10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 19 آبان 1398 ساعت 16:28

سه فاز دیگر سامانه پایشگر هوشمند تا پایان سال اجرایی می شود

Shoppingبه منظور رصد و شناسایی تخلفات در کسب و کارهای اینترنتی سه سناریوی تخلف دیگر جهت سامانه پایشگر هوشمند تا پایان سال طراحی و اجرایی می شود که مهمترین آنها پایش فیشینگ و دزدی مشخصات حسابهای کاربری خریداران ایتنترنتی است که پایشگر بصورت مستمر درگاه‌های پرداخت فعال را بر روی سایتهای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی رصد می‌کند تا مورد فیشینگ قرار نگرفته باشند.

به گزارش جهان معدن و به نقل از شاتا، مدیر سامانه پایشگر هوشمند در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اعلام این خبر گفت: از آنجایی که سالانه آمار کسب و کارهای اینترنتی رو به رشد است و نظارت بر آنها به صورت دستی توسط کارشناسان نظارت عملاً جوابگو نمی باشد کمیته نظارت بر کسب وکارهای اینترنتی مصوب کرد که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی پایشگر هوشمند را طراحی و پیاده‌سازی کند.

در شهریور ماه جاری سه سناریوی تخلف طراحی شده توسط پایشگر هوشمند مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اجرایی به منظور کمک به شناسایی کسب و کارهای اینترنتی مشکوک به تخلف اجرایی گردید و کسب و کارهای مشکوک به تخلف به مراجع ذیصلاح ارجاع شدند.

سارا جامی افزود : مرکز توسعه تجارت الکترونیکی براساس این مصوبه جهت تسریع بخشیدن به امر نظارت و افزایش رصد و دقت کسب و کارهای اینترنتی با استفاده از همکاری بخش خصوصی و توانمندی های علمی دانشگاه ها سیستمی راه اندازی کرده که در این سیستم با طراحی یک معماری جامع، خزشگرهایی بصورت گره‌های موازی رصد کسب و کارهای اینترنتی را با سرعت و دقت بسیار زیاد انجام خواهند داد.

وی اظهار داشت : این سیستم مجهز به تکنولوژی روز در خصوص متن کاوی و کاهش درصد خطای پایش بوده که می‌تواند دقت کار را بالا ببرد.
جامی با اشاره به اینکه سه روش شامل نظارت مردمی ، نظارت دستگاه‌های نظارتی و در نهایت نظارت هوشمند برای کنترل و پایش فعالیت کسب و کارهای اینترنتی استفاده می شود، افزود: این سه روش نظارتی هر کدام به صورت مستقل عمل می کنند.

مدیر سامانه پایشگر هوشمند در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خاطرنشان کرد: سامانه نظارت هوشمند نیز که متولی آن مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است مسئول نظارت بر کسب و کارهای الکترونیکی براساس قانون تجارت الکترونیکی و دیگر مصوبات و مقررات است.

جامی افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است در پایش بعدی 14 هزار کسب و کار دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرد و علاوه بر این اقدامات دیگری نیز مانند ارسال نامه به بانک مرکزی و پلیس فتا برای مسدود کردن درگاه های پرداخت جعلی انجام شده است.

مدیر سامانه پایشگر هوشمند بیان کرد: از اردیبهشت سال جاری طراحی و راه اندازی این سامانه آغاز گردیده است و در شهریورماه سال جاری بصورت پایلوت 3500 کسب و کار بر اساس سه سناریوی تخلف، ارائه کالاها و خدمات ممنوعه، جعل لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه‌ پرداخت فعال برای کسب و کارهایی که نماد اعتماد آنها تعلیق شده است، مورد پایش قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه از بین سه هزار و 500 کسب و کار اینترنتی که نماد اعتماد الکترونیکی داشتند ، حدود 70 کسب وکار در ارائه کالاها و خدمات تخلف داشتند، گفت: اگرچه تاکنون 55 هزار کسب و کار اینترنتی نماد اعتماد الکترونیکی دارند اما در پایش نخست تنها 3 هزار و 500 نماد مورد بررسی قرار گرفت زیرا این کسب و کارها فروش بیشتری نسبت به بقیه داشته اند.

جامی در ادامه یادآور شد: یکی دیگر از دلایلی که نتوانستیم تمام 55 هزار کسب و کار را توسط سامانه پایشگر هوشمند رصد کنیم، عدم بلوغ تجهیزات پردازشی و سخت افزاری این سامانه بود.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال نیز سه فاز دیگر این سامانه اجرایی می شود، اظهار داشت: علاوه بر سه سناریوی نخست که توسط این سامانه اجرایی شده است، سه سناریوی تخلف دیگر نیز شامل شناسایی درگاه های پرداخت جعلی یا فیشینگ با هدف دستیابی به اطلاعات شخصی کاربران، شناسایی کسب و کارهای متخلف که عدم تطابق موضوع مجوز دریافت شده با ارائه کالا وخدمات برای آنها مطرح می‌باشد و همچنین ارزیابی سیستمی شاخص‌های تجارت الکترونیکی برای کسب و کارها تا پایان سال اجرایی می شود.