10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 25 فروردين 1397 ساعت 17:56

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: توجه به حوزه معدن و اکتشاف؛ اولویت اصلی سال 97

photo 2018-03-10 17-29-06حوزه معدن و توجه به اکتشاف؛ اولویت اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 97 خواهد بود؛ در این پیوند اصلاح مقررات معدنی در دستور کار قرار دارد و واگذاری پهنه های غیرفعال به مردم برای فعال کردن آنها از مهمترین برنامه ها به شمار می رود.
دکتر محمد شریعتمداری وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در نشست با روسای سازمان های استانی صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان مطلب فوق گفت: حوزه معدن و توجه به اکتشاف اولویت اصلی ما در سال 97 خواهد بود؛ بنابراین باید همه امکانات برای این موضوع مهم در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، معاونت معدنی وزارتخانه و ایمیدرو بسیج شوند.
وی تاکید کرد: سال ۹۷ مشارکت ایدرو و ایمیدرو در پروژه های مختلف را بیشتر از سال های قبل خواهیم دید. این دو سازمان می توانند معادل ۹۰۰ میلیارد تومان از بابت بدهی های خود ضمانت نامه صادر کنند و تا ۴۹ درصد اجازه مشارکت در پروژه های مختلف را دارند.

وی ادامه داد: برنامه توسعه فعالیت های صنعت خودروسازی آخرین مراحل ویرایش نهایی خود را طی می کند و برنامه توسعه فعالیت های صنایع معدنی به خصوص فولاد در ستاد فولاد نهایی شده و تا پایان سال ابلاغ می شود.
دکتر شریعتمداری همچنین تاکید کرد: دورنمای سال ۹۷ در حوزه صنعت و تولید مثبت و خوب است و بخش قابل ملاحظه ای از آنچه مورد نظر بوده، در مجلس تصویب و ابلاغ شده است‌. وی افزود: مجموعه احکام مصوب شده در مجلس تصویر روشنی از سال آینده به ما می دهد و پیگیری روسای سازمان ها در استان ها و پافشاری آنها برای رسیدن به اهداف ضرورت دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: این اقدام حرکت قابل توجهی است و سهم ۷۰ هزار دستگاهی هدف گذاری شده برای سال اول این طرح در سال ۹۷ باید محقق شود. وی تاکید کرد: نوسازی خودروهای سنگین معادن نیز باید در طرح نوسازی خودروهای سنگین گنجانده شود.
دکتر شریعتمداری تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت در نخستین فرصت باید با تغییر ساختار همانند سازمان های صادراتی دنیا در جایگاه واقعی خود برای حمایت از صادرات قرار بگیرد. همچنین در استان ها باید به صادرات و تجارت خارجی توجه ویژه ای شود و بخش های صادراتی فعال شوند و همه استان های کشور صادرات و هدف گذاری مشخص داشته باشند.
وی گفت: همچنین ضروری است در سال 97 به موضوع آموزش و مدیریت توجه ویژه ای داشته باشیم. در همین خصوص ایدرو و ایمیدرو برای کمک به آموزش استان ها باید برنامه ویژه ای داشته باشند.
استفاده از ظرفیت اصناف به خصوص صنوف تولیدی، واحدهای کوچک و متوسط  (sme)ها در توسعه صادرات موضوع مهم دیگری بود که شریعتمداری در این نشست بدان اشاره کرد و افزود: این مهم باید در اولویت سازمان توسعه تجارت باشد و عملکرد استان ها را در این زمینه مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد .
ایجاد مراکز تجاری در خارج از کشور و راه اندازی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و توجه به فعالیت های دانش بنیان و واحدهای صادرات گرا موضوعات مهم دیگری بودند که به گفته وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت باید در دستور کار قرار بگیرد و به صورت جدی در برنامه ها دیده شود و برای نوسازی واحدهای صنعتی، باید واحدهای تولیدی صادرات گرا و دانش بنیان در اولویت قرار گیرند.
وی ادامه داد: استان ها باید دفاتر خود را برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در سطح منطقه خود فعال و سعی کنند از کیک سرمایه گذاری خارجی سهم بیشتری داشته باشند. همچنین همه پرداخت ها و مصرف منابع دولتی از جمله مابه التفاوت پرداخت سود بانکی باید هدفمند باشد و به افزایش ثروت کشور کمک کند‌.
کاهش ریسک سرمایه گذاری با تهیه و تدوین اطلس پتانسیل های اکتشافی
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مراسم رونمایی از اطلس ملی نقشه‌های پتانسیل مواد معدنی ایران بر اساس تیپ های کانساری و اطلس ملی نقشه های موضوعی زمین شناسی ایران گفت: خوشحالیم که اعلام کنیم، امروز توانسته ایم نقشه هایی بر پایه یکصد هزارم تولید کنیم که به عنوان اطلس پتانسیل اکتشاف معدنی در اختیار سرمایه گذاران معدنی در کشور قرار گیرد تا سرمایه گذاری در کشور تشویق کند.
