10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 09 تیر 1398 ساعت 14:13

فولاد مبارکه واحدبرتر همایش «سازگاری با کم آبی»

pooster2در نشست و نمایشگاه تخصصی «سازگاری با کم‌آبی» که طی سه روز در تهران برگزار شد، بر اساس ارزیابی‌های کمیته تخصصی معدن و صنایع معدنی کشور، شرکت فولاد مبارکه شایسته دریافت عنوان «واحد برتر در زمینه سازگاری با کم‌آبی» شناخته شد و لوح تقدیر این آیین را به خود اختصاص داد.
به گزارش جهان معدن به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، طی این مراسم، دکتر اردکانیان با بیان اینکه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با مصوبه هیات‌وزیران از سال ۹۶ و با عضویت وزارتخانه‌های نیرو، صمت، جهاد کشاورزی و همچنین سازمان‌های مرتبط در این زمینه و با اهداف متقاعدسازی اذهان عمومی و سیاست‌گذاران بر مبنای واقعیت‌های اقلیمی، تولید دانش درباره ضرورت‌ها و راهکارها و ابزارهای گفتمان در زمینه کم‌آبی، هماهنگ‌سازی تمامی ذینفعان مرتبط با حوزه آب، نشان دادن ظرفیت‌ها و خلق شیوه‌های متناسب زیستی و ارائه مشاوره‌های سازگاری با کم‌آبی و سازمان‌دهی ملی ارزش‌ها و تجربیات ایجاد شده است، از تمامی سازمان‌ها و کارخانه‌هایی که در این عرصه تلاش کردند قدردانی نمود.


معاون وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در افتتاحیه همایش سازگاری با کم آبی گفت: با وجود اینکه صنعت ۲ درصد آب کشور را مصرف می کند اما وظیفه خود می‌دانیم که همکاری لازم با این بخش را داشته باشیم.
محسن صالحی نیا با بیان اینکه در سه محور اهداف خود را در این بخش پیاده سازی می‌کنیم، افزود: طبق این رویکرد در فرآیند تولید، استفاده از تجهیزات کم آب بر مورد توجه است، همچنین اجرای فرآیندهایی برای بهینه سازی مصرف آب و سازماندهی صنایع بر مبنای سیاست گذاری‌های ما در استفاده از تصفیه خانه آب انجام شده است.
این گزارش حاکی است جواد نیلی مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه پس از دریافت این لوح تقدیر گفت: در روز نخست این همایش که با هدف تبادل اطلاعات در خصوص تجارب موفق سازگاری با کم‌آبی میان ارکان کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی و مجموعه‌های دولتی و خصوصی فعال در سه حوزه « فضای سبز و آب و فاضلاب شهری و روستایی»، «صنعت، معدن و انرژی» و «کشاورزی» همراه با نشست و نمایشگاه تخصصی برگزار شد، فولاد مبارکه طی گزارشی با عنوان «مدیریت یکپارچه آب در فولاد مبارکه» تمامی دستاوردهای خود در حوزه آب، کنترل مصارف و سازگاری با کم‌آبی را به اشتراک گذاشت.
وی اظهار داشت: شرکت فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه‌ای که از سال‌های 90 تاکنون در حوزه مصرف بهینه آب انجام داده است، به دستاوردهای ارزشمندی در زمینه به‌کارگیری پساب‌های تصفیه‌شده صنعتی کارخانه و پساب‌های شهری شهرستان‌های مجاور شرکت در خطوط تولید دست‌یافته که در سطح دنیا کم‌نظیر است.
نیلی گفت: بحران تامین آب و تغییرات اقلیمی که دامن‌گیر قسمت‌های وسیعی از کره زمین شده است، محرک توسعه راهکارها و فناوری‌های پیشرفته برای سازگاری با این شرایط شده است.
مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: طی این نشست، نتایج اقدامات و تلاش‌های عوامل پیشرو در زمینه سازگاری با کم‌آبی با اهداف ذیل ارائه و در میان تمامی شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشته شد: شناسایی طرح‌های موفق در سطح کشور که منجر به کاهش مصرف و تلفات آب و کاهش آلودگی منابع آبی با نهادینه کردن عادت متناسب با کم‌آبی شده است؛ شناسایی ظرفیت‌های مناسب در صنایع مختلف آب شرب و کشاورزی؛ مدیریت منابع آب در توسعه ظرفیت‌های بومی؛ اشتراک تجارب و توسعه گفتمان اجتماعی فراگیر در مورد سازگاری با کم‌آبی.
در این آیین، عباس اکبری محمدی، مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه نیز گفت: فولاد مبارکه در این همایش با ارائه گزارشی با عنوان «مدیریت یکپارچه آب شرکت فولاد مبارکه» اقدامات موثر و دستاوردهای شرکت در زمینه کاهش مصرف آب را تشریح کرد که مورد توجه و استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت.
وی گفت: فولاد مبارکه در زمینه کاهش مصرف آب در چهار محور سرمایه‌گذاری کرده است: تصفیه و بازچرخانی حداکثری پساب صنعتی و تکمیل تصفیه‌خانه‌های داخلی شرکت؛ افزایش بهره‌وری آب و کاهش مصرف آن در فرآیندهای تولید شرکت؛ جایگزینی قسمتی از آب خام موردنیاز شرکت از طریق جمع‌آوری، انتقال و تصفیه تکمیلی پساب شهرهای مجاور؛ ایفای نقش در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در جهت بهبود سطح بهداشت و سلامت محیط‌زیست منطقه و رودخانه زاینده‌رود با ساماندهی شبکه جمع‌آوری و تصفیه پساب شهری. گفتنی است توسعه پایدار شرکت و منطقه و تضمین تاب‌آوری در شرایط بحرانی بخش دیگری از دستاوردهای این سرمایه‌گذاری است.
وی افزود: برخی از پروژه‌های انجام‌شده در حوزه سازگاری با کم‌آبی در فولاد مبارکه عبارتند از:
-جمع‌آوری، تصفیه و انتقال پساب 9 شهر مجاور شرکت و احداث تصفیه‌خانه‌های مرتبط با آن؛
-احداث تصفیه‌خانه استحصال پساب شهری به همراه سیستم UF مستغرق؛
-احداث سیستم تصفیه‌خانه تکمیلی پساب صنعتی به همراه سیستم RO جهت بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب در صنعت؛
-احداث RO تکمیلی با راندمان بالا جهت افزایش درصد بازیابی پساب؛
-اجرای پروژه‌های متعدد در زمینه کاهش مصرف آب در فرآیندهای تولید.
اکبری خاطرنشان کرد: برای دستیابی به این موارد بالغ‌بر ۸ هزار میلیارد ریال در فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری شده است و نتیجه آن کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب خام در سال ۹۷ نسبت به سال قبل و جایگاه ممتاز فولاد مبارکه در بین رقبای جهان‌تراز آن از منظر بهره‌وری آب است؛ به‌گونه‌ای که در فولاد مبارکه به ازای هر کیلوگرم تولید فولاد 73/2 لیتر آب مصرف می‌شود؛ این در حالی است که متوسط آب مصرفی برای تولید محصولات تخت در جهان ۸ لیتر است.