30 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 13 آبان 1396 ساعت 15:06

سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی باید افزایش یابد

محمدشریعتمداریدر حال حاضر سهم بخش معدن از توليد ناخالص داخلي حدود 2/1 درصد است و قرار است در برنامه معين شده اين سهم به 7/1 درصد افزایش یابد كه در واقع سهم اندکی است؛ چراکه ايران دارای ذخایر معدني بی شماری است. در حقيقت در جدول مندليف كمتر عناصر معدنی وجود دارد که رگه هایی از آن در ذخایر معدنی كشورمان نباشد.
دکتر محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان مطلب فوق در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته (ایران کانمین 2017) در پاسخ به خبرنگار سایت "جهان معدن" تاکید کرد: ایران دارای میزان قابل توجهی ذخیره‌های معدنی است. در نتیجه شایسته است این سهم در تولید ناخالص داخلی رشد چشمگیری داشته باشد، در کنار آن صنایع معدنی شکل بگیرد و نوسازی معادن در دستور کار قرار گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید روش‌های نوینی در شناسایی، اکتشاف، استخراج و همچنین بهره‌برداری معادن به ‌کار گرفته شود، افزود: بخش معدن حوزه بکری است. یکی از دلایل مهمی که نخستین جلسات خود را با مجموعه خانه معدن و انجمن‌ها و تشکل های معدنی کشور داشتم، این بود که این حوزه هنوز بکر است. در حوزه صنعت سابقه دیرینه ای داریم؛ البته حوزه معدن هم قدمت چند هزار ساله ای دارد، اما به صورت پیشرفته در حوزه معدن یک فعاليت بکر و ویژه ای وجود دارد که می توان قدم‌های بسیار وسیعی در این زمینه برداشت. برای تحقق این هدف نیازمند مشارکت هستیم؛ یعنی باید بخش دولتی و خصوصی داخلی در این حوزه ورود پیدا کرده و برای توسعه این بخش همت کنند. وی افزود: از سویی دیگر باید از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بخش خارجی نیز استفاده شود.
دکتر شریعتمداری همچنین افزود: در همین خصوص لازم است پهنه‌هایی برای واحدهای معدنی کلاس جهانی در داخل کشور شناسایی شود. همانطور که می‌دانید در حوزه جنوبی یزد یک معدن جدید سنگ‌آهن شناسایی‌ شده؛ اگرچه شناسایی آن اولیه است اما آمارهای منتشر شده و اطلاعات موجود حاکی از آن است که میزان ذخیره آن معادل کل ذخیره سنگ‌آهن کشور است. در نتیجه طبيعي است اگر این کار را توسعه دهیم و با تكنولوژي هاي پيشرفته و دستگاه هاي جديد ژئوفيزيك هوايي و همچنين ژئوشيمي در سایر فعالیت های حوزه اکتشاف قدم برداریم و بتوانیم در این بخش ارزش افزوده فوق العاده ای ایجاد کنیم. در واقع با استفاده از روش های جدید و فناوری های پیشرفته مي توان ظرفيت هاي خوب و چشمگیری را در این خصوص ایجاد کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: علاوه بر صنایع پایین دستی پتروشیمی که یکی از امیدهای آینده کشور محسوب می شود؛ یکی از مهمترین بخش‌ها؛ معدن و صنایع معدنی است. اهتمام ما به این بخش در ۴ سال آینده بیش از همه بخش‌ها خواهد بود.
وی چشم انداز بخش معدن را چنین ارزیابی کرد و گفت: هم در حوزه صادرات، هم در بخش افزایش سهم معدن در کل اقتصاد ایران و هم ایجاد ارزش افزوده در بخش معدن می توان همه اعداد و ارقامی که در قوانین موجود و پیوست های قانون برنامه تاکید شده است را محقق کرده و حتی از آن هم عبور کنیم.  15 میلیون تن صادرات فولاد در برنامه داریم که تا پایان سال به 9 میلیون تن آن دست خواهیم یافت.
وی همچنین درباره حمایت ستاد فولاد از نظام تعرفه‌ای فولاد داخل گفت: توازن در بخش فولاد مهمترین عنصر است. ما باید در جهت توازن در بخش‌های مختلف تولید گام برداریم. مثلا ممکن است در یک بخش مازاد توليد داشته باشيم و اقدام به صادرات آن محصول به ساير كشورها كنيم یا ممکن است در برخی موارد نیاز به واردات کالا یا ماده اولیه ای داشته باشیم که در آن صورت باید تعرفه آن را کاهش داد و از صنعت حمایت کرد. در واقع برای برقراری توازن در ساير بخش هاي توليد از سنگ آهن گرفته تا كنسانتره و تبدیل به آهن اسفنجی و رسیدن به فلزات رنگی در تمام اين مسير بايد متوازن حرکت کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موضوع معدن  "D19" نیز بیان کرد: رعایت مسائل زیست‌محیطی یعنی داشتن معدن سبز؛ مهمترین شعار و هدف ما است که این موضوع به‌طور کامل ممکن خواهد شد.  این در حالی است که ساير كشورها بدون ايجاد آلودگي هاي محيط زيستي اقدام به بهره برداري مي كنند؛ در نتیجه ما نيز قطعا اين توانايي را داريم که اميدواريم در این خصوص بتوانیم موفقیت هایی را کسب کنیم.
دکتر شریعتمداری در خصوص اینکه نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از واگذاری معادن چیست، بیان کرد: مجلس شورای اسلامی حق دارد در هر زمینه‌ای تحقیق و تفحص کند.