09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 11 دی 1397 ساعت 11:39

یزدی‌زاده: ظرفیت تولید ذوب آهن اصفهان پس از انقلاب تاکنون 6 برابرشده است

mansyazمهندس یزدی زاده گفت : در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران،ذوب آهن اصفهان به عنوان شناسنامه صنعت فولاد کشور در 51 سالگی قرار دارد. سنگ بنای این شرکت پیش از انقلاب گذاشته شد اما رشد و تکامل آن پس از انقلاب صورت گرفت. تولید ذوب آهن پیش از انقلاب 600 هزار تُن بود وکوره بلند شماره 2 در سال 1362 به دست مقام معظم رهبری به بهره برداری رسید.
به گزارش جهان معدن به نقل از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان، مدیرعامل شرکت ذوب آهن افزود: پیش از انقلاب یک کوره بلند 1000 متر مکعبی داشتیم در حالی که پس از انقلاب، دو کوره بلند 2000 متر مکعبی به آن اضافه نمودیم و ظرفیت تولید ذوب آهن 6 برابر شد و این مهم از ثمرات انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود. چهل سال است که زیر بدترین فشارهای استکبار و تحریم‌های ظالمانه قرار داریم و بیشترین رشد و بالندگی ما نیز در دوران تحریم رقم خورد و این دستاوردها بسیار ارزشمند است. نمونه‌های بسیاری در این خصوص وجود دارد ،در سخت‌ترین شرایط دوران جنگ، ذوب آهن اصفهان نقش مهمی در تجهیز، نصب و راه ا ندازی مجتمع فولاد مبارکه ایفا کرده است.


این مقام مسوول گفت: برخی اعتقاد دارند به دلیل اینکه سنگ بنای ذوب آهن پیش از انقلاب گذاشته شده بنابراین یک کارخانه قدیمی است اما به واقع چنین دیدگاهی حقیقیت ندارد. فعالیت‌های بازسازی و توسعه‌ای بسیاری در این شرکت با موفقیت انجام گرفته و تکنولوژی‌های جدیدی وارد شده است و در بخش‌هایی نیز به خودکفایی رسیده‌ایم.
یزدی زاده تصریح کرد: در هر یک از صنایع فولادی کشور به نوعی مدیران، کارشناسان و بازنشستگان ذوب آهنی حضور داشتند و یا هم اکنون این صنایع را اداره می‌کنند. همچنین محصولات این شرکت در فونداسیون بسیاری از صنایع کشور مورد استفاده قرار گرفته است. به نوعی ذوب آهن اصفهان در همه ابعاد اعم از ساخت قطعات و تجهیزات، پشتیبانی فنی، کارشناسی، مشاوره‌ای و ... تامین کننده صنعت فولاد کشور به شمار می‌رود. همه این دستاوردها، ثمره انقلاب اسلامی ایران است و ذوب آهن اصفهان نیز به عنوان بخشی از انقلاب و تاریخ این کشور به خوبی در این زمینه نقش آفرینی داشته است.
وی گفت : ذوب آهن ‌پس از انقلاب رشد و بلوغ خود را طی کرده اما این شرکت مولود پیش از انقلاب است که توانسته در طول دفاع مقدس و پس از انقلاب برادری خود را به نحو احسن اثبات کند، مانند مادری که هر آن چه در توان داشت برای حفظ و رشد فرزندان خود در طبق اخلاص گذاشت و آنها را برومند و فعال به جامعه تحویل داد. تعدادی از فرزندان این شرکت هم اکنون به درختی تنومند تبدیل شده‌اند، ازجمله: فولاد مبارکه، خراسان، سبا، یزد و... که با پشتیبانی فنی و کارشناسی ذوب آهن اصفهان بنا نهاده شدند و سپس رشد یافتند.
پیوند برند صنعتی و برند نیروی انسانی ذوب آهن اصفهان
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت : این مهم ثمره اثرگذاری و برند ذوب آهن اصفهان در زمینه منابع انسانی است که آن را به برند صنعتی خود پیوند زده است. صنایع فولاد ما پس از ذوب آهن اصفهان همه روش احیا مستقیم را در پیش گرفتند با این وجود، بیشترین تعداد فعالین عرصه صنعت فولاد کشور ، ذوب آهنی‌ها هستند گرچه از سایر صنایع نیز حضور دارند اما ذوب آهنی‌ها پیشتازتر هستند زیرا فرآیند تولید گسترده و پیچیده‌ای دارند و همیشه در شرایط سخت قرار داشته‌اند.
مهندس یزدی زاده اظهار کرد: معادن کشور به یُمن ذوب آهن اصفهان توسعه یافتند اما هم اکنون این شرکت را تنها گذاشتند. ذوب آهن در صنعت فولاد کشور و به ظرفیت تولید رساندن آن نقش بی بدیلی ایفا کرد اما هم اکنون مورد بی مهری قرار گرفته است. حق این شرکت نیست که امروز با حدود 60 درصد ظرفیت کار کند. این شرکت را باید قدر دانست و به دور از ترحم از آن پشتیبانی کرد تا همچون گذشته از ثمرات آن در عرصه‌های گوناگون کشور استفاده شود.
