06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 09 آذر 1398 ساعت 14:30

صنعت میکرو الکترونیک زیربنای فناوری های نوین است

Zarandi954325معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت گفت: فناوری میکرو الکترونیک علاوه بر اینکه خود، یک فناوری نوظهور،‏‏‏‏‏‏‏ کاربردی و استراتژیک است، به نوعی زیربنا و توسعه سایر فناوری های مرتبط از جمله IT و رکن انکار ناپذیر Industry 4 محسوب می شود.

به گزارش جهان معدن و به نقل از شاتا، سعید زرندی با اشاره به ابلاغ برنامه راهبردی صنعت میکروالکترونیک گفت: این برنامه راهبردی با همکاری معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت،معدن وتجارت و انجمن میکروالکترونیک ایران تدوین و در هفته گذشته بطور رسمی ابلاغ شد.

وی گفت: این برنامه راهبردی شش ساله و دارای بازبینی سالانه است که تبیین وضع موجود و دلایل اولویت داشتن صنعت میکروالکترونیک، شناسایی نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها و همچنین هدف گذاری تا افق 1400 از جمله آیتم های آن است.

زرندی توضیح داد: این صنعت در صنایع مختلفی همچون خودرو، لوازم خانگی، صنایع دفاعی، هوا فضا، پزشکی و ... قابل استفاده است و به علت اهمیت استراتژیک و سودآوری بالای آن، توجه بسیاری از کشورهای جهان را به خود جلب کرده است. در کشور ما، علیرغم وجود وضعیت مناسب دانشگاهی در حوزه الکترونیک و تلاش های صورت گرفته، این صنعت، هنوز نتوانسته به رشد قابل قبولی برسد.

معاون طرح و برنامه افزود: صنعت میکروالکترونیک از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در بخش های مختلف کشور باعث اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده خواهد شد.

وی گفت: راه اندازی صنعت زیرساختی میکروالکترونیک، به موازات خود سبب ورود اساسی به حوزه های بسیار حیاتی و مرتبط مانند لیزر، اپتیک، مکانیک دقیق، مکاترونیک، و ... خواهد شد که باعث توسعه کشور در این صنعت خواهد شد.

زرندی افزود: صنعت میکروالکترونیک و الکترونیک، مصداق بارز پیاده سازی متدولوژی صنعتی، یعنی عینیت بخشی علوم و مهندسی در صنعت، ایجاد بازارهای فروش، توسعه اقتصاد و رفاه و سرانجام تقویت قدرت دفاعی است.

معاون طرح و برنامه ادامه داد: در سند چشم انداز 20 ساله کشور(تا افق1404) صنعت میکروالکترونیک را برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه ی اجتماعی در تولید ملی" تعریف کرده است.

وی گفت: میکروالکترونیک مبنای تولیدات دقیق دنیای معاصر و محور عمده تحولات آینده است و سایر بخشهای صنعتی و اقتصادی و دفاعی هر روز به این صنعت وابسته تر و منتفع تر خواهند شد.

زرندی توضیح داد: موضوع جدید در صنعت میکروالکترونیک، اینترنت اشیاء است که جدیدترین انقلاب فناورانه است؛ براساس این الگو، تا حد امکان تمامی اشیاء و سیستم های پیرامون ما هوشمند گردیده و به طور خودکار اطلاعات مفیدی را از اطراف خود دریافت کرده و آنها را به یکدیگر و یا به سیستم های مانیتورینگ و کنترل مرکزی ارسال می نمایند و مبتنی بر اطلاعات دریافتی، تصمیماتی اتخاذ می شود.

وی در خصوص وضعیت این صنعت نیز گفت: در حال حاضر، ارزش حجم تولید سالانه قطعات این صنعت در سطح جهانی 350 میلیارد دلار است همچنین؛ به طور متوسط حدود 30درصد ارزش محصولات الکترونیک را قطعات میکروالکترونیک و مدارهای مجتمع تشکیل می دهند.

معاون طرح و برنامه افزود: پیش بینی حجم تقاضا (واردات) طی 5 ساله آینده در صنعت میکروالکترونیک در حوزه صنعت در کشورمان مجموعاً 26000 میلیارد تومان است که شامل نفت و گاز، 2000، الکترونیک خودرو 2400، صنایع مخابراتی و گوشی همراه 11000، اینترنت اشیاء 3400، صنایع بخش انرژی و الکترونیک قدرت (مانند انرژی خورشیدی و نیز تجهیزات بخش انرژی) 1600، صنایع مصرف خانگی 800، صنایع خدماتی (کارت هوشمند و امنیت شبکه، بانک و بیمه)1400، صنایع راهبردی و دفاع ملی 1000، بیو الکترونیک و تجهیزات پزشکی 400، صنایع تصویری و رسانه ای و انتشار 2000 میلیارد تومان است.

وی گفت: صنایعی نظیر تولید تراشه میکروالکترونیک، تلویزیونهای مسطح و بزرگ، دیسک سخت و سایر اجزاء کامپیوتر، سلولهای خورشیدی و سایر صنایع مرتبط با تولید انرژی، حسگرها در حوزه وسیع کاربرد خود از جمله نفت و گاز، روشنایی و لامپهای LED، مدرنسازی صنایع موجود، صنایع دفاعی، خودرو، حمل ریلی، دریایی و هوایی، - اینترنت اشیاء به این صنعت وابسته اند.

معاون طرح و برنامه تاکید کرد: مهمترین نقطه قوت در این صنعت حضور نیروی کار متخصص، متبحر و مجرب، نخبه ترین سرمایه انسانی کشور در این حوزه (تعداد دانش آموختگان این حوزه بالغ بر 1 میلیون نفر طی 15 سال گذشته) بوده است.

زرندی در پایان گفت: در این بخش فرصتهای همچون وجود بازار بزرگ چند میلیارد دلاری کشور در صنایع مصرف کننده میکروالکترونیک مانند خودروسازی، حمل نقل و لوازم خانگی، مخابرات و تلفن همراه و...، وجود بازارهای بزرگ مصرف از سوی کشورهای منطقه و CIS، فضای باز بالقوه برای رشد و توسعه داخل کشور در بسیار از صنایع کوچک، متوسط، مادر و زیرساختی وجود دارد.