09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 08 اسفند 1397 ساعت 13:40

دستیابی به تحول در زنجیره ارزش گروه فولاد خوزستان

keshkiهمایش بازنگری استراتژی‌های گروه فولادخوزستان با شعار مدیریت بهای تمام شده، تولید ایمن و سبز و با هدف تحول در زنجیره ارزش گروه فولاد خوزستان برگزار شد.
به گزارش جهان معدن به نقل از روابط عمومی فولاد خوزستان ، این همایش با حضور محمدکشانی مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، معاونان، مدیران و روسای فولاد خوزستان و شرکت‌های تابعه در سالن همایش هتل مارینا‌پارک جزیره کیش انجام شد.


در آغاز همایش، مهران عباس‌زاده مدیر استراتژی و تعالی سازمانی، با خوش آمدگویی به حاضران در همایش، برنامه و اهداف نشست هم‌ اندیشی و بازنگری برنامه استراتژیک را تشریح نمود و گفت: پروژه‌های پایداری جزو پروژه‌های کلیدی هستند که در برنامه‌های سال ۹۷ بوده و در حوزه برنامه‌های توسعه در سال ۹۸ نیز در نظر گرفته شده است.
عباس زاده درباره مدیریت اثربخش فناوری اظهار داشت: شرکت فولادخوزستان با عمل به شعار مدیریت بهای تمام شده – تولید ایمن و سبز به جرگه صنعت سبز، وارد شد و تحقق این امر همکاری تمامی سطوح سازمان را طلب می‎کند، زیرا تنها به یک بخش مربوط نمی‌شود.
وی درباره یکپارچه‌سازی زیرساخت‌ها و ارتباطات اذعان داشت: تمامی اطلاعات گروه فولاد خوزستان در مرکز اطلاعات و داده‌ها به‌ صورت متمرکز وجود دارد. شاید بتوان گفت این الگو برای اولین بار بصورت یکپارچه مدیریت می‌شود که از نقاط قوت حوزه سرمایه‌های اطلاعاتی شرکت است.
محمد کشانی مدیرعامل فولاد خوزستان در سخنان خود در این مراسم گفت: شرکت فولاد خوزستان با حرکت به سمت توسعه پایدار، یک سوم ظرفیت خود را در تولید پوشش داده است.
وی با اشاره به تملک سهام شرکت‌های فولاد شادگان، صنعتی و معدنی توسعه ملی و فولاد ریل گفت: طرح‌های توسعه‌‌ای شرکت فولاد خوزستان باید در راستای تولید و تامین نیاز آهن اسفنجی، کنسانتره و جابجایی مواد و به جهت افزایش ارزش افزوده و افزایش سود از محل درآمد سایر شرکت‌ها باشد.
کشانی با اشاره به توانایی‌های مالی و تجربه نیروی انسانی فولاد خوزستان اظهار داشت: استراتژی رشد بنگاه در راستای تکمیل زنجیره ارزش، یکی از اهداف اساسی شرکت فولاد خوزستان است که گروه فولادی باید در خارج از محدوده نیز فعالیت کنند.
وی با تاکید بر حفظ تولید پایدار ۳ میلیون و ۸۰۰ هزارتن، افزود: در استراتژی ترسیم شده برای فولاد خوزستان در سال ۹۸، تولید پایدار بر مبنای کیفیت و نوع سبد محصول برنامه‌ریزی شده ‌است و بر اساس بازار به سمت تولید محصولات خاص پیش خواهیم رفت.
کشانی با اشاره به تولید بالای اسلب در آینده تصریح کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن اسلب تولید شده است و در طرح توسعه نیز یک میلیون و دویست هزار تن پیش‌بینی کرده‌ایم. مصرف‌کننده اسلب فولاد خوزستان عمدتاً شرکت فولاد اکسین است و تنها تولید ورق ملاک نیست و باید برای دستیابی به محصولات دیگر نیز تلاش کنیم؛ سرآمد شدن را در عمل نشان می دهیم و باید در همه‌ی صنایع مرتبط با تولید فولاد با کیفیت و قدرت وارد شویم.
کشانی درباره نقش معاونین در سامان‌دهی و حاکمیت گروه فولادخوزستان اذعان داشت: برای تحقق اهداف شرکت نیاز است معاونین سیاست‌های هماهنگ و همسو در حوزه منابع انسانی، تامین اقلام استراتژیک و اهرمی، حوزه فروش محصولات و خدمات شرکت‌های گروه، توسعه و اجرای پروژه‌ها، سیاست‌های مالی و نقدینگی، همسویی بهره‌برداری در زنجیره تولید و پشتیبانی‌های فنی و مهندسی توجه ویژه ای داشته باشند.
