05 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 14 آبان 1396 ساعت 16:15

90 درصد معدنکاران در راستای محیط زیست کار می کنند

photo 2017-11-06 08-18-46پنل "معادن، منابع طبیعی و محیط زیست" با حضور دکتر عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، دکتر جعفر سرقینی معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهندس مسعود منصور معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران و تعدادی از فعالان این بخش در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات وابسته- ایران کانمین 2017 برگزار شد.
محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در این نشست تخصصی معدنکاری و محیط زیست گفت: همانطور که همگان می دانند معدنکاری بدون رعایت مسائل زیست محیطی غیرممکن است. وی افزود: خانه معدن، اعضای هیات امناء و اعضای هیات مدیره به معدنکاری به شرط محیط زیست اعتقاد دارند. برداشت ثروت های خدادادی بر مبنای محافظت از محیط زیست باید صورت گیرد و معدنکاران بر اساس همین زوایا وارد فعالیت های معدنی شده اند.

بهرامن ادامه داد: باید تلاش کرد در مسیر معدنکاری به محیط زیست لطمه و آسیبی وارد نشود.  امیدواریم در این نشست فوق تخصصی مسائل مربوط به محیط زیست به خوبی مطرح شود و این تعامل بین جامعه معدنی و محیط زیست ادامه داشته باشد. نباید برخی تخلفات زیست محیطی را به تمام بخش های معدنی عمومیت داد.
دکتر جعفر سرقینی معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست مطرح کرد: معدنکاری در تمام دنیا بر اساس استانداردهای زیست محیطی جریان دارد و در ایران هم طبق این شرایط معدنکاری باید انجام شود؛ چراکه بخش معدن نمی تواند بدون رعایت مسائل زیست محیطی به اهداف توسعه و رشد دست یابد.
دکتر عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هم در نشست مشترک با معدنکاران با بیان اینکه رئیس جمهور 4 ماموریت به محیط زیست داده است گفت: حق آبه زیست محیطی، حذف آلودگی کلان شهرها، حذف منشاء گرد و غبار و حل مشکل زباله 4 ماموریتی است که رئیس جمهور به سازمان محیط زیست داده است.
وی با تاکید بر اینکه  30 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به کامیون های آلوده است و تلفات آلودگی کلان شهرها بیش از 2 برابر حوادث رانندگی است گفت: محیط زیست در راستای توسعه پایدار با معدن خیلی راحت کنار می آید؛ اما متاسفانه متخلفان اسم معدن را زیر سوال برده اند.
دکتر کلانتری تاکید کرد: 90  درصد فعالیت های معدنی در راستای محیط زیست کار می کنند، اما 10 درصد معادن مخرب اند که همین موضوع باعث شده است معادن دیگر زیر سوال بروند.
وی افزود: وزارت نفت به وظایفش در خصوص مسائل مربوط به محیط زیست عمل کرد، اما زورمان به خودروسازان نرسید. به گونه ای که خودروسازان و موتورسازان به تعهدات زیست محیطی عمل نمی کنند. این در حالی است که اگر خودروساز نمی تواند خودروی استاندارد تولید کند؛ باید تولیدش را متوقف کند.
به گفته وی معدن و محیط زیست نباید با هم مقابله کنند؛ بلکه پیوسته باید در تعامل با یکدیگر باشند. دکتر کلانتری در پایان تاکید کرد: موافق تعامل با معدن و محیط زیست هستم اما به شرط و شروطی؛ در راستای توسعه پایدار مشکلی نداریم ولی توسعه یکسویه را نمی پذیریم و به صنایع آلوده کننده رحم نمی کنیم.
مسعود منصور معاون سازمان منابع طبیعی کشور نیز در این نشست گفت: خوشبختانه طی سال های اخیر هیچ طرح دعوایی بین معدنکاران و منابع طبیعی شکل نگرفته است. استعلامات برای بهره برداری از معادن منطقی تر شده و سازمان منابع طبیعی نسبت به فعالیت معادن تصمیم های بزرگی گرفته است. اما معدنکاران باید به سمت بازسازی و احیای معادن بروند و دستور العمل احیا و بازسازی معادن بهره برداری شده را باید اجرایی کنیم.
وی افزود: امیدواریم در ادامه جلسات نیز اقدامات مثبت معدنی که باعث فرهنگسازی در بخش معدن می شود، گفته شود تا مشکلات. نگاه ما به تمام معادن نمی تواند یکسان باشد و ذخایر معدنی با هم متفاوت است. امیدوارم در تمام واحدها این نگاه کارشناسی حاکم شود.
منصور گفت: بازسازی معدن فقط به معنای کاشت گیاه و باغ نیست؛ بلکه باید در میزان تخریب دقت لازم صورت گیرد و بهترین پتانسیل معدن پس از شناسایی استفاده شود به عنوان حوضچه آب و پرورش ماهی یا ایجاد جاذبه های ژئوتوریسم در معدن.
ظهرابی معاونت سازمان محیط زیست هم در نشست تخصصی بخش معدن و محیط زیست افزود: به تصمیم گیری و نقش شورای عالی معادن در بخش معدن امیدوار هستم و معتقدم شورای عالی معادن با درایت برای حفظ معدن و محیط زیست تصمیم گیری می کند. وی ادامه داد: وزارت صمت باید تلاش کند در بکارگیری تجهیزات در معادن توجه کند و اگر قرار است فعالیت پایدار در بخش معدن داشته باشیم باید با شیوه های جدید و تکنولوژی های روز بهره ببریم.
ظهرابی گفت: در سازمان محیط زیست به آقای کلانتری پیشنهاد دادم تا یک گروهی را مقرر کنیم برای فعالان معدنی ضوابطی تعیین شود؛ چراکه جامعه معدنی باید با ضوابط محیط زیست آشنا باشند.
معاونت سازمان محیط زیست افزود: قوانین معدن و محیط زیست باید درازمدت باشد و این دو بخش همدیگر را بیشتر درک کنند. معدنکاران می گویند به بازیافت اعتقاد دارند. ما موافق این موضوع هستیم و مجوز آن بررسی می شود. در خصوص نظام ودیعه گذاری هم قبول داریم و باید آن را جلو ببریم.