دکتر شریعتمداری افزود: یکی از زمینه‌های تحقق هدف اشتغالزایی توسط دولت، ایجاد زیربناها و بستر مناسب برای ایجاد فعالیت های سرمایه گذاری است و خوشحالیم که امروز این زیربناها فراهم تر از گذشته است.
وی تصریح کرد: در گذشته سرمایه گذاران نیاز به اطلسی برای دسترسی به اطلاعات ملی زمین شناسی به صورت عمومی و شناسایی پتانسیل‌های معدنی و نیز نقشه هایی برای پایین آوردن ریسک سرمایه گذاری داشتند؛ اما هرچه جلوتر رفتیم توانستیم این نیاز را رفع کنیم و درک صحیحی از ماهیت و منشا و چگونگی توزیع مواد معدنی و پراکندگی آن در سطح کشور به عنوان یکی از نیازهای اولیه حاصل شد.
دکتر شریعتمداری با بیان اینکه برای توسعه فعالیت های معدنی باید اطلاعات دقیقی از ماهیت و منشا مواد معدنی داشته باشیم که این هدف با تهیه نقشه پتانسیل اکتشاف با دقتی بیش از ده برابر فراهم است افزود: این یک زیربناست و برای تحقق اهدافی بالاتر باید زمینه های سرمایه گذاری در حوزه‌های تامین مالی طرح‌ها و پروژه ها و زمینه های سرمایه گذاری در فضای کسب و کار و بهبود آن برای فعالیت های پر ریسک بلندمدت به گونه ای که سرمایه گذار داخلی و خارجی احساس امنیت کند، فراهم شود. وی تصریح کرد: برای سرمایه گذاری پر ریسک این زیربناها لازم است، اما به تنهایی کافی نیست.  یکی از این زیربناها؛ دسترسی به ماشین آلات و امکانات فنی مناسب برای تحقق اهداف معدنی در حوزه اکتشاف و استخراج است.
وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت یادآور شد: امیدواریم با همکاری نظام بانکی و نظام تامین مالی و دسترسی به منابع بودجه عمومی که به صورت اهرمی در پرداخت بخشی از سود تسهیلات اعطایی فعالیت های معدنی (به خصوص فعالیت هایی که دارای ریسک نسبت به سایر فعایت ها هستند، مورد استفاده قرار می گیرند) بتوانیم با قوت بیشتری فعالیت و آن را پیجویی و پیگیری کنیم.
وی با اشاره به شناسایی 400 منطقه امیدبخش در حوزه معدن گفت: این یک خبر امیدبخش برای فعالیت های معدنی است و امیدبخش تر اینکه بقیه بخش ها در اختیار سایر استان ها قرار می گیرد تا فعالیت های گسترده تر در سطوح دیگر مورد استفاده قرار گیرد .
کشف 1.5 میلیارد تن ذخایر جدید فلزی
دکتر شریعتمداری با بیان اینکه کشف 1.5 میلیارد تن ذخایر جدید فلزی و 3 میلیارد تن ظرفیت جدید فلزی که در پهنه های گوناگون در دست بررسی است، خبر امیدبخشی برای آینده فعالیت های فلزی است یادآور شد: به کارگیری روش های نوین به جای روش های منسوخ سنتی گذشته که کارآمدی کمتری دارند، مورد توجه است و منشا خدمات خوبی در آینده در حوزه فعالیت های معدنی خواهد شد.
دکتر کرباسیان: ریسک سرمایه گذاری های معدنی کم می شود
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیأت عامل ایمیدرو نیز در این مراسم گفت: با رونمایی از اطلس های ملی «نقشه های پتانسیل مواد معدنی ایران بر اساس تیپ های کانساری» و «نقشه های موضوعی زمین شناسی» ریسک سرمایه گذاری در فعالیت های معدنی کشور کاهش می یابد.
دکتر کرباسیان افزود: یکی از زمینه های مورد نیاز برای سرمایه گذاری در بخش معدن وجود اطلاعات دقیق است. در حوزه اکتشاف معدن ریسک امور بسیار بالاست و حتی ممکن است سرمایه گذاری را به سمت سایر بخش‌ها منتقل کند.
وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاران با رونمایی از اطلس های یاد شده توانمندی های معدنی ایران را دقیق تر می شناسند. به گفته وی جزئیات معدنی مربوط به افزون بر 68 نوع ذخایر معدنی کشور مانند طلا و مس در این اطلس اعلام شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بحث فناوری های نوین با مقوله زمین شناسی ممزوج است و با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات اطلس ملی، مذاکرات بهتری را برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی خواهیم داشت.