وی با اشاره به صیانت از محیط زیست و تحول در اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی و تبدیل شدن به صنعت سبز بیان داشت: اگر مباحث محیط زیست به‌صورت جدی پیگیری نشود، موفقیتی نخواهیم داشت. همچنین اگر به ‌مقدار ۵۰ درصد هزینه‌های سالانه زیست محیطی پرداخت شده برای پروژه تعریف شود، به صنعت سبز دست خواهیم یافت. محیط زیست یکی از مباحث اصلی در بودجه سال ۹۸ می‌باشد.
وی با بیان بازنگری ساختار سازمانی متناسب با فرآیندها و سیستم‌های مکانیزه جدید گفت: بعضی از بخش‌ها به فعالیت خود برای پیشگیری از توقف تولید ادامه می‌دهند، اما برخی از نیروها شناخت کافی بر انجام فرآیند کاری که انجام می‌دهند نداشته و نیاز به اطلاع‌رسانی دارند. تا پایان سال جاری بازنگری فرآیندها انجام و از سال آینده ممیزی شرکت بر اساس فرایندهای جدید صورت می‌پذیرد.
کشانی با اشاره به ارائه برنامه منسجم و هماهنگ جذب استعدادها و نیروی کارشناسی نخبه و ارائه برنامه توانمندسازی سطوح مختلف با هدف جانشین پروری اثربخش اظهار داشت: در لایه‌های سازمانی نیروهایی وجود دارند که باید آنان را کشف نمود. آزمون‌ها، نمرات و گزینش نیروها باید به سویی برود که منجر به کشف استعدادها برای جایگاه‌های مورد نیاز باشد زیرا جذب نیرو، از محل نیروهای سازمان خواهد بود.
مدیرعامل درمورد تدوین و تصویب جامع اهداف و برنامه‌های استراتژیک و عملیاتی گروه فولاد خوزستان ( بودجه جامع گروه) اعلام داشت: این حرکت انجام شده و جلسه پایانی سال در اسفندماه با استخراج نکات مثبت و منفی آن به تمامی اعضای گروه ابلاغ می‌شود. وی با بیان نظام کنترلی مکانیزه برنامه و بودجه جامع گروه، بر پایش ماهیانه و ارائه گزارش ماهیانه انحرافات، تحلیل علل و برنامه‌ای جبرانی، اهداف استراتژیک و شاخص‌های کلیدی تاکید نمود.
کشانی در زمینه ثبت مکانیزه برنامه‌های بهبود و اقدامات استراتژیک و ارائه گزارش ماهیانه پیشرفت برنامه‌ها در تمامی حوزه‌ها و شرکت‌های گروه گفت: گزارش‌گیری‌ها به همان‌سان که صحیح است باید مکانیزه گردد. گزارش ‌دهی از حالت اپراتوری باید به گونه سیستمی تغییر نماید. برای این‌که اطلاعات و تصمیم گیری ما به‌روز شود، باید به داشبورد مدیریتی برسیم.
وی درباره توجه ویژه به کیفیت و تنوع در محصول و نوآوری و بهبود فرایندها و فعالیت‌های برگرفته از تفکر و مدیریت جهادی، خاطرنشان کرد: شرکت فولاد به طور حتم قابلیت تولید سفارشات را دارد. مکانیزم، تجهیزات و نیروی متخصص به جای خود، اما مدیریت فروش باید بخش تولید سفارش سال آتی خود را اعلام نماید.
مدیرعامل درباره نهادینه نمودن تفکر تعالی در تمامی سطوح و هم‌افزایی تصریح نمود: رسیدن به تعالی و سرآمد شدن در صنعت فولاد آغاز راه است و با داشتن مدرک آن مسئولیت سنگین‌تر می‌شود. حفظ وضعیت موجود و ارتقای سطح کار لازمه سرآمد بودن است. با برنامه‌ریزی برای سال آینده، تمام سطوح فولاد خوزستان باید متعالی گردند. برای متعالی شدن، آموزش مفاهیم تعالی سازمانی از سطوح بالا تا سطوح پایین کارگری همچون چارت سازمانی، برای نهادینه شدن آن لازم است.
وی با درخواست بر عهده گرفتن ماموریت تعالی شرکت فولاد خوزستان از گروه حاضران در جلسه برای نهادینه کردن آن در تمامی سطوح فولادخوزستان گفت: هرکس نسبتی با فولادخوزستان دارد، جزو گروه فولاد خوزستان است. پیمانکاران نیز چه بلند مدت چه کوتاه مدت باید با تفکر فولادخوزستان انجام کار نمایند.
مدیرعامل فولادخوزستان در پایان سخنان خود ضمن تشکر از تمامی کسانی‌که در این شرایط تحریم و سخت توانسته‌اند فولاد خوزستان را به جایگاه خود برسانند خاطر نشان کرد: به نوبه‌ی خود از جانب اعضای هیات مدیره، از تک‌تک کارکنان و سهامداران تشکر می‌نمایم و تشکر ویژه‌ای نیز از اعضای هیات مدیره دارم، زیرا با هماهنگی و یک‌دست بودن هیات مدیره منجر به ارتقاء جایگاه شرکت خواهیم شد. ریسک‌پذیری که هیات مدیره کنونی برای پیشبرد شرکت و دست‌یابی به تندیس سرآمدی انجام می‌دهد، بی‌نظیر است.