06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 14 آبان 1396 ساعت 10:24

ایمنی؛ مهمترین عامل در توسعه فعالیت های معدنی

858b49de404c40218dabc1c9c210fc8cسیزدهمین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته با حضور دکتر محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، دکتر جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دکتر مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو، مهندس نادعلی اسماعیلی رئیس سازمان نظام‌ مهندسی معدن ایران، مهندس محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران و دیگر فعالان معدنی برگزار شد.
"ایران کان مین ۲۰۱۷"  به همت خانه معدن ایران و با اهداف عرضه و ارائه ظرفیت‌هـای موجـود و توانمنـدی‌های کشـورمان، ایجاد فرصت برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، ایجاد زمینه انتقال فناوری و... برگزار شد. بر اساس این گزارش ۱۴۶ شرکت و واحد تولیدی داخلی و ۱۳۹ شرکت خارجی از کشورهای اسپانیا، استرالیا، اتریش، ایتالیا، آفریقای جنوبی، آلمان، تایوان، ترکیه، چین، سنگاپور، سوئیس، کره جنوبی و لهستان در این نمایشگاه حضور داشتند که از این تعداد کشورهای آلمان، ایتالیا و چین به ‌صورت گروهی و رسمی در نمایشگاه مشارکت کردند.

شایان ذکر است همزمان با برگزاری این نمایشگاه نشست های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی با حضور صاحبنظران و کارشناسان با موضوعات «معادن، منابع طبیعی و محیط ‌زیست»، «استراتژی معدن و چالش‌های ساختار اجرایی آن»، «سرمایه‌گذاری، تامین مالی و استانداردسازی بر پایه اقتصاد معدنی»، «زنجیره فولاد در افق ایران 1404»، «نقش استارت آپ‌ها در آینده معدن و صنایع معدنی»، «آینده تامین مواد صنعت سرب و روی كشور و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن سرب و روی مهدی‌آباد» و «نگاه به آينده اكتشاف در ايران و درخواست جامعه معدنى از حاكميت و دولت» برگزار شد.
*سیاست تکمیل زنجیره مواد معدنی برای ایجاد ارزش افزوده
دکتر محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم با اشاره به حادثه زمستان یورت گلستان و ۴۳ کارگر معدنکاری که در این حادثه جان خود را از دست دادند ابراز امیدواری کرد که دیگر شاهد اینگونه حوادث تلخ در معادن کشور نباشیم.
وی ایمنی را اصلی‌ترین و مهمترین فاکتور در توسعه فعالیت‌های معدنی دانست و افزود: جان انسان‌ها بسیار ارزشمند است و نباید وجه‌المصالحه فعالیت‌های تولیدی شود و باید پیش از آغاز فعالیت‌های معدنی، ایمنی در حد استانداردهای دنیا فراهم آید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از مهمترین برنامه‌های دولت دوازدهم را توسعه معادن و صنایع معدنی دانست و ادامه داد: برای تحقق این هدف جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی موثر است؛ چراکه با وجود داشتن ذخایر معدنی متنوع، تعداد معادن در کلاس‌های جهانی ما محدود و معدود است.
وی با تاکید بر لزوم بکارگیری جوانان ارزشمند، دانشمند و فرهیخته در حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: در زمینه دانش در عرصه معدن و فعالیت‌های معدنی با محدودیت هایی روبه رو هستیم که ایمیدرو و ایدرو با کمک و همکاری خانه معدن و شرکت‌های معدنی باید برای بالا بردن آموزش، دانش و ارتقای سطح پژوهش در حوزه معدن و صنایع معدنی همت کنند که تاثیرگذاری اهتمام به حضور جوانان و ارتقای آموزش و پژوهش از ماشین‌آلات و تجهیزات در این حوزه مهمتر است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تکمیل زنجیره مواد معدنی برای ایجاد ارزش‌ افزوده بیشتر را از سیاست‌های دولت معرفی کرد و افزود: ستاد فولاد در این زمینه تشکیل شد تا توازن در عرصه زنجیره تولید فولاد فراهم آید. وی با اشاره به طرح شعار از سنگ تا رنگ در فولاد مبارکه اصفهان گفت: باید مانند کارخانه فولاد مبارکه برای تکمیل زنجیره فولاد در سراسر کشور عمل کنیم.
