انجام شود.