10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 14 آبان 1396 ساعت 18:43

7 درصد ذخایر معدنی شناخته شده دنیا را داریم

b6be9e3f09534fd58c6cac9f48b457e4نشست تخصصی با عنوان "سرمایه گذاری، تامین مالی و استانداردسازی بر پایه اقتصاد معدنی"  با حضور مهندس مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران و جمعی از فعالان بخش معدن در حاشیه نمایشگاه ایران کان مین 2017 برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما؛ مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در جمع فعالان معدنی گفت: بخش معدن و صنایع معدنی 6 درصد اقتصاد را تشکیل می دهند؛ 7 درصد ذخایر شناخته شده دنیا را داریم و فرصت های بکری برای سرمایه گذاران وجود دارد.
وی با بیان اینکه بخش معدن از بخش های مهم و زیربنایی است که یک درصد ارزش افزوده کل اقتصاد و با صنایع وابسته 6 درصد را داراست افزود: نرخ رشد بیکاری در کشور بالای 12 درصد است و با توجه به اشتغالزایی بالای بخش معدن؛ سرمایه گذاری در این بخش منجر به ایجاد اشتغال می شود.

خوانساری با بیان اینکه باید این باور را ایجاد کنیم که بخش خصوصی از این بزرگتر شود؛ در  ادامه افزود: بخش خصوصی امروز می تواند از گشایش فاینانس های جدید استفاده کند و طرح های اقتصادی در دست خود را تامین مالی کند. دولت چابک به معنای این است مجوزهایی که کار بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری سخت می کند، حذف کند. وقت آن فرا رسیده که دست بخش خصوصی را باز بگذاریم؛ در غیر این صورت نمی توان شاهد رشد خصوصی ها بود.
رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران گفت: صدور بیش از حد مجوزها از موانع رشد معدن در بخش خصوصی است.
وی افزود: طی سال های گذشته به دلیل تحریم هایی علیه ایران، سرمایه گذاری های چندانی در بخش معدن نداشتیم. اکنون باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم. از طریق بخش معدن می توان اشتغال خوبی را ایجاد کرد اما نیاز به سرمایه گذاری دارد.
خوانساری تصریح کرد: برای توسعه بخش معدن نیز نیاز به سرمایه گذاری و به ویژه سرمایه گذاری خارجی است. کشورهای پیشرفته ای همچون چین، هند، مالزی، ترکیه بدون سرمایه گذاری خارجی به این موقعیت دست نمی یافتند.
خوانساری با اشاره به اینکه هیچ کشور توسعه یافته یا در حال توسعه ای بدون سرمایه گذاری خارجی نمی تواند سرپا بماند افزود: بدون سرمایه گذاری خارجی رسیدن به رشد 8 درصدی محال است که 4 درصد از این رشد به سرمایه گذاران داخلی مرتبط می شود. در نتیجه باید برای جذب سرمایه گذاری خارجی تلاش کنیم. در کنار جذب سرمایه گذاری خارجی باید به تامین سرمایه از داخل کشور نیز توجه داشته باشیم که از طریق راه هایی همچون استفاده از منابع بانکی و صرفه جویی در منابع کشور صورت گیرد.
وی اظهارداشت: واقعی کردن نرخ ارز یکی از راه های کسب درآمد از معدن و خواسته مشخص فعالان اقتصادی است و همچنین صرفه جویی و مدیریت حامل های انرژی نیز می تواند به ما کمک کند؛ چراکه می توان معادن کشور را از طریق همین درآمدهای داخلی توسعه داد.
خوانساری تصریح کرد: در بخش معدن بخش خصوصی پیشرفت خوبی داشته است، اما از جمله موانعی که رشد این بخش را کند می کند دخالت دولت و صدور بیش از اندازه مجوز است.
وی از ایجاد دفتری در اتاق بازرگانی به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی خبر داد و از خانه معدن ایران خواست پروژه ها را به این مرکز معرفی نماید زیرا که معدن ظرفیت خوبی دارد و انگیزه خوبی را برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد می کند.