یک شرکت مشترک در حال تاسیس است
رئیس هیات عامل ایمیدرو به جلسه با شرکت های فولادی و معدنی بزرگ کشور اشاره کرد و گفت: شرکت مشترکی در حال تاسیس است و از این پس اکتشافات معدنی با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین شناسی برای پهنه ای به وسعت یک میلیون و 600 هزار کیلومتر مربع از منابع روباز و زیرزمینی آغاز می شود.
دکتر کرباسیان تصریح کرد: اکنون ایران از نظر منابع معدنی در جایگاه پانزدهم جهان است و با رونمایی از اطلس های یاد شده و اکتشاف های جدید، به رتبه دهم می رسد.
به گفته وی در گذشته یکصد هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشافی در سطح به انجام رسیده بود، اما ایمیدرو طی سه سال گذشته 250 هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشافی انجام داد و بخش خصوصی نیز 70 تا 80 هزار کیلومتر مربع را آغاز کرد، اما تاکنون کار مشترکی در عمق انجام نشده است.
دکتر کرباسیان با اشاره به یادداشت تفاهم امضا شده بین ایمیدرو و معاونت معدنی سازمان زمین شناسی اضافه کرد: از 250 هزار کیلومتر مربع اکتشافات معدنی انجام شده، تاکنون 198 هزار کیلومترمربع آن نهایی شده و در این پیوند 400 محدوده معدنی شناسایی شده است. وی از شناسایی 42 تن طلا، 500 میلیون تن سنگ آهن، 220 میلیون تن زغال حرارتی، 345 میلیون تن زغال کک شو،30 هزار تن آنتی مون و 65 هزار تن عناصر نادر خاکی در پهنه های یاد شده خبر داد.
دکتر سرقینی: صادرات فولاد در ابتدای دولت یازدهم ۱.۵ میلیون تن بود
به گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات فولاد در ابتدای دولت یازدهم ۱.۵ میلیون تن بود و امسال به صادرات ۸ میلیون تنی خواهیم رسید.
دکتر جعفر سرقینی نیز در گردهمایی مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب افزود: 70 درصد اختیارات شورای عالی معادن کشور به استان‌ها تفویض شده است و متناسب با عملکرد استان‌ها اختیارات بعدی را به آنها خواهیم داد.
وی اساس کار وزارت صنعت، معدن و تجارت را همکاری همه جانبه با معدنکاران دانست و تصریح کرد: سلب صلاحیت آخرین مرحله و در مواقع ضرورت خواهد بود.
دکتر سرقینی اضافه کرد: پهنه هایی که واگذار شده اند و کاری روی آنها انجام نشده است، دوباره وارد مرحله واگذاری می شوند.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با آمدن دکتر عیسی کلانتری روابط این وزارتخانه با سازمان حفاظت محیط زیست خیلی بهتر از قبل شده است‌، گفت: فراکسیون معدن مجلس ۱۲۰ عضو دارد. بخش معدن زیر ذره بین است و رؤسای سازمان‌ها باید روی موضوع سلامت این بخش اهتمام ورزند.
دکتر سرقینی تصریح کرد: رؤسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت استانی متولی برگزاری انتخابات نظام مهندسی معدن هستند و باید در انتخابات کاملا بیطرفانه عمل کنند.
وی با بیان اینکه وزن مجاز در بارهای معدنی باید رعایت شود، یادآور شد: حقوق دولتی وصول شده معادن امسال خوب بوده است. از سوی دیگر طی ۹ ماهه امسال صادرات معدن و صنایع معدنی ۵.۸ میلیارد دلار بوده که ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد نسبت به برنامه جلوتر است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: صادرات فولاد در ابتدای دولت یازدهم ۱.۵ میلیون تن بود؛ اما امسال به صادرات ۸ میلیون تنی خواهیم رسید.
براساس این گزارش تاکنون نقشه های معدنی ایران به دلیل مقیاس های پایین و دور از استانداردهای روز جهان کاربرد چندانی نداشت، اما با نقشه های جدید تحولی برای فعال شدن بخش اکتشاف با جذب سرمایه روی می دهد. نقشه های جدید معدنی ایران با 10 برابر دقت بیشتر نسبت به نقشه هایی که پیشتر در سال 83 تهیه شده بود،‌ ارائه می شود. در این نقشه ها تیپ های مختلف کانی زایی پورفیری،‌ اپی ترمال،‌ رگه ای،‌ اسکارن و غیره در قالب اطلس به مخاطبان این بخش از اقتصاد ارائه می شود که گامی اساسی در جلب سرمایه گذاران خواهد بود.