09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 25 آذر 1398 ساعت 19:38

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی: توسعه کشور در گرو توجه به بخش پژوهش است

0wweewwwimage11089قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اشاره به اینکه توسعه کشور در گرو توجه به بخش پژوهش است، گفت: خوشبختانه شکافی که میان سازمان‌‌های اجرایی و بخش پژوهش بوده در چند سال اخیر از بین رفته است.

به گزارش جهان معدن و به نقل از شاتا، حسین‌ مدرس خیابانی در هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت، افزود: استفاده از فناوری کمک می‌کند تا با تولید کالاهای با کیفیت در ابعاد مختلف در بازارهای جهانی از رقبا خود پیشی بگیریم و کالاهای ایرانی بتواند جایگاه خود را در بازارهای صادراتی ارتقا دهند.

وی اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که دستان پرتوان کارآفرینان و تولیدکنندگان کشورمان نیازمند فکرهای خلاق و ذهن‌های جستجوگر است تا بتوانند جدیدترین فناوری های روز دنیا را با تولیدات داخلی آمیخته کنند و باعث رونق صادرات شویم.

مدرس خیابانی در ادامه با اشاره به اینکه وزارت صمت از واردات بیش از حد و غیرضروری کالاها جلوگیری می کند، بیان کرد: در همین راستا بارها اعلام کرده ایم که واردات 1600 قلم کالا که توان تولید آنها در داخل کشور فراهم است یا از نوع کالاهای غیرضروری هستند، ممنوع است.
وی افزود: عمده کالاهایی که در حال حاضر وارد کشور می شوند از بخش تولید مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز کارخانجات پشتیبانی می کنند و در تلاش هستیم تا واردات اضافی رخ ندهد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه به منظور رونق تولید و مراقبت از منابع ارزی ممنوعیت های وارداتی اعمال شده است، خاطرنشان کرد: اعمال این ممنوعیت‌ها فرصت خوبی است تا تولید داخل رونق گیرد و از سوی دیگر تعادل در قیمت‌ها حاکی از آن است که وضعیت بازار به شدت کنترل می شود.

 

لزوم ایجاد واحدهای جدید برای افزایش ظرفیت تولید چادر مشکی در کشور

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص واردات چادر مشکی نیز گفت: وجود مافیا در واردات چادر مشکی را قبول ندارم و وزارت صمت به دقت مراقبت می کند تا واردات بیش از حد و غیرضروری اتفاق نیافتد.

مدرس خیابانی با اشاره به سخنان مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت مبنی بر آنکه به منظور ایجاد تطابق نیاز بازار با ذائقه مشتری طرح‌هایی در حوزه تولید چادر مشکی در دست اقدام دارند، بیان کرد: مدیران شرکت‌های صنعتی در حوزه‌های فناوری نوین صنایع نساجی نیز به همین منظور اعلام آمادگی کرده اند.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجه ای از زنان کشورمان از چادر استفاده می کنند، گفت: از آنجایی که تقاضا برای مصرف این کالا در کشور بالا است ضرورت دارد تا با بالا بردن ظرفیت تولید کارخانه‌های داخل این نیاز در کشور رفع شود و علاوه بر این با ایجاد واحدهای جدید ظرفیت صادرات این کالا را نیز افزایش دهیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در پایان گفت: به هر حال ایران به عنوان پرچمدار کشورهای اسلامی باید به عنوان صادر کننده این کالا به کشورهای اسلامی یا حداقل کشورهای منطقه باشد نه اینکه از کشور‌های حوزه شرق آسیا واردات چادر داشته باشد.