01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 29 بهمن 1397 ساعت 16:42

تصویب افزایش سرمایه چادرملو به رقم 67 هزار میلیارد ریال

chamaدر مجمع عمومی فوق العاده چادرملو که بمنظور افزایش سرمایه این شرکت ساعت 9 صبح روز دوشنبه 29 بهمن ماه در محل سالن تلاش برگزار شد، با افزایش سرمایه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام) از مبلغ 33 هزارو 500 میلیارد ریال فعلی به 67 هزار میلیارد ریال در 2 مرحله موافقت شد.
به گزارش جهان معدن، در این جلسه که با حضور اعضای هیات مدیره و بيش از 91 درصد از سهامداران برگزار شد، پس از انتخاب اقاي دکتر شیری نماینده شرکت سرمایه گذاری امید به عنوان ریيس مجمع، اقايان قائمی راد و رضا یزد خواستی بعنوان ناظرين و نمايندگان سازمان بورس و اوراق بهادار و موسسه حسابرسي رايمند و همكاران و رسمیت یافتن این جلسه، مهندس نوریان مدیر عامل چادرملو و دبیر مجمع، در گزارش هیات مدیره، با اشاره به میزان سرمایه شرکت در زمان تاسیس، که 10 میلیون ریال بوده و اخرین سرمایه ثبت شده که 33 هزارو 500 میلیارد ریال می باشد اظهار داشت: براساس اطلاعیه صدور مجوز افزایش سرمایه مورخ 17/11/1397 سازمان بورس و اوراق بهادار تهران شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام) در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ 33 هزارو 500 میلیارد ریال به 67 هزار میلیارد ریال (معادل 100 درصد سرمایه فعلی) و طی دو مرحله از محل مطالبات حال شده سهامداران و اورده نقدی افزایش دهد.


نوریان افزود : این افزایش سرمایه در مرحله اول 31 درصد سرمایه فعلی یعنی از مبلغ 33 هزارو 500 میلیارد ریال به 44 هزار میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و اورده نقدی. و در مرحله دوّم از مبلغ 44 هزار میلیارد ریال به 67 هزار میلیارد ریال (معادل 69 درصد سرمایه فعلی) ، از محل مطالبات حال شده سهامداران و اورده نقدی است.
وی در خصوص منابع تامین افزایش سرمایه ، از ابتدا تاکنون گفت : اورده نقدی سهامداران در اخرین سرمایه به میزان 1 هزارو 134 میلیارد ریال ، و تبدیل مطالبات حال شده سهامداران به میزان 32 هزارو 366 میلیارد ریال بوده است. و با توجه به ثبت اخرین مرحله افزایش سرمایه شرکت در تاریخ 07/11/1396 به میزان 33 هزارو 500 میلیارد ریال، از مجموع 77 هزارو402 میلیارد ریال سود سنوات 1379 لغایت 1395، مبلغ 32 هزارو 366 میلیارد ریال، معادل 42 درصد کلّ سود ، به عنوان مطالبات حال شده سهامداران ، به سرمایه تبدیل شده است.
مدیر عامل چادرملو همچنین گفت: به موجب رهنمود دریافتی از سهامداران عمده و تصمیم هیات مدیره، این افزایش سرمایه بمنظور اجرای طرح‌ها و سایر سرمایه گذاری‌های شرکت می‌باشد و هزینه‌های اجرایی ان به شرح ذیل برآورد گردیده است:
مبلغ – میلیارد تومان
نـام و مـوضـوع طـرح
1,923 احداث و بهره برداری از معدن جدید (طرح انومالی D19)
920 جبران مخارج بابت مشارکت نقدی در افزایش سرمایه های شرکت های سرمایه پذیر
328 جبران مخارج بابت سرمایه گذاری های انجام شده دراجرای طرح کارخانه احیاء مستقیم
96 جبران مخارج بابت خرید تجهیزات و ماشین الات (اقلام سرمایه ای)
221 جبران مخارج سرمایه گذاری انجام شده در اجرای طرح کارخانه فولاد
3,488 جمـع مصـارف
منابع مورد نظر:
3,350 افزایش سرمایه از محل مطالبات و اورده نقدی صاحبان سهام
138 منابع داخلی
3,488 جمـع منـابع
خلاصه اقدامات انجام شده مربوط به موارد و طرحهای مورد نظر:

