09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 12 شهریور 1398 ساعت 15:49

معاون شرکت تهیه و تولید مواد معدنی اعلام کرد: بانک اطلاعاتی جامعی از "اکتشاف" ایجاد می شود

156492080معاون بهره برداری و اکتشاف ایمپاسکو مشارکت بخش خصوصی را در مزایده های بخش اکتشاف رضایت بخش دانست. حسام مقدم علی تاکید کرد که با اجرای برنامه های اکتشافی، شکاف اطلاعاتی این حوزه برطرف و بانک اطلاعاتی جامعی ایجاد شود.

به گزارش جهان معدن به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، معاون بهره برداری و اکتشاف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، حسام مقدم علی، با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در مزایده های اکتشاف، گفت: طی مزایده های اخیر در این بخش بیش از 10 شرکت بخش خصوصی علاقمند، مرتبط و توانمند مشارکت کردند که این امر جای خرسندی و تشکر دارد.

وی اظهار کرد: حضور شرکت های مرتبط در مزایده ها می تواند موجب کاهش هزینه های تمام شده و در نتیجه رقابت پذیری اقتصادی و رو نق اقتصادی شود.

 مقدم علی افزود: هدف ما این است که فعالان این عرصه در سرمایه گذاری اولویت داشته باشند و محدودیتی برای آنها ایجاد نکنیم. وی ادامه داد: از آنجا که به مشارکت فعالان بخش خصوصی تمایل داریم بنابراین ریسک ها را کاهش داده و شرایط مشارکت آنها را تسهیل خواهیم کرد. معاون بهره برداری و اکتشاف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، نمونه ای از تسهیل شرایط سرمایه گذاری را امضای تفاهم نامه با صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی عنوان کرد. وی ادامه داد: براساس این تفاهم نامه، هزینه فعالیت های مشارک برنده در مزایده بیمه می شود که این امر ایجاد امنیت سرمایه گذاری و اعتماد بیشتر را به دنبال خواهد داشت.

 معاون بهره برداری و اکتشاف ایمپاسکو یادآور شد: ایجاد کنسرسیوم از شرکت های بزرگ حوزه معدن نوید بخش موفقیت آن است به این دلیل که برای تسریع امور با محدودیت مواجه نیست و در عین حالی که از پشتوانه مالی و توان تخصصی برخوردار است، می تواند به عنوان مصرف کننده نهایی باشد.

 شناسایی 54 محدوده امیدبخش

 به گفته وی؛ شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از سال 93 تاکنون عملیات اکتشافی به مساحت 28 هزار کیلومتر مربع را در قالب 13 پهنه در استان ها سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، مازندران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان و زنجان به اتمام رسانده است. کار اکتشافی در این پهنه ها منجر به شناسایی 54 محدوده امیدبخش شده است که تاکنون منجر به صدور 7پروانه اکتشاف و 4 مورد نیز به گواهی کشف و پروانه بهره برداری شده است.

 مقدم علی ادامه داد: همچنین با ثبت محدوده در استان سیستان و بلوچستان، اکتشاف 17 هزار کیلومتر مربع نیز انجام شده است.

 معاون بهره برداری و اکتشاف ایمپاسکو تصریح کرد: یکی از مشکلات ما برای رسیدن به نتیجه لازم استعلام ماده 24 و تداخل محدوده های امیدبخش با محدوده های ثبت متقدم است. زیرا این شرکت تمام محدوده های موجود در پهنه ها را به طور کامل مورد بررسی قرار داده است. در نتیجه اطلاعات کاملی جمع آوری کرده و محدوده های امیدبخش را با توجه به شرایط زمین شناسی به طور کامل تصویر کرده است. به همین دلیل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز چندین بار تحت عناوین مختلف مورد تقدیر قرارگرفته ایم.

 وی گفت: با توجه به تقاضای شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران طی سال های 96 و 97 در مجموع 11پهنه با مساحتی بالغ بر 37 هزار کیلومتر مربع به این شرکت اختصاص داده شد که در استان های خراسان رضوی،گلستان،کرمان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، همدان و مرکزی واقع شده اند و لایه پهنه های جاری ایمپاسکو محسوب می شوند.

