09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 09 بهمن 1397 ساعت 14:14

توجه به زیرساخت ها؛ نگاهی دوباره به توسعه فولاد

photo ۲۰۱۹-۰۱-۲۹ ۱۰-۲۹-۴۲در روزهایی که کشورمان آماده برگزاری جشن 40 سالگی انقلاب اسلامی می شود، باید اذعان کرد به رغم تمامی مشکلات و چالش هایی که وجود داشته، حوزه فولاد در شرایطی قرار گرفته که می توان آن را سرآمد توسعه بخش معدن و صنایع معدنی دانست. کسب رتبه دهم جهانی در تولید فولاد، خبری جدید و مسرت بخش است که حکایت از همگرایی دولت و بخش خصوصی دارد که توانسته اند در یک مسیر، ارتقای جایگاه فولاد ایران را رقم زنند.
البته صاحبنظران و مدیران این صنعت به خوبی واقفند که فولاد به عنوان صنعت مادر، در قامت نیروی هدایت گر بسیاری از صنایع پایین دستی و بالادستی و همچنین بخش های طراحی، مهندسی،‌ ساخت قطعات، اجرا و بهره برداری عمل می کند. در نشستی که به تازگی با روسای تشکل های بخش معدن و صنایع معدنی داشتیم، توسعه متوازن زنجیره فولاد به عنوان امری قابل توجه و برجسته مورد تاکید قرار گرفت که البته نگاهی به آمارها نیز چنین موضوعی را نشان می دهد. هرچند می توان اینگونه گفت که این سرزمین استعدادها و توانمندی های به مراتب بالاتری برای توسعه صنعت فولاد دارد اما عملکرد جمعی مدیران و کارشناسان پیشین و کنونی، سبب شده امروزه ظرفیت تولید فولاد خام در ایران به 33 میلیون تن برسد. اکنون باید یادآور شد همانگونه که در نقطه ای همچون سنگان، توسعه فراتر از تصور رقم خورده در سال های پیش رو و حتی پیش از 1404 نیز ممکن است هدف 55 میلیون تنی ظرفیت تولید این فلز محقق شود.

یک سوی این جریان رشد تولید،‌ افزایش اشتغال نیروی کار، توسعه مناطق معدنی و صنایع معدنی با رعایت اصول محیط زیست است اما سوی دیگر این مهم، تمرکز بر زیرساخت ها است. شاید بتوان اذعان کرد توسعه زیرساخت ها محوری ترین و یکی از حوزه های کلیدی توسعه صنعت فولاد است. خوشبختانه اقدامات شرکت هایی که طی ده های گذشته در ایران پا گرفته اند و صاحب دانش شده اند، قابل توجه است و این دستاورد به ویژه در سرمایه گذاری، اشتغال و ظرفیت سازی، قابل تحسین؛‌ اما اکنون می توان نیروی بیشتری از شرکت های خصوصی و سرمایه گذاران را به توسعه زیرساخت ها معطوف کرد.
به گمان اینجانب، شرکت های خصوصی به خوبی به ایفای نقش در مشارکت و توسعه پرداخته اند و در شرایط حاضر ایمیدرو نیز در تلاش است تا به جلب مشارکت سرمایه گذران در حوزه زیرساخت ها بپردازد. این امر ضمن اینکه آرامش بیشتری نصیب هموطنان گرامی در نقاط مختلف معدنی و صنایع می کند،‌ خود عامل دیگری برای تحریک در بخش تقاضای زنجیره فولاد،‌ سیمان، مس و دیگر تولیدات محسوب می شود که معنای کلی آن، خلق فرصتی جدید برای رشد اشتغال و درآمدزایی است.
تولیدکنندگان زنجیره فولاد خوشبختانه به رغم تنگناهای خارجی و فشار از ناحیه برخی کشورها، تاکنون توانسته اند در بخش صادرات محصولات فولادی موفق عمل و تا حدودی مساله کاهش تقاضای داخلی را با هدایت تولیدات به بازارهای خارجی، جبران کنند. اکنون برآنیم که با توجه روزافزون به توسعه زیرساختهایی همچون جاده های زمینی و ریلی، دریایی و نیز تامین آب، برق و گاز،‌ فضایی برای مصرف و تقاصای تولیدات معدنی و صنایع معدنی ایجاد شود. این مهم نیز همچون سال های اخیر، با مشارکت بخش خصوصی به دست می آید که هدف نهایی آن توجه به مسوولیت اجتماعی است.
خداداد غریب پور
معاون وزیر و رییس هیات عامل ایمیدرو