09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 15 آبان 1396 ساعت 17:11

جذب سرمایه گذار خارجی؛ اولویت بخش معدن و صنایع معدنی

photo 2017-11-05 16-53-20نشست تخصصی "استراتژی معدن و چالش های ساختار اجرایی آن" با حضور دکتر مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، میرعلا میرمحمد صادقی نائب رئیس اتاق بازرگانی تهران و محمود گوهرین عضو هیات مدیره خانه معدن در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات وابسته (ایران کانمین 2017) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما؛ دکتر مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو در این نشست تخصصی از افتتاح سه کارخانه فرآوری سنگ آهن (گندله و کنسانتره) در منطقه سنگان توسط رئیس جمهور طی هفته های آتی خبر داد و گفت: در منطقه سنگان سه کارخانه گندله و کنسانتره در حالی به مرحله افتتاح رسیده اند که قبل از اجرای این طرح ها به معنای واقعی متروکه بود و اکنون این توسعه، لذت بخش است. امیدوارم این آبادانی سرتاسر مناطق معدن خیز کشور را در بر گیرد. در این منطقه هم اکنون 6 هزار نفر نیروی انسانی مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: اگر به معدن سنگان بروید، عظمت ذخایر سنگ آهن کشورمان را می بینید. این معدن در حال حاضر بالای یک میلیارد و 200 میلیون تن ذخیره معدنی دارد که با اکتشافات بیشتر ذخایر آن افزایش می یابد. این در حالی است که در ابتدای دولت یازدهم حجم ذخایر حدود 900 میلیون تن بود.
دکتر کرباسیان با بیان اینکه ما از تکنولوژی روز دنیا در حوزه معدن و صنایع معدنی فاصله داریم، تصریح کرد: متاسفانه سایه نفت در اقتصاد ما سنگین شده و بقیه حوزه ها را تحت پوشش قرار داده و از رشد بقیه بخش ها کاسته است.
وی ادامه داد: با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری بر تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، از طریق ظرفیت های بخش معدن می توانیم در تحقق این سیاست ها عمل کنیم.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ما به عنوان دولت از اقدامات ارزشمند فعالان بخش خصوصی تشکر می کنیم و باید این بخش را مورد حمایت قرار دهیم، گفت: خوشبختانه روزهایی دور هم جمع شدیم که دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از اصلی ترین اولویت های کاری خود را به حوزه معدن و صنایع معدنی اختصاص داده است. همت و تلاش فعالان این بخش موجب شد تا جایگاه معدن ارتقاء یابد و به جایگاه اصلی خود بازگردد.
وی افزود: سیاست اصلی ما توجه به بخش خصوصی و دولت به عنوان حامی آنهاست و تاکید ما بر فعال تر شدن بخش خصوصی و ارائه راهکارهای لازم توسط این بخش است.
کرباسیان گفت: بسیاری از معادن در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و آن بخش غیردولتی بزرگ سهامی عام است. اما در حوزه اکتشاف که حوزه پرریسکی است؛ دولت به طور جدی ورود کرده و نگاه ویژه ای به این موضوع دارد. در این زمینه ایمیدرو و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی حسب دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت کارگروه مشترکی را تشکیل داده و در تعامل هستند تا کار اکتشافی وسعت یابد.
وی افزود: ما باید کار وسیعی را در بخش اکتشاف انجام دهیم؛ این برنامه 250 هزار کیلومتر مربعی را آغاز کردیم که بیش از 400 محدوده امیدبخش شناسایی شد.
* آمادگی ورود ایمیدرو به بحث تامین ماشین آلات
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه باید به سمت استخراج، فرآوری و انتقال تکنولوژی برویم، گفت: بحث تامین ماشین آلات معدنی یکی از ضروریات به شمار می رود که در این زمینه متاسفانه از نظر اعتباری با مشکل مواجه هستیم. ایمیدرو آمادگی دارد در تامین ماشین آلات معدنی ورود پیدا کند.
وی افزود: معدن این امکان را فراهم می سازد که سهم 16 درصدی در تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) پیدا کند که ما برای تحقق آن باید به بحث اکتشاف، بهره برداری با حفظ محیط زیست بیشتر توجه کنیم. همچنین باید تلاش کنیم در دولت خام فروشی نداشته باشیم.
* افزایش سرمایه صندوق بیمه از 10 به 110 میلیارد تومان
رئیس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگر سخنان خود گفت: صندوق بیمه معدن به عنوان یکی از واحدهای اساسی ما به شمار می رود که در دولت دهم سرمایه آن 10 میلیارد تومان بود و در دولت یازدهم به 110 میلیارد تومان افزایش یافت. قرار است صندوق بیمه با بانک صنعت و معدن طی تفاهمی سرمایه خود را 3 تا 4 برابر کند. صندوق بیمه به عنوان حامی فعالان معدنی فعالیت می کند تا از فعالان معدنی کوچک و متوسط حمایت کند.
وی ادامه داد: جذب سرمایه گذاری خارجی از دیگر اولویت های ما محسوب می شود؛ چراکه بخش معدن سرمایه پذیری بالایی دارد. البته بخش خصوصی هم باید در جذب سرمایه گذاری خارجی همت کند.
* صادرات چند برابری مواد معدنی با برجام
کرباسیان تصریح کرد: با توجه به موقعیت خوب ما در منطقه منا و دستیابی به بازار 450 میلیون نفری و دسترسی به آب های آزاد؛ فرصت مناسبی برای صادرات محصولات معدنی و پوشش نیاز منطقه داریم.
وی ادامه داد: خوشبختانه با به سرانجام رسیدن برجام صادرات مواد معدنی چند برابر شد و به اروپا، آسیا و کانادا صادرات داشتیم؛ در حالی که بخش مسکن ما طی چند سال اخیر رونقی نداشت که اگر چنین بود رونق بیشتر می شد.
*واگذاری 45 طرح بدون حاشیه
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: به عنوان سازمان توسعه از ابتدای دولت یازدهم بدون حاشیه 45 طرح به بخش خصوصی واگذار یا مدیریت آن به این بخش واگذار شد یا قراردادهای 15 تا 20 ساله منعقد کردیم و این بدان معنی است که ایمیدرو از حالت بنگاه داری خارج می شود.
وی ادامه داد: شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت بخش معدن و صنایع معدنی را در اولویت خود قرار داده است. نقشه راهی را با محوریت بخش خصوصی در 71 بند تهیه و در آن گلوگاه ها شناسایی شده است.
*تشکیل ستاد زنجیره فولاد در آینده نزدیک
کرباسیان اذعان کرد: ستاد زنجیره فولاد در آینده نزدیک تشکیل خواهد شد و ما باید از درون کار اصلاح زنجیره ها را شروع کنیم. وی ادامه داد: باید به سمت یکسانی دیدگاه های دولتی و خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی پیش رویم و از ظرفیت انجمن ها بهره ببریم. رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه سخنان خود تاکید کرد: اگر به سمت فرآوری مس، لیتیوم و روی نرویم؛ در آینده با بحران جدی مواد اولیه مواجه خواهیم شد.
*نیاز به احداث 25 هزار کیلومتر خط ریلی
بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  ایران در این نشست گفت: خصوصی سازی باید در شکل های مختلف انجام شود. برای توسعه صادرات باید زیرساخت های لازم تامین شود که بحث حمل و نقل و انرژی از ضروریات به شمار می رود.
وی ادامه داد: توسعه ریلی و بنادر به عنوان گلوگاه های ماست. اگر می خواهیم به اهداف 1404 دست یابیم؛ باید 25 هزار کیلومتر خط ریلی داشته باشیم.
میرعلا میرمحمد صادقی نائب رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست گفت: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که بیش از 60 نوع ماده معدنی داریم و از نظر ذخایر معدنی جزو کشورهای مطرح هستیم.