 معاون شرکت تهیه و تولید مواد معدنی اعلام کرد:

بانک اطلاعاتی جامعی از "اکتشاف" ایجاد می شود/ برنده مزایده های اکتشاف،‌ تحت پوشش بیمه معدنی قرار می گیرد

معاون بهره برداری و اکتشاف ایمپاسکو مشارکت بخش خصوصی را در مزایده های بخش اکتشاف رضایت بخش دانست. حسام مقدم علی تاکید کرد که با اجرای برنامه های اکتشافی، شکاف اطلاعاتی این حوزه برطرف و بانک اطلاعاتی جامعی ایجاد شود.

مقدم علی پیشرفت فیزیکی این طرح ها را با توجه به زمان شروع کار در هر پهنه بین 5 تا 60 درصد عنوان کرد و افزود: بیشتر آنها طی 2 تا 3 ماه آینده به مرحله جلسه دفاعیه می رسند.

 اولویت دادن به بخش خصوصی

 معاون بهره برداری و اکتشاف ایمپاسکو یادآور شد: علاوه بر این، 11 پهنه پیشنهادی نیز به مساحت 72 هزار کیلومتر مربع به وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو پیشنهاد شد که به دلیل تداخل پهنه های درخواستی و اولویت بخش خصوصی، در نهایت 10 پهنه به مساحت 45 هزار کیلومترمربع به این شرکت ابلاغ شد. به گفته مقدم علی، این پهنه ها در استان های کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، قزوین، گیلان، فارس، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و خراسان جنوبی واقع شده اند.

 وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه این پهنه ها باید طی 6 ماه کاری به اتمام برسندکه امیدواریم بتوانیم طبق برنامه در زمان پیش بینی شده به هدف مورد نظر دست یابیم.

 مقدم علی، هزینه پیش بینی شده برای این پهنه ها در حوزه مشاوره و خدمات آزمایشگاهی، کنترل و نظارت را 6 میلیارد تومان اعلام کرد.

وی در ادامه گفت: اخیرا یک فاز مطالعاتی تعریف شده است که اکثر نواحی مستعد از لحاظ "کانی زایی"، در آن قرار داده شده اند.

 مقدم علی ادامه داد: امیدواریم با اجرای منسجم این برنامه توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، ایمیدرو و کنسرسیوم اکتشاف، بتوانیم شکاف اطلاعاتی موجود در این بخش را پوشش داده و بانک اطلاعاتی جامعی را ایجاد کنیم. وی تاکید کرد: پس از آن با مشارکت بخش خصوصی، محدوده تعیین شده را فعال کنیم تا بستری برای افزایش ذخایر مواد معدنی کشور فراهم شود.

 معاون بهره برداری و اکتشاف ایمپاسکو با بیان اینکه نکته حائز اهمیت توسعه فعالیت های اکتشافی و فعالیت های معدنی در کشور است،‌ افزود: هدف ما این است در راستای چشم انداز بخش معدن و نقشه راه معدن، فعالیت های اکتشافی در فازهای اولیه انجام شود و در نهایت محدوه های امیدبخشی که ریسک آنها کاهش یافته و هدفمندتر شده اند به عنوان فرصت های سرمایه گذاری در اختیار بخش خصوصی قرارگیرند.

 

وی اظهارکرد: هدف ما این است که در هر مرحله ای که بخش خصوصی توانمند ابراز تمایل برای ادامه فعالیت کند شرایط را از طریق انجام تشریفات قانونی فراهم کنیم.

 

ایجاد بانک اطلاعاتی جامع

 

مقدم علی بر تامین بانک اطلاعاتی جامع و ارزشمند در این حوزه تاکید کرد و افزود: یکی از اهداف تامین موضوع پهنه ها را جمع آوری داده های اکتشافی کشور است. چرا که درصورت نبود اطلاعات جامع ممکن است موازی کاری صورت گیرد و یک محدوده چندین بار توسط سازمان های مختلف پایش شود.

 

معاون بهره برداری و اکتشاف ایمپاسکو گفت:یکی از موانع انجام و تحقق کارها،‌ نبود تمرکزگرایی و اجرای مفاد قانونی بوده که برخورد سلیقه ای درمورد یک موضوع واحد در استان های مختلف را به دنبال دارد که این امر منجر به اتلاف زمان برای اخذ پروانه اکتشاف می شود و نهایتا ذخایر کشور بلاتکلیف می ماند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: مدیران در سطوح بالای تصمیم گیری، معدن را به چشم تخریبگر قلمداد نکنند چرا که مساحت کل پروانه های بهره برداری نسبت به کل کشور بسیار ناچیز بوده و کمتر از بخش های دیگر است.