دکتر شریعتمداری با اشاره به هدف‌گذاری ۵۵ میلیون تنی ظرفیت فولاد در چشم‌انداز ۱۴۰۴ تصریح کرد: در دولت دوازدهم بخشی از این هدف‌گذاری محقق خواهد شد و باید به سمت ایجاد بازارهای صادراتی با ثبات برای صنعت فولاد برویم. همچنین امسال باید به مرز ۹ میلیون تن صادرات فولاد برسیم. رسیدن به صادرات ۱۵ میلیون تنی در عرصه فولاد نیز قابل ‌دسترس است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت‌های سیمان کشور تاکید کرد: باید فرهنگ ساخت بزرگراه‌های سیمانی در کشور گسترش یابد. انجام فعالیت‌های مشترک با کشورهایی مانند عراق و افغانستان که دوران بازسازی خود را سپری می‌کنند نیز در این خصوص موثر است.
دکتر شریعتمداری با اشاره به رکود در حوزه مصالح ساختمانی گفت: امیدواریم با کمک وزارت راه و شهرسازی بتوانیم بستری فراهم کنیم تا صنعت ساخت‌وساز رشد و متعاقب آن تولید مواد معدنی مربوط به ساخت‌وساز مانند سیمان افزایش یابد.
*تاکید بر افزایش سهم صادرات معدنی در ارزش افزوده داخلی
وی با تاکید بر لزوم افزایش سهم صادرات معدنی در ارزش افزوده داخلی افزود: میزان صادرات مواد معدنی در سال ۹۵ حدود ۱/۱ میلیارد دلار بود که این میزان نسبت به سال ۹۴ حدود ۴۵ درصد رشد داشت. در سال گذشته ۵/۵ میلیارد دلار ارزش صادرات صنایع معدنی بود که نسبت به سال ۹۴ رشد ۸ درصدی داشت و در ۵ ماهه امسال مجموع صادرات مواد معدنی ۷۶۴ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۳ درصد رشد داشت.
دکتر شریعتمداری با تاکید بر اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی باید در ایران بومی‌سازی شود، گفت: صاحبان معادن باید به حمایت صنایع پایه در این بخش بیایند تا بتوانیم صنایع مربوط به حوزه معدن را در ایران بسازیم و زمینه اشتغال فرزندان این کشور را فراهم کنیم.
وی با اشاره به نامگذاری سالجاری به نام "اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" تصریح کرد: باید از شعارگرایی بیرون بیاییم و به عمل‌گرایی برسیم. باید دست کسانی که پرچم تولید و اشتغال را در کشور افراشته نگاه می‌دارند، بوسید و بر این بوسه افتخار کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با مطرح کردن ضرورت نوسازی صنعتی در حوزه معدن افزود: نوسازی صنعتی در حوزه معدن کمک می‌کند تا صنایع این حوزه توانایی صادرات پیدا کنند و به سمت بازارهای جهانی بروند. امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی برای نوسازی صنعتی کشور در نظر گرفته ‌شده است که واحدهای صنعتی کوچک و متوسط از این میزان اعتبار با نرخ سود تسهیلات اعطایی استفاده کنند تا قدم‌های خوبی در نوسازی صنعتی کشور برداشته شود. همچنین با اجازه مجلس شورای اسلامی ۱/۵ میلیارد دلار برای اشتغال در بخش‌های کوچک و روستاها اختصاص دادیم و نام معدن را نیز در کنار سایر شاخه‌هایی که می‌توانند از این اعتبارات استفاده کنند، قرار دادیم.
*بخش معدن پیشران توسعه اقتصادی است
مهندس محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران نیز در سیزدهمین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته گفت: توجه به مسئولیت اجتماعی در حوزه معدن و صنایع معدنی یک اصل به شمار می‌رود و معدنکاری بدون مسئولیت اجتماعی بی‌معناست.
وی با تاکید بر ارتباط مسئولیت‌های اجتماعی و معدنکاری در دستیابی به اهداف توسعه‌ای در این بخش ادامه داد: نمایشگاه ایران کان مین ۲۰۱۷ با اهداف توانمندی‌های کشورمان از سوی دست‌اندرکاران، متخصصان و کارشناسان در زمینه‌های ایجاد فرصت برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بخش صنعت، نمایش آخرین تحولات و دستاوردهای علمی، فنی و صنعتی کشورهای شرکت‌کننده برگزار می شود. وی اظهارکرد: نمایشگاه ایران کان مین ۲۰۱۷ با هدف عرضه و ارائه قابلیت‌های موجود و توانمندی‌های کشورمان از سوی دست‌اندرکاران، متخصصان و کارشناسان در زمینه‌های ایجاد فرصت برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بخش صنعت، نمایش آخرین تحولات و دستاوردهای علمی، فنی و صنعتی کشورهای شرکت‌کننده در نمایشگاه در زمینه‌های موضوعی نمایشگاه، فراهم کردن بستر مناسب برای انتقال بیشتر فناوری‌های روز به کشورمان و ایجاد ارتباط‌های تجاری جدید و تقویت روابط پیشین برگزار شد.