الف ) احداث و بهره برداری از معدن جدید (طرح انومالی D19):
مهندس نوریان در ادامه افزود: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از شرکت‌های بزرگ سنگ‌آهنی کشور است که طی چند سال گذشته در راستای تکمیل زنجیره ارزش افزوده در زمینه فرآوری سنگ‌آهن، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام داده است در سال 1396 حدود 9 میلیون و 400 هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید و به مجتمع صنعتی چادرملو، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان عرضه کرده است. در حال حاضر نیز تقریبا 22 درصد از کنسانتره مورد نیاز صنایع فولاد کشور ، توسط چادرملو تامین می‌شود. از طرفی بر اساس براوردهای صورت گرفته، حدود 65 میلیون تن از ذخیره معدن فعلی باقیمانده و پیش‌بینی‌ها حاکی از ان است که طی 4 تا 5 سال اینده این ذخیره با حفظ تولید به میزان وضعیت فعلی، به پایان می‌رسد.
وی با یاداوری اینکه، در چند سال اخیر بارها ، نسبت به رو به اتمام بودن ذخایر معدن این شرکت تاکید شده است گفت : چادرملو برای دستیابی به هدف تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 کشور، نیازمند بهره‌برداری از ذخایر جدید سنگ‌اهن است. در صورتی که شرکت قادر به تامین منابع اولیه در داخل نباشد به ناچار مجبور به واردات می گردد که این امر مغایر با سیاست‌های داخلی شرکت و همچنین اهداف استراتژیک طرح جامع فولاد میباشد.
نوریان افزود: انومالی D19 یکی از پهنه های معدنی شناسایی شده برای استخراج سنگ‌ اهن است که در استان یزد و کویر مرکزی ایران و در فاصله هوایی 30 کیلومتری معدن کنونی چادرملو واقع شده که از نظر فاصله نیز دربهترین نقطه ازمعدن کنونی ماشین الات و تجهیزات موجود شرکت چادرملو قراردارد که مشکلات حمل‌ و نقل سنگ اهن را برای کارخانه های تولید کنسانتره مرتفع می کند .
وی گفت : پس از 12 سال پیگیری‌های مستمر ، مجوز اولیه استفاده از ذخیره سنگ‌اهن انومالی D19 با ذخیره تقریبی70 تا 100 میلیون تن، برای شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو و سنگ ‌اهن مرکزی ایران صادر شده و در همین راستا ، شرکت معدنی و اکتشافی (دشت یوز دره انجیر) در سال 1395 جهت تسهیل در راهبری موضوع ، تاسیس گردید. کار بر روی انومالی D19، برای اکتشاف به میزان 2 سال و برای باطله برداری بین 3 تا 4 سال ، زمان می برد.
ب ) جبران مخارج سرمایه گذاری های انجام شده :
مدیر عامل چادرملو اظهار داشت : با توجه به مصارف برنامه ریزی شده بابت جبران هزینه های سرمایه ای طرحهای توسعه، از جمله اصلاحات سخت افزاری در طرحهای فولاد و احیاء از قبیل شارژ اهن اسفنجی داغ ، سیستم پیشرفته بـازیـافت اب مصرفی ، افـزایش نوسانات نرخ ارز ، افزایش سطح عمومی قیمت ها و سایر هزینه های مستقیم و غیر مستقیم ، موجب افزوده شدن مبلغ 549 میلیارد تومان گردیده که به عنوان مخارج باقیمانده جهت تکمیل طرحهای توسعه شرکت در افزایش سرمایه فعلی منظور شده است. با توجه به اصلاحات انجام شده موجب افزایش تولید فولاد از 1 میلیون تن به 1 میلیون و 300 هزار تن در سال خواهد شد.
همچنین این شرکت از بابت جبران مخارج تجهیزات و ماشین الات (اقلام سرمایه ای) مبلغ 96 میلیارد تومان در افزایش سرمایه فعلی منظور نموده است.
ج) جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه و سرمایه گذاری در سهام شرکت های سرمایه پذیر:
نوریان، کـل مخـارج جبـران سـرمایه گـذاری های انجام شده را مبلغ 920 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود : از این رقم ، مبلغ 837 میلیارد تومان ان مجموع مشارکت های نقدی و یا تبدیل مطالبات حال شده به افزایش سرمایه و با هدف حفظ درصد مالکیت خود در شرکت های سرمایه پذیر بوده و مبلغ 83 میلیارد تومان نیز بابت ایجاد سرمایه گذاری در سهام شرکتهای سرمایه پذیر پرداخت شده است.
بر اساس همین گزارش در پایان سخنرانی مدیر عامل چادرملو، سهامداران حاضر در مجمع، با عنایت به مفاد گزارش توجیهی افزایش سرمایه - گزارش بازرس قانونی و اطلاعیه صدور مجوز افزایش سرمایه به شماره 096-489894/974 مورخ 17/11/1397 اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ای سازمان بورس و اوراق بهادار ، پیشنهاد ارائه شده در مورد مراحل افزایش سرمایه ، به شرح ذیل را تصویب کردند :

