01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 21 خرداد 1398 ساعت 15:30

چشم انداز روشنی برای صادرات 98 وجود ندارد؛ برنامه ریزی برای تولید محصولات جدید در فولاد مبارکه

57472بدون شک در طول یک سال گذشته با در نظر گرفتن آنچه که به روز اقتصاد و صنعت ما بر اثر اجرای تحریم‌ها آمده میزان صادرات انواع محصولات در کشور تا میزان قابل توجهی کاهش داشته است؛ طبیعتا اجرایی شدن تحریم‌ها تاثیر منفی خود را در بیشتر صنایع و بخش‌های تولیدی بر جای گذاشته با این حال آنچه که کارشناسان اقتصادی مدام بر آن تاکید داشته‌اند افزایش صادرات محصولات تولید داخلی است؛ به نظر می رسد تحریم‌ها در بخش صادرات تاثیری به سزا داشته اما در نهایت صادرکنندگان راهی برای ادامه مسیر خود پیدا کرده‌اند که اگرچه این روال به قوت سابق نیست اما مسیر خود را ادامه می‌دهد.
در بخش صادرات ما مشکلاتی مختلفی را پیش روی داشته‌ایم با این حال، بخش عمده مشکلات ما صرفا ناشی از اجرایی شدن تحریم‌ها بوده است، در واقع مساله حمل و نقل، جابجایی نقدینگی و ... موضوعاتی است که متاثر از این تحریم‌ها بوده است، در عین حال برخی از طرف‌های خارجی به دلیل وجود تحریم‌ها از ادامه همکاری با ما خودداری کرده‌اند. در کنار تمام اینها نوسانات ارزی هم در امر صادرات در بعد کلان بی تاثیر نبوده است؛ اما در تمام این سال‌ها در شرکت فولاد مبارکه اصفهان صادرات ما و ارز حاصل از آن در مسیر واردات مواد اولیه مورد نیاز خودمان مصرف شده در نتیجه این جهش‌های ارزی و نوسان‌های قیمتی چندان تاثیری بر روی روال کاری ما نداشته است.


به صراحت می‌توان اذعان کرد که با توجه به شرایط فعلی و در نظر گرفتن همه فاکتورهای موجود می‌توان اذعان کرد که چشم انداز روشنی برای صادرات در سال 98 وجود ندارد چرا که اعلام و اجرای دور جدید تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران افزایش محدویت‌ها را برای ما در برداشته است. از این رو باید دید که چه تدابیری می‌توان برای این شرایط اندیشید و آیا راهکاری برای عبور از بحران وجود دارد یا خیر؟
با این وجود برنامه‌ای که شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای سال 98 در نظر گرفته در حقیقت افزایش تولید است در همان راستا ما تولید محصولات جدید را به منظور جلوگیری از واردات در نظر گرفته ایم، در عین حال حفظ خط تولید فعلی و در صورت امکان افزایش میزان تولید آن چیزی است که برای آن برنامه‌ریزی داشته‌ایم. در راستای شعار رونق تولید در نظر داریم تا با افزایش تولید و تامین صنایعی که وابسته به تولید ما هستند افزایش اشتغال، نشاط و بازدهی و سودآوری را ادامه دهیم. در تلاش هستیم تا با راه‌اندازی طرح‌های مختلف و بعضا کوچک که در نقاط مختلف کشور داریم تولید و اشتغال را افزایش دهیم؛ بدون شک بسیاری از صنایع مثل خودروسازی و حتی صنعت تولید لوازم خانگی تا میزان زیادی وابسته به تولید ما هستند که افزایش تولید در فولاد مبارکه می‌تواند گره بسیاری از صنایع داخلی را باز کرده و مانع از افزایش واردات محصولاتی شود که تولید آنها در داخل به راحتی انجام می‌گیرد.

 

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه