10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 30 مهر 1397 ساعت 16:34

در نشست کمیته کانی‌های صنعتی خانه معدن ایران مطرح شد: افزایش کیفیت محصولات معدنی نیازمند ایجاد فضای رقابتی

kamaدر نشست کمیته کانی‌های صنعتی خانه معدن ایران بر افزایش هزینه‌های تمام شده تولید تاکید شد و مشکلات معدنکاران در زمینه حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در این نشست موانع تولید رقابتی در بازار داخلی و راهکارهایی در خصوص بالا بردن کیفیت محصولات معدنی در بازار جهانی شناسایی شد.
به گزارش جهان معدن به نقل از روابط عمومی خانه معدن ایران، اعضای کمیته کانی‌های صنعتی خانه معدن ایران در نشست روز گذشته سخت شدن معدنکاری و کاهش توان رقابت در این حوزه را ناشی از افزایش قیمت حمل و نقل مواد معدنی دانستند و عنوان کردند بهتر است نحوه محاسبه کرایه حمل و نقل جادهای تن-کیلومتر باشد و از خدمات آنلاین بیشتر از گذشته برای جابه جایی استفاده کرد.آنها بر این باورند که هزینه بالای استخراج، حمل و نقل و فرآوری مانع گسترش بازارهای صادراتی معدنکاران ایران شده و افزایش هزینه‌های حمل و نقل سبب شده معدنکاران تولیدات خود را در فضایی غیررقابتی عرضه کنند و سود کمی حاصل تولیدشان شود.


به اعتقاد آنها حال که محاسبه کرایه بر اساس تن-کیلومتر تصویب شده، در کنار اینکه فعالیت کامیونداران اقتصادی خواهد شد، فعالیت معدنکاران در بازار نیز شفافیت پیدا خواهد کرد. از منظری دیگر با ادامه روند تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی آمریکا علیه ایران، اعضای هیات رییسه کمیته کانی‌های صنعتی به این نتیجه رسیدند تا استراتژی مشخصی پس از خروج شرکت‌های کشتیرانی خارجی در خصوص صادرات مواد معدنی داشته باشند.
به گفته حمید معصومی رییس کمیته کانی‌های صنعتی خانه معدن ایران، همواره یکی از اولویت‌های کمیته این بوده که در خصوص رعایت کف نرخ مواد اولیه کاشی و سرامیک به اتفاق نظر برسیم و محدوده قیمتی در راستای تولید رقابتی تعیین شود. بالا رفتن سطح کیفیت یک اصل مهم در تولید رقابتی کانی‌های صنعتی است به همین دلیل معدنکاران این عرصه درصدد هستند تا با بروزرسانی تکنولوژی‌ها و بومی سازی آنها محصولات خود را وارد چرخه فرآوری کنند. با اینکه صنعت کاشیه و سرامیک و مواد اولیه در سال‌های اخیر با رکود صنعت ساختمان روبرو بوده است و برای بالا بردن این بخش نیازمند توسعه اکتشاف، فرآوری و بازارسازی هستیم.
با این همه فعالان عرصه کانی‌های صنعتی معتقدند که مشکلات دیگر فعالان عرصه کانی‌های صنعتی افزایش قیمت ارز و هزینه‌های معدنکاری در بخش ماشین آلات و تجهیزات است که هزینه‌ها بالا رفته و سبب شده فعالان بخش معدن در فضایی غیررقابتی و غیراقتصادی کار کنند.
به گفته آنها در حال حاضر تامین قطعات و تجهیزات مربوط به ماشین آلات معدنی تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی معدنکاران شده و بسیاری از فعالان معدنی با چالش تامین قطعات و تجهیزات معدنی روبه رو هستند.
آنها همچنین نوسان قیمت دلار و تغییر قیمت قطعات را مهمترین مشکل فعالان معدنی در مدت اخیر می‌دانند و معتقدند در بازار محصولات معادن کوچک مقیاس دیگر خرید و فروش اعتباری رواج ندارد و تمامی پرداخت‌های معدنکاران برای تعمیر و تعویض لوازم یدکی ماشین آلات معدنیشان باید به صورت نقد انجام شود.
اعضای هیات رییسه کمیته کانی های صنعتی خانه معدن ایران همچنین بر توسعه واحدهای فرآوری و استفاده از مشاوران خارجی در فعالیت‌های معدنی تاکید کردند و خواستار این شدند که اعضای کمیته مکانیزم قیمتی کانی های صنعتی را مورد بررسی قرار دهد و اعضا در خصوص تعیین قیمتی مشخص در بازار داخلی به توافق برسند و مبنی بر آن در بازار فعالیت کنند.