مرحله اوّل :
افزایش سرمایه از مبلغ 33 هزارو 500 میلیارد ریال به مبلغ 44 هزار میلیارد ریال در سال جاری و از محل اورده نقدی و تبدیل مطالبات حال شده سهامداران.
تعداد سهام قابل انتشار : 10 میلیون 500 هزار سهم
ارزش اسمی هر سهم : 1 هزار ریال
مبلغ افزایش سرمایه : 10 هزارو500 میلیارد ریال
مرحله دوّم :
تفویض اختیار از سوی مجمع عمومی فوق العاده به هیات مدیره شرکت ، جهت افزایش سرمایه از مبلغ 44 هزار میلیارد ریال به مبلغ 67 هزار میلیارد ریال ، حداکثر ظرف مدت دو سال پس از تحقق افزایش سرمایه مرحله اوّل و ازمحل اورده نقدی و تبدیل مطالبات حال شده سهامداران( از محل سود سال مالی 1397 و سال مالی 1398 ).
اصلاح اساسنامه :
همچنین اصلاح اساسنامه چادرملو ، به شرح مندرج در بند «الف» ماده «2» اساسنامه به شرح زیر به تصویب رسید :
« اکتشاف ، استخراج ، مهندسی ، تکنولوژی ، طراحی ، احداث و بهره برداری از معادن و صنایع معدنی وابسته ، پائین دستی ، جنبی و تکمیلی و همچنین تولید کنسانتره ، سنگ اهن دانه بندی ، گندله ، اهن اسفنجی و فولاد » که پس از تائید و دریافت مجوز از سازمان بورس، اصلاح و به بند (ب) ماده 2 اساسنامه، موضوع زیر نیز اضافه گردید.
احداث و بهره برداری از کلیه واحدها و تاسیسات نیروگاهی و تولید و فروش انرژی برق .
در پایان مهندس نوریان به نمایندگی از طرف اعضای هیات مدیره، از مساعدتها و رهنمودهای سهـامداران حقیقی و حقوقی که همواره در راستای انجام وظائف محوله از سوی مجامع عمومی، از این شرکت حمایت لازم را مبذول داشته اند تقدیر و تشکر به عمل می اورد.