31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 19 فروردين 1397 ساعت 18:02

برگزاری نخستین نشست شورایعالی سیاستگذاری خانه معدن در سال 97

TCCIMir 950304 43768نخستین نشست شورایعالی سیاستگذاری خانه معدن ایران در سال 97 با حضور رؤسای خانه معدن استان ها و هیأت مدیره برگزار شد.
در این نشست رؤسای خانه معدن تمامی استان‌های کشور در حضور مسؤلان و اعضای هیات مدیره مهمترین اولویت های کاری و صنفی در سال 97 را بیان کردند.
رئیس خانه معدن ایران در ابتدای این نشست گفت: وجود چنین نشست هایی سبب می شود مسیر توسعه بخش معدن در سال جدید با ارائه راهکارها و پیشنهادها هموار و مشکلات معدنکاران با نگاه کلان به اقتصاد کشور رفع شود.

محمدرضا بهرامن از ایجاد نمایندگی خانه معدن در استان خوزستان خبر داد و به اهمیت نقش راه گشایی خانه معدن در سراسر کشور پرداخت و گفت: این روزها همگرایی و نزدیکی تشکل ها می تواند در حل مشکلات تولید بسیار موثر واقع شود؛ چراکه بخش معدن نیازمند این است که از تجارب تمامی عوامل تولید و بازیگران آن استفاده کند.
وی افزود: با توجه به همین رویکرد نمایندگی‌های خانه معدن استان‌ها فعالیت می‌کنند و باید سعی شود مشکلات اصلی معادن مطرح تا راهکار مناسبی برای آنها از سوی متخصصان و کارشناسان شناسایی شود.
در ادامه دبیر خانه معدن ایران گفت: تا به امروز برنامه های بسیاری برای توسعه و شکوفایی بخش معدن مطرح شده و قدم های بزرگی برداشته شده است. اگرچه صد در صد انتظاراتمان برآورده نشده اما سعی شده با ایجاد کمیته‌های تخصصی و انتقال نظرات کارشناسی، معدنکاران تصمیم های مثبت و راهگشایی بگیرند.
غلامرضا حمیدی انارکی افزود: حضور در چنین جمع هایی و بیان مسائل باعث می‌شود تصمیمات سازنده مانند خون در رگ های بخش معدن جاری شود. در خانه معدن در به روی همه باز است و ما هر نقطه نظری را می شنویم.
وی تصریح کرد: شورایعالی سیاستگذاری خانه معدن ایران نیز بر همین مبنا شکل گرفته و امیدواریم جلسات آن در طول سال ادامه یابد و تمامی حاضران همانند امروز شرکت کنند و نظرات خود را مطرح کنند تا بتوانیم آنها را جمع بندی کنیم و در دستور کار خود قرار دهیم.
بهرام شکوری عضو هیات مدیره خانه معدن ایران نیز در ادامه بیان کرد: تشکیل شورای سیاستگذاری با حضور رؤسای خانه معدن استان ها در سال 97 اتفاق خوبی است که می‌تواند شروع آن حرکت بزرگی در بخش معدن باشد و مسیر سیاستگذاری‌های بخش معدن در سال جدید را به سمت امیدوارکننده ای هدایت کند.
وی افزود: بخش معدن می تواند با استفاده از تجربیات و مشاوره‌ها به شکل هدفمندی رشد کند و درون خود اشتغالزایی و توسعه را پرورش دهد. مسلما قرار گرفتن معدنکاری بخش خصوصی در چنین مسیری سبب می‌شود هرچه زودتر به توسعه معادن نزدیک شویم و اهداف اصلی بخش معدن و صنایع معدنی برآورده شود.
شکوری تصریح کرد: بنابراین ایجاد شورایعالی سیاستگذاری خانه معدن ایران می تواند در تحقق بخشیدن این اهداف نقش موثری ایفا کند.
علاءالدین میرمحمد صادقی رئیس هیات امنای خانه معدن ایران افزود: در این سال ها همیشه نتیجه جلساتی که خانه معدن ایران برگزار کرده در تصمیم سازی ها مثمرثمر واقع شده و همین حسن نیت سکانداران تشکل باعث شده که عضو خانه معدن بمانم و در جلسات شرکت کنم. شورایعالی سیاستگذاری می تواند فضایی برای تبادل تجارب معدنکاران بخش خصوصی باشد.
وی گفت: در جلسه ای که با رئیس مجلس شورای اسلامی داشتیم، آقای لاریجانی خواستند بخش خصوصی ابعاد واقعی تولید کالای ایرانی را بررسی و موانع پیش روی آن را شناسایی و راهکارهای خود را به مجلس پیشنهاد دهد. به نظرم نشست شورای سیاستگذاری خانه معدن می تواند کانونی برای تبادل نظر و تجربه همچنین راهکارهایی در راستای حمایت از کالای ایرانی باشد.
میرمحمد صادقی اضافه کرد: به آقای لاریجانی یادآور شدم برای حمایت از کالای ایرانی نیاز است دولت و مجلس قوانین مزاحم و موانعی که بر سر راه بخش خصوصی است را حذف کنند تا فعالان اقتصادی سرمایه خود را در جریان تولید ملی سوق دهند؛ چراکه امنیت اولین فاکتور برای جذب سرمایه محسوب می‌شود.
احمد مرادعلیزاده مدیرعامل پیشین شرکت ملی مس ایران در ادامه تصریح کرد: خانه معدن با ایجاد کمیته ای تحت عنوان بازنگری قوانین، باید برخی از قوانین مربوط به بودجه و دستورالعمل های اجرایی وزارتخانه را بررسی کند؛ چراکه برخی اوقات وزارت صمت دستورالعمل هایی صادر می کند که مانع فعالیت معدنکاران می شود.
وی افزود: صنایع معدنی صنعتی تکرارپذیر هستند و می توان با ابزارهای موجود در حوزه فولاد و مس حرکت های توسعه ای بیشتری داشته باشیم. از سوی دیگر در راستای این اهداف توسعه ای پروانه های بهره‌ برداری معادن باید به عنوان ضمانتنامه های بانکی مورد قبول بانک ها قرار گیرد. از طرف دیگر بهتر است با نگاهی نو اکتشافات معدنی دنبال شود.