رئیس خانه معدن ایران افزود: معادن زیرزمینی و روباز، دستگاه‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلات خاک برداری، ماشین‌آلات مشترک راهسازی و معدنی، دستگاه‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلات حفر و نگهداری تونل، انواع ماشین‌آلات و تجهیزات حفاری، دستگاه‌ها و تجهیزات مربوط به کانه‌آرایی و فرآوری معدنی، تجهیزات وابسته به ذوب و استحصال فلزات، سنگ‌های قیمتی و گرانبها، معدن و محیط زیست، سامانه‌های تهویه معادن، نرم‌افزارها و سامانه‌های پردازش داده‌های معدنی، مواد منفجره و تجهیزات انفجار، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن و بخش بیمه در صنعت و معدن و بنادر و کشتیرانی از جمله موضوعات محورهای ۲۹ گانه این نمایشگاه هستند.
مهندس بهرامن با بیان اینکه بخش معدن پیشران توسعه اقتصادی است گفت: توجه به مسائل زیست محیطی، استانداردسازی معادن، بکارگیری توانمندی‌های بانوان و تعریف نیازمندی‌های علمی حوزه معدن و صنایع معدنی از الزامات این حوزه است.
وی با تاکید بر ضرورت افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی به منظور حمایت از فعالان این حوزه افزود: این صندوق در اوایل دولت دهم با سرمایه‌ای افزون بر ۱۰ میلیارد تومان تشکیل شد و بر اساس برنامه قرار است میزان سرمایه آن تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.
* مذاکرات با شرکت‌های بزرگ معدنی
دکتر مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو هم در حاشیه این مراسم اظهارکرد: بدون شک در دولت یازدهم، سیاست بر این بود که پروژه‌های نیمه تمام و پروژه‌هایی که مدتی متوقف بود را راه‌اندازی کرده و بتوانیم توازن را از معدن تا محصول نهایی برقرار کنیم. خوشبختانه این اقدام در فولاد شروع شد و در حال ‌حاضر از کارخانه‌های کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد بهره‌برداری می‌شود. پیش‌بینی ما نیز بر این است که تا سال آینده این توازن به‌طور کامل برقرار شود.
دکتر کرباسیان تصریح کرد: در حوزه‌های دیگر نیز این موضوع وجود دارد. برای نمونه در حوزه آلومینیوم در حال ‌حاضر پروژه ۳۰۰ هزار تنی سالکو در لامرد با قوت انجام می‌شود. پیش‌بینی بر آن است که در نیمه دوم سال آینده نیز بهره برداری شود. وی ادامه داد: نکته اساسی در این موضوع مواد اولیه است. کشور ما از نظر بوکسیت محدود است و کارهای اکتشافی وسیعی انجام شده ولی هنوز به یک معدن بزرگ خوب نرسیده است. در حال برنامه‌ریزی نهایی هستیم که مسئله آلومینیوم را با مشارکت شرکت‌های خارجی یا در مقابل قراردادهای بلندمدت و به‌صورت خرید بوکسیت داشته باشیم. این موضوع باتوجه به داشتن ذخایر وسیع گاز در ایران می‌تواند یک منبع انرژی خوب باشد؛ به‌ویژه آنکه چین در نظر دارد تولید آلومینیوم خود را کاهش دهد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حوزه مس اقدامات خوبی انجام شده به‌ویژه در حوزه اکتشاف اقدامات وسیعی را با یک شرکت ژاپنی آغاز کردیم. همچنین کاتد سونگون در آذربایجان مراحل نهایی انتخاب پیمانکار را پشت سر می‌گذارد. کرباسیان از ثبت رکورد ۸ میلیون تن صادرات فولاد در امسال خبر داد و گفت: تکمیل زنجیره تولید در آلومینیوم، مس و فولاد از اولویت‌های ما در دولت دوازدهم است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره سفر خود به استرالیا افزود: نکته مهم در این سفر معرفی ظرفیت‌های موجود در ایران بود. به ویژه آنکه طی سال‌های گذشته این رابطه قطع شد، به همین دلیل دوباره باید اطلاعات آنها جدید شود. به گفته کرباسیان در این سفر ظرفیت‌های ایران در سخنرانی‌ها اعلام و با وزیران معدن و مالی این کشور جلسات خوبی برگزار شد. وی ادامه داد: از سویی دیگر کشورهای معتبر مانند گلینکور، فورتسکیو و ... مذاکرات خوبی با ما داشتند. امیدوارم نتایج این مذاکرات را با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود شاهد باشیم.