شرافت رئیس خانه معدن استان فارس نیز در این نشست سوالی مبنی بر اینکه اتاق بازرگانی در زمینه کوچک سازی دولت چگونه مطالبه گری می کند، پرسید و گفت: حجم دولت در اقتصاد بیشتر از 80 درصد است. اتاق بازرگانی در زمینه کوچک سازی دولت چگونه مطالبه گری می کند؟ برای سرمایه گذاری در بخش معدن عدد قابل توجهی لازم است و بهتر است شاخصی برای این سرمایه گذاری تعیین شود.
وی با بیان اینکه الان وقت تهاتر کالا به کالاست، گفت: اکنون که یکسری دانش و فناوری وارد کشور می کنیم و برای این انتقال مشکلاتی وجود دارد، اتاق بازرگانی چه نقشی می تواند داشته باشد؟
*سهم بخش خصوصی در اقتصاد کمتر شده است
بهرام شکوری عضو هیات مدیره خانه معدن ایران و رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی نیز در این نشست تخصصی گفت: آمارهای جدید نشان می دهد 18 درصد واگذاری ها به بخش خصوصی صورت گرفته و بقیه رد دیون بوده است. در حالی که شعار خصوصی سازی بارها مطرح می شود؛ اما دولت بزرگ و بزرگتر شده است.
وی افزود: طی سال های اخیر سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشورمان کمتر و کمتر شده است. در حالی که در تمام دنیا روابط به نفع اقتصاد شکل می گیرد و ایران هم همین شکل روابط را دارد. برخی مشکلات ما با خودمان است. نظام بانکی اگر ایراد دارد، ربطی به تحریم ها و کشورهای دیگر ندارد. نظام ارزی، بانکی و ... باید به نفع بخش تولیدی کشور اصلاح شود.
شکوری گفت: برای رسیدن به رشد 8 درصدی اقتصادی 1100 میلیارد دلار سرمایه نیاز است که 250 میلیارد دلار آن از منابع خارجی پیش بینی شده است. وی گفت: سهم عمده معادن با حدود 3/98 درصد متعلق به معادن کوچک و متوسط است که در حال حاضر به مشکلاتی همچون مشکلات مالی، نوسازی ماشین آلات، فرآوری و واحدهای معدنی و تکمیل زنجیره ارزش مواجه هستند.
شکوری اظهارکرد: نقش معدن در اشتغال بسیار موثر است؛ به گونه ای که هر فرصت شغلی در بخش معدن 17 شغل را ایجاد خواهد کرد. وی گفت: عمده معادن کشور در مناطق کمتر توسعه یافته است که می تواند به اقتصاد و آبادانی این مناطق کمک کند.
محمدجعفر صادقی پناه دیگر عضو هیات مدیره خانه معدن در ادامه این نشست از رئیس اتاق بازرگانی تهران پرسید: اتاق ایران برای جذب سرمایه گذاری خارجی و ایرانیان مقیم خارج چه کرده است؟ قانون های بسیاری در بخش معدن وجود دارد که نیاز به اصلاح دارد. مانند قانون معادن که به تازگی از سوی کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصلاح شده است؛ اما این ترس وجود دارد که از کانال بخش خصوصی بگذرد و به دولت با نگاه دولتی تغییر کند.
خوانساری در ادامه این نشست مطرح کرد: در خصوص واقعی سازی قیمت ارز بهتر بود از  دکتر شریعتمداری سوالی پرسیده شود. امروز اعتقاد واقعی سازی قیمت ارز پررنگ است؛ همانطور که چینی ها نیز قیمت یوان را پایین نگه می دارند تا بتوانند صادرات خوبی داشته باشند. در مورد بانک ها هم می توان گفت اتاق بازرگانی تهران مفصل در زمینه نظام بانکی کار کرده؛ اما برخی مشکلات ریشه در اقتصاد کشور دارد. در زمینه تعرفه هم همینطور است.
وی با اشاره به یکی از مصوبه های ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: اتاق بازرگانی تهران در خصوص اظهارنامه های مالیاتی از دولت مطالبه گری داشته و می کند. بنابراین اتاق بازرگانی مطالبه گری خود را دارد، اما دولت در وظایف غیرحاکمیتی دخالت بسیار دارد و تمرکز خود را به سمت دیگری معطوف کرده است.
خوانساری گفت: در حال حاضر بدهی دولت به بخش درمان و بانک ها نیز مطرح است؛ اما به هر حال این مشکلات قبل از انقلاب هم بوده و کار را به جایی رسانده که الان بانک ها بنگاه دار شده اند. آنچه که مسلم است اینکه دولت بیش از اندازه در اقتصاد دخالت می کند؛ به همین دلیل نیاز است که همه برای کمرنگ شدن حضور دولت در اقتصاد تلاش و مطالبه گری کنیم.