01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 19 آبان 1398 ساعت 17:12

انتشار ٣٠٠٠ میلیارد تومان اوراق صکوک برای تامین مالی مناطق آزاد

photo 2019-11-10 17-05-42ششمین نمایشگاه بین‌‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و یازدهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور (کیش اینوکس 2019) با حضور ۲۷۰ شرکت داخلی و مقامات بلندپایه 27 تا 30 آبان مرکز نمایشگاه‌‌ها و همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار می‌شود .

به گزارش جهان معدن، در همین راستا نشست خبری تشریح برنامه‌ها و محورهای رویداد کیش‌‌اینوکس 2019 صبح امروز با حضور غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، ناصر آخوندی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش، کاظم محمدی رئیس اداره تنظیم روابط اقتصادی خارجی استان‌‌های وزارت امور خارجه، محسن عامری مدیر مرکز سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران، آریا حمیدیان مدیر برگزاری کیش اینوکس، علی ناظمی معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و اصحاب رسانه برگزار شد.
کاظم محمدی رئیس اداره تنظیم روابط اقتصادی خارجی استان‌های وزارت امور خارجه در این نشست گفت: بعد از تحریم‌‌های آمریکا موضوع استقلال اقتصادی و رونق تولید مورد تاکید مقامات بوده است و این محقق نمی‌شود؛ مگر اینکه از تمام ظرفیت‌ها بهره گرفت. این در حالی است که وزارت خارجه مکلف است در حوزه اعزام هیات‌‌های تجاری فعالیت کند و اکنون اداره خاصی در وزارت خارجه برای تنظیم روابط خارجی استان‌‌ها شکل گرفته است.
وی افزود: از تمام ظرفیت‌های موجود در استان‌ها به منظور معرفی ظرفیت‌های اقتصادی به سفرا بهره‌ خواهیم گرفت. بر همین اساس ١٠ سفیر، 5 کاردار و ١٠ رایزن اقتصادی از کشوهای برزیل، لهستان، آفریقای‌‌جنوبی، افغانستان، قزاقستان، گرجستان، سنگال و کره‌جنوبی در این رویداد حضور خواهند داشت. در واقع از تمام مناطق جغرافیایی دنیا در نمایشگاه کیش اینوکس سالجاری حضور خواهند یافت؛ به خصوص اینکه مناطق آزاد برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه روابط اقتصادی با دنیا در دستور کار خود دارد.
دکتر ناظمی مدیر سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست گفت: تجربه دنیا نشان داده که نوآوری عامل رشد اقتصادی است و اقتصاد نفتی به نوآوری کمک نکرده؛ بلکه مانع گسترش آن شده است. در این میان اتفاقات سیاسی به فضای نوآوری کمک کرده و البته نفت نیز در سال ٩٨ در اقتصاد ایران حضور نداشت و سالجاری هم سال نوآوری و خروج از اقتصاد نفتی شد.
وی در ادامه افزود: ماموریت اصلی صندوق نوآوری در ارائه تسهیلات با نرخ‌های ترجیحی به شرکت‌های دانش‌بنیان، ارائه ضمانت‌نامه و توانمندسازی است. البته بخش عمده‌ای از هزینه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را برای حضور در نمایشگاه‌ها تعمیم خواهیم داد و ریسک شکل‌گیری ایده‌ها را کم خواهیم کرد. در همین راستا با حمایت از حضور ٢٧ شرکت دانش‌بنیان در این رویداد امید است بتوانیم سهم نوآوری را در حوزه مناطق آزاد افزایش دهیم.
مظفری نیز با بیان اینکه شرایط اقتصادی ویژه است و فشارهای زیادی به اقتصاد ایران تحمیل شده، گفت: اگرچه از فرصت‌‌های ایجاد شده باید برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه و کشورهای همسایه نیز بهره برد؛ این در حالی است که بخش خصوصی ایران در کوران این حوادث آبدیده شده و تجربه ٤٠ ساله نیز تائید می‌کند می‌توان گام‌های بلندی برداشت.
وی افزود: شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی لازم برای آن مهم است و در بالاترین سطوح اجرایی معاون اول رئیس جمهور، معاون اجرایی رئیس جمهور و جمعی از وزرا هفته آینده در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری حضور خواهند یافت تا بر اهمیت آن بیفزاید.٢٠ شخصیت خارجی در قالب 70 پنل و نشست تخصصی در این همایش حضور خواهند یافت و در حوزه بانک، بیمه و بورس به ارائه نقطه نظرات خواهند پرداخت. منطقه آزاد ظرفیت‌های خوبی برای توسعه سرزمین اصلی دارد و تا سال ١٤٠٠ در جزیره کیش بیش از ٣٠ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی عملیاتی خواهد شد. از سوی دیگر از ٢٨٤ طرح در مناطق آزاد تا سال ١٤٠٠ رونمایی خواهد شد.
انتشار ٣٠٠٠ میلیارد تومان اوراق صکوک در مناطق آزاد
مظفری از انتشار اوراق صکوک در مناطق آزاد به میزان ٣٠٠٠ میلیارد تومان برای فردا خبر داد و گفت: پذیره‌نویسی و تضمین از سوی بانک عامل حوزه مسکن صورت می‌ گیرد؛ این در حالی است که در راستای عملیاتی کردن پروژه‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان وارد مذاکره خواهیم شد. با رونمایی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جزیره هندورابی نیز مجموعه‌‌ای به عنوان مرکز نوآوری به زودی افتتاح و در کنار آن شهرک نوآوری را کلنگ‌زنی خواهیم کرد.
آريا حميديان مديرعامل شركت بهاران تدبير كيش و مدير برگزاري كيش اينوكس نیز در این نشست گفت: با اینکه سال سختی به لحاظ شرایط اقتصادی داشتیم، اما ٢٧٠ شرکت داخلی در این رویداد حضور خواهند داشت و ٣٦ نشست داخلی و بین‌‌المللی نیز برگزار می‌شود. نقش بازار سرمایه در رونق تولید، هدایت نقدینگی‌های سرگردان به سمت تولید، معرفی ابزارها و روش‌های نوین تامین‌مالی، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور در حوزه‌های استراتژیک، گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه، همجوار و کشورهای دوست، توسعه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در مناطق آزاد، جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ابعاد منطقه‌ای و جهانی و نقش صنعت بیمه در توسعه اقتصادی کشور از محورهای اصلی این رویداد بین‌المللی است. ضمن اینکه زمینه برای ملاقات‌های رو در رو فراهم خواهد شد و خروجی‌های نشست نیز در قالب یک اپلیکیشن در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.