06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
جمعه, 06 مهر 1397 ساعت 11:35

گام‌های وزارت صمت در روند تسهیل و تسریع تجارت؛ سامانه جامع تجارت کشور رونمایی می‌شود

tejaratبا حضور وزیر صمت، معدن و تجارت سامانه‌های جامع تجارت، جامع انبارها و مراکز نگهداری‌ کالا، شناسه کالا، اعتبار سنجی ‌و رتبه بندی اعتباری با هدف اجرای دولت الکترونیک، کاهش مفاسد اقتصادی و تسهیل و تسریع فرآیند تجارت فردا رونمایی می‌شود.
به گزارش جهان معدن به نقل از شاتا، در این مراسم که با حضور برخی از اعضای هیات دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضا هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و اصناف و همچنین مسوولانی از نیروی انتظامی و قوه قضاییه قرار است برگزار شود تلاش‌های بخش‌های مختلف دولت به ویژه وزارت صمت در ایجاد سامانه‌های مرتبط با تجارت الکترونیک در نمایشگاه بین المللی ایران به نمایش گذاشته می‌شود.


رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت تشکیل و راه اندازی سامانه‌های جامع تجارت، جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، شناسه کالا، اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتباری را در راستای شفاف سازی وکاهش تخلفات و مفاسد اقتصادی توصیف کرد و گفت: با راه اندازی سامانه‌های مذکور فرآیند تجارت تسهیل وتسریع می‌شود .
رهبری با اشاره به نقش این سامانه‌ها در کاهش جعل اسناد، تبانی و ارتشا گفت: ریشه بسیاری از مفاسد اقتصادی از جعل اسناد، تبانی و ارتشا نشات گرفته که برای جلوگیری از این مسایل باید به سمت شفاف سازی با کمک بسترهای الکترونیکی حرکت کنیم.
وی افزود: برای کاهش جعل اسناد باید اسناد کاغذی کاهش یابد و از بین رفتن تبانی مستلزم ایجاد بسترهایی برای کاهش اعطای امتیازاتی به عوامل انسانی است که با تشکیل سامانه‌های الکترونیکی زمینه ایجاد جعل و تبانی به حداقل می‌رسد و فضای کسب وکار به سمت شفافیت حرکت می‌کند و میزان تخلفات کاهش می‌یابد.
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت افزود: با اجرای فرایند تجارت در بستر انفورماتیک ، مراحل مختلف تجارت داخلی وخارجی در مسیر شفافی قرار خواهد گرفت.
رهبری تصریح کرد: از طریق فناوری اطلاعات و سامانه‌های الکترونیکی، اطلاعات به سیستم سپرده می‌شود و فرآیند تجارت از طریق سامانه‌ها محقق می‌شود .
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت در ادامه افزود: با اجرای سامانه‌های الکترونیکی فرایندهای تجارت تسهیل و تسریع می‌شود و مردم بدون نیاز به حضور فیزیکی و در کمترین زمان اقدام به دریافت کارت بازرگانی، ثبت وسفارش کالا و... می‌کنند.
رهبری تصریح کرد: سامانه‌های الکترونیکی زیرساخت شفافیت در عملیات اقتصادی را فراهم کرده و اطلاعات درست از موضوعاتی نظیر میزان ثبت وسفارش کالا، میزان حمل بار و یا تعداد اکتشافات انجام شده و... در اختیار مسوولان و تصمیم سازان قرار می‌دهند.