01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 07 خرداد 1398 ساعت 16:05

معاون امور صنایع در نشست تخصصی پایش صنایع کشور: مدیریت توزیع مواد اولیه در دستور کار وزارت صنعت، معدن وتجارت

Moghimi4معاون امور صنایع وزارت صنعت،معدن وتجارت با اشاره به ایجاد بسترهایی برای تسریع در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعتگران از ایجاد مکانیزم‌هایی با همکاری تشکل‌ها برای مدیریت توزیع مواد اولیه به کشور خبرداد.
به گزارش جهان معدن به نقل از شاتا، فرشاد مقیمی در سلسله نشست‌های تخصصی پایش صنایع کشور در سال 98 که با محوریت «صنایع ماشین سازی و تجهیزات» کلید خورد از نزدیک در جریان دغدغه‌های تولیدکنندگان نظیر واردات مواد اولیه تخصصی و نحوه توزیع آن در کشور، نبود میز مشترک با وزارت جهادکشاورزی، کمبود سرمایه در گردش، مسکوت ماندن لایحه نظام مهندسی صنعت، لزوم اصلاح قیمت پایه صادراتی و... قرار گرفت و تصمیماتی در راستای رفع این مشکلات با حضور تشکل‌ها اتخاذ شد.


ضرورت نظارت بر نحوه توزیع مواد اولیه صنایع
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در دومین نشست با تشکل‌های حوزه تخصصی «صنایع ماشین سازی و تجهیزات» که با حضور نمایندگانی از انجمن تولیدکنندگان تراکتور، کمباین و ادوات و تجهیزات کشاورزی، انجمن صنفی صنعت ریخته گری ایران و کانون طراحی مهندسی و طراحی مونتاژ ایران برگزار شد، مدیریت توزیع مواد اولیه به کشور را از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد و گفت: ایجاد بسترهایی برای تسهیل ورود مواد اولیه به کشور و همچنین نظارت بر نحوه توزیع مواد مورد نیاز صنایع بین واحدهای صنعتی از جمله موضوعاتی است که باید با برنامه ریزی مشخص و براساس میزان ظرفیت تولید واحدهای صنعتی صورت گیرد.
به گفته مقیمی باید میزان مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف و کسری بازار شناسایی و سپس براساس میزان نیاز داخلی، ثبت سفارش صورت گیرد.
وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری تشکل‌های تخصصی می‌توان توزیع مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی را مدیریت کرد.
تشکیل میز مشترک با وزارت جهاد کشاورزی
معاون امور صنایع در ادامه به فعالیت‌های مشترک وزارت صنعت، معدن وتجارت با سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از اقدامات موازی و رفع مشکلات واحدهای صنعتی که به صورت مشترک با وزارت صنعت و جهاد کشاورزی مرتبط هستند، مقرر شد میز مشترکی با این وزارتخانه تشکیل شود.
مقیمی خاطر نشان کرد: با تشکیل میز مشترک بین این دو وزارتخانه مشکلات تولیدکنندگان حوزه تراکتور، کمباین و ادوات و تجهیزات کشاورزی بررسی و راهکاری اجرایی اتخاذ خواهد شد.
وی در ادامه به برنامه‌های حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از بخش تولید پرداخت و گفت: این مجموعه با اتخاذ تدابیری نظیر افزایش اختیارات ستاد تسهیل و رفع موانع، برگزاری نشست‌های مشترک با بانک مرکزی و گمرک مشکلات واحدهای صنعتی نظیر کمبود مواد اولیه مورد نیاز تولید، تسریع در تخصیص ارز، تسهیل ورود اجزا و قطعات به کشور و... را به صورت مستمر مورد بررسی قرارداده و اقدامات لازم در این راستا اجرایی شده است.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر پرهیز از صدور بخشنامه‌های متعدد تصریح کرد: برای رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان و صنعتگران اصلاح دستورالعمل‌ها، آیین نامه‌ها و مقررات و قوانین مرتبط با تولید نظیر اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با همکاری تشکل‌ها در دستور کار قرار گرفته است که این موضوع از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع صورت می‌گیرد.
گفتنی است بررسی وضعیت شاخص‌های مهم صنایع مرتبط از قبیل وضعیت تولید محصولات مهم و استراتژیک رشته صنعتی، وضعیت واردات محصولات مشابه، وضعیت نقدینگی، روند تامین مواد اولیه، وضعیت صادرات و ... و تحلیل روند موجود و پیش بینی وضعیت آتی از مهمترین موضوعات مطروحه در نشست‌های تخصصی پایش به شمار می‌رود .
در این نشست انجمن صنعت ریخته گری با ارایه آماری از وضعیت واحدهای صنعتی این بخش اعلام کرد که این صنعت در بیش از 40 درصد صنعت خودرو وحدود 27 درصد سایر صنایع نقش دارد و حفظ این صنعت در شرایط تحریم‌ها بسیار ضروری است.
انجمن تولیدکنندگان تراکتور، کمباین و ادوات و تجهیزات کشاورزی نیز علاوه بر طرح مشکلات صنعتگران این بخش به وجود مزیت‌های صادراتی در این حوزه پرداخت و خواستار ایجاد بسترهای حمایتی برای تو سعه این صنعت با توجه به ارتباط مستقیم این صنعت با امنیت غذایی کشور شد.
کانون طراحی مهندسی و طراحی مونتاژ ایران نیز در این نشست با طرح مهمترین دغدغه‌های این بخش از وجود 200 پیمانکار بزرگ در این کانون خبر داد و خواستار تعییین تکلیف لایحه نظام مهندسی صنعت شد.