این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود به معادن کشور پرداخت و گفت : ذوب آهن اصفهان در صنایع بالا دست و پایین دست بسیاری نقش آفرین بوده است که معادن زغال سنگ کشور از جمله آنها به شمار می‌روند. حدود 17 هزار نفر به صورت مستقیم با این معادن همکاری دارند و معیشت آنها به تولید این شرکت مادر صنعتی وابسته است. این مهم به نوع دیگری نقش استراتژیک ذوب آهن اصفهان را در گستره ایران زمین نزد همگان به اثبات رسانده است. روش تولید منحصر به فرد این شرکت (کوره بلند) سبب شده از یارانه گاز استفاده چندانی نکند و انرژی مورد نیاز (برق) را از نیروگاه‌های کارخانه با کمترین وابستگی به گاز تامین کند. امیدواریم دولت به همان میزان که از طریق پرداخت یارانه انرژی از سایر صنایع فولادی حمایت می‌کند از این برند جهانی نیز حمایت داشته باشد تا انشاا... تداوم دوره رشد و بالندگی این صنعت عظیم را شاهد باشیم.
مهندس یزدی زاده، نقش موثر ذوب آهن در راه اندازی بورس کالا را یکی دیگر از اقدامات تاثیرگذار این شرکت پس از انقلاب برشمرد و تصریح کرد: پیش از راه اندازی بورس کالا، قیمت گذاری‌ها تکلیفی بود که رانت قابل توجهی به بازار تقدیم می‌کرد، اما ذوب آهن اصفهان با کمک موثر در راه اندازی بورس کالا، خدمات بسیاری به اقتصاد و صنعت کشور ارایه کرد. به عنوان مثال در آن زمان قیمت هر کیلو فولاد 175 تومان بود اما از روزی که نخستین محصول در بورس کالا عرضه شد، قیمت آن به حدود 330 تومان رسید که این جهش قیمت نشان از وجود این اندازه رانت داشت. به نوعی رانت غیر مولد به مولد تبدیل شد و به شرکت بازگشت. این اقدام ارزنده در دوران وزارت آقای جهانگیری در وازرتخانه معادن و فلزات و آقای شریعتمداری در وزارت بازرگانی به ثمر نشست. این اقدام موثر ذوب آهن اصفهان، انگیزه‌ها را برای توسعه فولاد در کشور ارتقاء بخشید. تا پیش از راه اندازی بورس کالا، ظرفیت تولید فولاد کشور 8 میلیون تُن بود اما امروز در ظرفیت به 31 میلیون تُن فولاد رسیده است.
وی اضافه کرد: امروز به دلیل شرایط خاصی که در بورس کالا با آن روبرو هستیم، می‌توانست تصمیمات بهتری در خصوص عرضه کالا گرفته شود اما به دلیل نگرانی‌هایی که از سوی دولت در خصوص کاهش ارزش پول ملی وجود داشت، سیاست‌هایی در دولت گرفته شد تا قیمت کنترل شود که البته این موضوع به تولید کننده‌ها آسیب وارد کرد و در دوره‌ای حتی رانت نیز وارد بازار شد. این اقدام بدون هیچ نیتی سبب شد سرعت حرکت و توسعه پروژه‌های صنعت فولاد کُند شود اما این روند نمی‌تواند ادامه داشته باشد.
مدیرعامل ذوب آهن ادامه داد: امروز قیمت فولاد در ایران کمتر از 60 درصد قیمت جهانی است در حالی که در بسیاری از موارد ما در قیمت‌های جهانی پیشی می‌گیریم اما به دلیل اینکه رقابت در فولاد زیاد و تولید آن نیز بیش از مصرف است، با وجود حدود 25 تا 30 درصد وابستگی ارزی، قیمت‌ها تا این اندازه ‌پایین آمده است. به عنوان مثال اگر قیمت شمش 400 دلار باشد، بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار، نیاز ارزی تولید فولاد وجود دارد. با این وجود ما 60 درصد قیمت جهانی هستیم. امروز به یُمن این رویداد خوب (راه اندازی بورس کالا) صنعت فولاد رونق یافته و ما این افتخار را داریم که از وارد کننده فولاد به صادر کننده آن تبدیل شده‌ایم و این کار پس از انقلاب انجام شد.
برخی از کشورها برای نحوه قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا از ایران الگو گرفتند
وی گفت: ما نخستین کشوری هستیم که فولاد را در مقاطع مختلف وارد بورس کالا کردیم. پیش از ما تنها بورس لندن بود که معاملات آن روی شمش و با شرایط خاصی صورت می‌گرفت، بنابراین برخی از کشورها برای نحوه قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا از ایران الگو گرفتند. عمده این افتخارات به ذوب آهن اصفهان بازمی‌گردد. شایسته است از مهندس ابکا که در آن دوران مدیرعامل شرکت بودند و نقش موثری در این زمینه داشتند، سپاسگزار باشم.
