06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 26 اسفند 1397 ساعت 15:49

خداداد غریب‌پور رییس هیات عامل ایمیدرو: ادامه عرضه در بورس کالا منجر ایجاد امنیت در معاملات است

a5بحث احتمال خروج محصولات معدنی و زنجیره فولاد از بورس کالا اگرچه در کنار طرح مبحث دستوری بودن برخی قیمت‌ها در این عرصه مطرح شد اما در عین حال از جمله مواردی که به آن اشاره زیادی شده بود بازگشت به دوران نوسان قیمت‌های این دست کالاهاست. در شرایطی که نوسان نرخ ارز تاثیر بسزایی بر قیمت انواع کالا در دسته‌های مختلف داشته شاید بتوان اذعان کرد که خروج از بورس کالا در شرایط فعلی و نوسان دوباره قیمت‌ها چیزی جز آشفتگی بازار به همراه نخواهد داشت. در حالی که شعار حمایت از تولید این روزها به نقل قول از مقامات تکرار می‌شود، برخی معتقدند در پیش گرفتن چنین روندی ضربه‌ای بر پیکره تولیدکنندگان این کالاها و به تبع آن مصرف کننده خواهد بود. مهمترین نکته‌ای که خروج از بورس کالا برای این گروه کالایی در پی دارد از دست دادن این بازار قانونمند و فضای رقابتی شفاف است؛ بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که بورس کالا در حذف رانت‌های بازارهای مختلف نقشی تعیین کننده ایفا کرده است؛ بر این اساس از بزرگ‌ترین مزیت‌های عرصه در بورس کالا هدایت سود تولید به سمت واحدهای تولیدی بوده است، چنین امتیازی در طولانی مدت می‌تواند منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف و در نتیجه پویایی اقتصادی شود. در شماره پیش رو با نگاهی دیگر به موضوع خروج محصولات معدنی و زنجیره فولاد از بورس کالا، ماهنامه جهان معدن گفت‌وگویی با خداداد غریب‌پور انجام داده است. گفتنی است غریب‌پور از تصویب و اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان با استعفای مهندس کرباسیان از ریاست هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به ریاست هیات عاملی ایمیدرو برگزیده شده است. غریب‌پور پیش از این، مدیرعامل گروه سرمایه گذاری توسعه ملی بود، عضویت در هیات مدیره و مدیرعاملی شرکت پتروشیمی شازند، نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو)، عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه کشت و صنعت ملی و عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت صنایع گلستان و نیز فرمانداری یاسوج دیگر سمت‌هایی است که غریب‌پور پیش از ایمیدرو در آنها مشغول به کار بوده است؛ شرح گفت‌وگوی جهان معدن با رییس هیات عامل ایمیدرو در پی می‌آید:


نظر شما درباره طرح برخی مباحث در مورد خروج محصولات فلزی و معدنی از بورس کالا و معامله در خارج از بورس چیست؟
عرضه محصولات معدن و صنایع معدنی در بورس کالا در راستای ایجاد بازاری شفاف جهت خرید و فروش، کشف قیمت عادلانه بر اساس عرضه و تقاضا، بهبود در امکان دسترسی مصرف کنندگان به مواد اولیه مورد نیاز، ایجاد امنیت در معاملات، کاهش هزینه‌های فروش، تنظیم نیاز بازار داخل و صادرات و ... است.
با توجه به اینکه در دوران رکود اقتصادی قرار داریم، آیا برای حل مشکل فروش واحدهای صنعتی و معدنی این راهکار را مفید می‌دانید؟
در شرایط خاص، شامل تحریم و رکود اقتصادی که کشور با آن مواجه می‌شود، احتمال بروز مشکلاتی همچون نوسانات منفی و مثبت شدید و غیرقابل پیش بینی در قیمت‌ها و نیز در عرضه و تقاضای محصولات وجود دارد، که بایستی با ساز و کارهای مناسب و به هنگام وزارت صنعت، معدن و تجارت (کارگروه تنظیم بازار) شرایط را برای عرضه تولیدکننده و تقاضای مصرف کنندگان تسهیل کرد.
عرضه محصولات در بورس کالا چه مزایایی به همراه داشته و خواهد داشت؟
در شرایط فعلی کشور، بهترین کار تداوم عرضه محصولات معدن و صنایع معدنی در بورس کالا، با اجرای تمهیدات کارگروه تنظیم بازار خواهد بود.
خروج از بورس کالا چه پیامدهای مثبت و منفی برای صنایع و بازار محصولات به همراه خواهد داشت؟
خروج معاملات محصولات معدن و صنایع معدنی از بورس کالا احتمال مواجهه با مشکلاتی از نظیر نوسانات شدید قیمت، کمبود و یا مازاد در عرضه در مقاطع مختلف، عدم تعادل عرضه در بازار داخلی و صادرات و نبود توان خرید مواد اولیه تولیدکنندگان کوچک را افزایش خواهد داد. بنابراین چنین امری پیشنهاد نمی‌شود.