31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 25 آذر 1398 ساعت 16:28

فرومد میامی در استان سمنان سومین پتانسیل کشور در ماده معدنی کرومیت

0860000sang-1112رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان از غنای بالای معدنی در نیمه شرقی استان سمنان و دو شهرستان شاهرود و میامی خبر داد و گفت: فرومد میامی به عنوان سومین پتانسیل کشور در حوزه ماده معدنی کرومیت است.

به گزارش جهان معدن و به نقل از شاتا، بهروز اسودی در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان سمنان اظهار کرد: شهرستان شاهرود از لحاظ معدنی بسیار غنی و دارای ظرفیت بالایی است و در حال حاضر نیز ۳۰ نوع ماده معدنی در محدوده این شهرستان حال استخراج است. ضمن اینکه در میامی شرقی‌ترین شهرستان استان نیز تنوع بالای معدنی وجود دارد.

وی از صدور ده‌ها مجوز معدنی در شرق استان خبر داد و خاطرنشان کرد: ۳۴ پروانه اکتشاف، ۱۷ گواهی کشف با ذخیره قطعی ۱۳ هزار و ۷۰۸ هزار تن و ۱۰۵ پروانه بهره‌برداری با ظرفیت استخراج ۴ هزار و ۵۷ میلیون تن در این منطقه صادر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از روستای فرومد میامی به عنوان سومین پتانسیل کشور در حوزه ماده معدنی کرومیت نام برد و گفت: در حال حاضر ۳۷ معدن در شهرستان میامی وجود دارد که مِس، منگنز و کرومیت از جمله این ‌معادن است‌.

وی با بیان اینکه میامی از نظر تنوع معدنی و صنایع معدنی در شمار بهترین شهرستان‌های استان است به هدفگذاری‌ها و سیاستگذاری‌ها در بخش معدن این دو شهرستان اشاره واضافه کرد: ایجاد رشد اقتصادی در معادن و صنایع معدنی شهرستان‌ها، تکمیل حلقه‌ها در زنجیره ارزش فعالیت های معدنی با تاکید بر تولیدات با ارزش افزوده بالاتر و کاهش صادرات مواد خام و اکتشاف و بهره‌برداری از مواد معدنی در حوزه پلی متال طرود، شناسایی منشا ذخایر فلزی حاشیه جنوبی البرز و طرح استحصال پتاس شورآبه از اهداف کلی و راهبردهای ما در سند توسعه صنعتی برای شهرستان های شاهرود و میامی است.

اسودی با اشاره به وضعیت اشتغال صنعتی در شرق استان ادامه داد: ۱۳ درصد از صنعت استان سمنان در شهرستان شاهرود استقرار دارد که این میزان ۱۲ درصد سرمایه مجوز و ۱۲ درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به توجه ویژه به صنعت شاهرود در چند سال اخیر خاطرنشان کرد: شهرستان شاهرود در بحث سرمایه مجوز رتبه چهارم و در اشتغال مجوز نیز رتبه سوم در استان را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به وجود پروژه‌ها و طرح‌های نیمه‌تمام این شهرستان گفت: در حال حاضر۴۵ طرح با پیشرفت فیزیکی ۴۱ تا ۷۰ درصد و ۱۹ طرح با درصد پیشرفت ۷۱ تا ۹۹ درصد در شهرستان شاهرود در حال تکمیل است که عمده این طرح ها در حوزه‌های فولاد، ظروف پلی استایرن، پلی پروپین، کنستانتره و ...فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه از تعداد ۲۳۸ واحد دارای پروانه بهره برداری در این شهرستان، ۸۸ درصد را واحد های کوچک، ۶ درصد متوسط و مابقی را واحد های بزرگ تشکیل می دهند اظهار کرد:۴۰ درصد اشتغال شهرستان شاهرود در ۵ درصد صنایع بزرگ استان فرآهم شده است.

وی با بیان اینکه شاهرود از نظر تجارت خارجی نیز وضعیت مطلوبی دارد افزود: پنج بنگاه صادرات کالا و یک پایانه صادراتی دارای مجوز در شهرستان شاهرود مستقر هستند.

وی از فعالیت، ۵۰۰۰ هزار بافنده فعال در شاهرود خبر داد و گفت: در حال حاضر یک‌هزار و ۴۱۷ بافنده بیمه شده و ۸ هزار و ۲۷۹ واحد صنفی دارای پروانه در شهرستان شاهرود فعالیت دارند.