از نظر تنوع محصول در مقایسه با پیش از انقلاب 10 برابر تنوع محصول داشته‌ایم
مقایسه تولید و تنوع فولاد پیش از انقلاب و شرایط فعلی از جمله سایر سوالات بود که مدیرعامل شرکت در مقام پاسخ چنین گفت : تولید فولاد پیش از انقلاب 600 هزار تُن بود که این رقم گویای محدودیت تنوع محصولات است. سایزهای تیرآهن و میلگرد خاص تولید می‌شد. پس از انقلاب در ذوب آهن تولید کلاف‌های صنعتی و ساختمانی، انواع تیرآهن‌های سنگین از سایزهای 18 به بالا تا سایز 300 میلی متر در I و H BEM که در بسیاری از سایزهای مختلف تولید می‌شود و به تازگی نیز H300 به آن افزوده شده است. ریل که به عنوان یک محصول استراتژیک کشور به شمار می‌رود پس از انقلاب تولید شده است. از نظر تنوع محصول در مقایسه با پیش از انقلاب 10 برابر تنوع محصول داشته‌ایم. در خصوص محصول ریل، امروز در هر سایز و نوعی که مد نظر باشد و همچنین تولید انواع تیرآهن‌های I و H ، انواع محصولات صنعتی همه ثمره تجربه‌ای بوده که ذوب آهن در طول 40 سال تحریم استکبار به دست آورد. این دستاوردها نمونه بارز اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب است که طی این سالیان محقق شده است. اگر ما امروز ریل را تولید نمی کردیم مطمئناً ریل نیز به عنوان یک محصول زیر بنایی در فهرست تحریم‌های دشمن قرار می‌گرفت.
ذوب آهن اصفهان و مسوولیت اجتماعی
مهندس یزدی زاده در زمینه مسوولیت اجتماعی شرکت طی این چهار دهه نیز افزود: برخی تصور می‌کنند، مسوولیت اجتماعی صرفا برای محیط برون سازمانی است اما بنده اعتقاد دارم مسوولیت اجتماعی ذوب آهن از درون مجموعه آغاز می‌شود. زمانی که امنیت و ایمنی پرسنلی که در این مجموعه خدمت می‌کنند مورد توجه ویژه قرار دارد به طبع این اقدامات در لایه‌های دیگر و در خارج از فنس نیز ادامه می‌یابد. ذوب آهن همواره سعی داشته است مسوولیت اجتماعی خود را به بهترین نحو ایفا کند.
ذوب آهن اصفهان در مقایسه با فنس تولید، 80 برابر بیشتر فضای سبز ایجاد نموده است
وی برخی از مصادیق مسوولیت اجتماعی ذوب آهن اصفهان را چنین برشمرد: ایجاد زیرساخت‌هایی مانند اتوبان ذوب آهن به اصفهان و دیوارهایی که برای ارتقای ضریب ایمنی مسیر حرکت در این محل نصب شده‌اند،حضور نیروی انسانی ذوب آهن در جبهه‌ها و ساخت قطعات و تجهیزات، ارسال محصولات فولادی در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای مشارکت در ساخت مناطق زلزله زده بم و کرمانشاه، ساخت شهر فولادشهر به عنوان محلی برای اسکان پرسنل شرکت که هم اکنون این شهر با برند ذوب آهن اصفهان در سطح کشور شناخته شده است، ساخت ورزشگاه فولادشهر و ایجاد روحیه شادابی و نشاط برای ساکنین، فنس (محیط تولید شرکت) 800 هکتار است لذا 25 درصد آن برای فضای سبز تکلیف شده است یعنی 200 هکتار فضای سبز ولی 80 برابر آن ایجاد شده است که بخش عمده‌ای از آن دیم است.
یزدی زاده در پایان افزود: ذوب آهن اصفهان بزرگترین جنگل دست کاشت کشور به مساحت 16 هزار و پانصد هکتار را داراست، در زمینه آب، با وجود اینکه یک متر مکعب در ثانیه دیماند آب داریم اما آن را به چهار دهم رساندیم. به دلیل شرایط سختی که استان و کشور در بحث بحران آب دارند، استفاده از پساب را عملیاتی کردیم، همچنین بالغ بر 400 میلیارد تومان در زمینه اقدامات اصلاحی زیست محیطی هزینه شده است و پروژه‌هایی نیز در دست اقدام است تا آلایندگی ذاتی که همه صنایع دارا هستند به نحو مطلوب کنترل شود زیرا بیشترین زمان زندگی کارکنان در محل کار می‌گذرد و اگر آلایندگی وجود داشته باشد ابتدا این گروه آسیب می‌بینند و سپس آلایندگی اثر منفی خود را به خارج از شرکت می‌رساند. بنابراین مبحث مسوولیت اجتماعی در ذوب آهن اصفهان از دیرباز تاکنون مورد توجه ویژه قرار داشته است.