30 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 26 اسفند 1397 ساعت 14:30

برای بهبود عملکرد وزارت صمت نیاز به تعامل با دانشگاه دارد

در یک ارزیابی کلی از بخش معدن و صنایع معدنی در سال 97 مساله‌ای که مشهود است آنکه اگرچه این بخش می‌توانست در یک سال گذشته در بخش‌هایی عملکرد بهتری داشته باشد اما در نهایت در بعضی مسائل هم رویکرد قابل قبولی از خود ارائه داده و با در نظر گرفتن تمام این موارد می‌توان به عملکرد یک ساله این بخش نمره متوسط داد. از دیدگاه من بخش معدن نیاز به تحرک بیشتری دارد اما با توجه به شرایط اقتصادی موجود عملکرد فعلی هم واجد دریافت نمره متوسط هست. در طول این یک سال معرفی پهنه‌های اکتشافی جدیدی که در طول این یک سال به پهنه‌های پیشین اضافه شد و این جزو دستاوردهای این بخش در طول یک سال گذشته بوده است. اما در کنار آن وجود مساله و چالش‌های اقتصادی در سال 97 موجب شد تا پی‌جویی و اکتشافات بخش معدن تا حدودی متوقف شده و یا با سرعتی کمتر از حد انتظار پیشروی داشته باشد. 

 

پتانسیل‌های معدنی ما در یک سال گذشته به دلیل مسائل و مشکلات سراسری اقتصادی آنطور که باید به فعل درنیامده است. در کنار آن نمی‌توان تاثیر بعضی دخالت‌های دولتی‌ها و وزارت صمت را در این باره نادیده گرفت؛ معدنی‌ها در یک سال گذشته از صدور پی در پی بخشنامه‌ها شاکی و ناراضی بوده‌اند و صدور مکرر بخشنامه‌ها را یکی از دلایل عدم دستیابی به پیشرفت لازم در بخش معدن و صنایع معدنی دانسته‌اند که در عین حال من هم نمی‌توانم با این نظر مخالف باشم و بر این باورم که در پیش گرفتن چنین رویکردی بی شک تاثیر منفی بر جای خواهد گذاشت.
بخش معدن و صنایع معدنی هم با در نظر گرفتن شرایط فعلی نیاز دارد که برای سال آینده در مبحث پی‌جویی و اکتشاف پتانسیل‌هایی که در این بخش وجود دارند تقویت شود. از این منظر باید پهنه‌های پی‌جویی شده که بدون اجرای عملیات رها شده‌اند کار خود را به صورت جدی آغاز کنند؛ به این مفهوم که تاخیری در انجام کار وجود نداشته باشد و در عین حال فورسی Force بر مجریان کار وجود داشته باشد تا اجرای کار پیشروی داشته باشد؛ همچنین نباید در کنار ایجاد اجبار اعطای تسهیلات را هم نادیده گرفت تا مشوقی در انجام بهتر کار باشد.
در پایان من به عنوان یک استاد دانشگاه بر این باورم که برای پیشبرد بخش معدن و صنایع معدنی و بهبود عملکرد این بخش نیاز است که وزارت صنعت، معدن و تجارت از نظر متخصصین خارج از وزارتخانه هم بهره ببرد؛ لازم است که وزارتخانه به خصوص از دانشگاهیانی که خود درگیر در این بخش هستند دعوت به عمل بیاورد تا تعاملی مشترک میان دانشگاه و وزارتخانه ایجاد شود و این بهترین رویکردی است که می‌تواند در کنار ایجاد پیشرفت در وزارتخانه، پیشبرد اهداف بخش معدن و صنایع معدنی را نیز در پی داشته باشد.

 

دکتر محمدرضا جعفری - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال