09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 27 فروردين 1399 ساعت 12:12

افزایش چند برابری و تحقق "جهش تولید" در تولید و تامین اقلام بهداشتی


وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخشی از اقدامات انجام شده از سوی وزارت صمت برای تامین و تولید اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا و همچنین تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم گفت: در این مدت با همت تولیدکنندگان و پیگیری های انجام شده در بخشی از اقلام بهداشتی، مواد غذایی و برخی اقلام خاص، جهش تولید به معنای واقعی کلمه اتفاق افتاده است.

به گزارش جهان معدن و به نقل از شاتا، رضا رحمانی افزود: مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامات بسیاری در حوزه مبارزه با ویروس کرونا دارد از تامین اقلام و نیازهای اساسی تا مدیریت تولید و احقاق جهش تولید از اولویت‌های این وزارتخانه محسوب می‌شود.
وی اضافه کرد: پیش از شیوع کرونا، تولیدات صنعتی ماسک روزانه حدود ۲۰۰ هزار قطعه بود که امروز به تولید روزانه یک میلیون ماسک رسیده است؛ علاوه بر این بخشی از ماسک هم در صنوف، واحدهای کارگاهی و امور خیریه مردمی تولید می‌شود، این یعنی حدود پنج برابر و آن هم در وضعیتی که باید خیلی از مسائل رعایت می‌شد.
رحمانی توضیح داد: حدود سه میلیون ماسک نیز در روز در بخش‌های دیگر تولید می‌شود و مابقی آن از ناحیه واردات تامین می‌شود و هم اکنون حدود ۱۲۰ میلیون ماسک ثبت سفارش شده و تاکنون حدود ۲۵ میلیون ماسک تحویل وزارت بهداشت و درمان شده است و این در حالی است که با پیگیری های انجام شده و راه اندازی چند واحد جدید که مراحل نهایی نصب ماشین آلات را طی می کنند، تا هفته اول اردیبهشت‌ماه تولید روزانه به حدود ۴ میلیون ماسک می‌رسد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر در مواد شوینده ظرفیت تولید به ۸۰ درصد رسیده و روزانه با تلاش‌های صورت گرفته تولید مواد ضدعفونی کننده ۸ برابر و تولید الکل و دستکش ۲ برابر شده است و اینها نشان می‌دهد که در تامین نیازهای بهداشتی مبارزه با کرونا مشکل نداریم و هرچه لازم باشد را تامین کرده‌ایم و همچنین قادر به تولید و تامین هستیم آن هم در وضعیتی که تحریم‌ها و خصومت‌های دشمنان علیه ما بیشتر شده است.
نگرانی برای تامین کالا وجود ندارد و فروشگاه‌ها پر از کالا هستند
رحمانی به موضوع تنظیم بازار و تامین کالاها و نیازهای اساسی مردم نیز اشاره‌ای داشت و بیان کرد: خوشبختانه در سایه تمهیدات انجام شده در همین شرایط حدود چهار میلیون تن کالای اساسی در بنادر داریم و نگرانی وجود ندارد و فروشگاه‌ها پر از کالا هستند و مردم هرچه نیاز دارند در دسترس‌شان قرار دارد، مشکل عمده‌ای در بازار نداریم و از این به بعد هم تلاش می‌کنیم مشکلی نداشته باشیم؛ لازم است از مردم به ویژه بخش تولید و واردات که همراهی خوبی در ایام داشتند تشکر کنم.
وزیر صمت تصریح کرد: با شیوع کرونا در سطح کشور بخشی از تولید ما به سبب کاهش تقاضا و یا به لحاظ تامین مواد اولیه و تامین مالی، نیازمند اجرای سیاست‌های حمایتی است و به ویژه در خصوص تامین مالی اقداماتی متناسب باید انجام شود.
وی ادامه داد: علی‌رغم همه محدودیت‌ها و مشکلات کرونا در بخش تولید و سایر بخش‌های اقتصادی کشور، برنامه جامعی از سوی وزارت صمت برای تحقق اهداف "جهش تولید" طراحی شده و از ابتدای امسال با حضور معاونین وزارتخانه در جلسات متعدد، موارد به صورت جدی مورد بررسی قرار گرفته است تا بتوانیم بهترین نتیجه ممکن را در خصوص این امر مهم و منویات مقام معظم رهبری در طول سال ۹۹ کسب کنیم.
توجه ویژه به توسعه فناوری و محصولات دانش بنیان در سال 99
رحمانی تاکید کرد: باید تهدیدات موجود را به فرصت تبدیل کنیم و از آنها نهایت بهره را ببریم؛ در همین زمینه یکی از محورهای هفت گانه فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جدید، توسعه فناوری و افزایش تولید محصولات دانش‌بنیان است.
وی ادامه داد: برخی نیازمندی ها و اقدامات متناسب برای تولید و تامین اقلام کالایی بعد از شیوع کرونا، اهمیت توجه به شرکت های دانش بنیان را بیش از پیش نشان داد؛ در این زمینه مواردی که به وزارت صمت مرتبط می‌شود را به طور جدی در دستور کار داریم تا با همکاری سایر دستگاه‌ها و بخش‌های مسئول در حوزه فناوری و شرکت های دانش بنیان بتوانیم گام های موثری برداریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تامین مالی مناسب واحدهای صنعتی هم نیاز ضروری امروز و هم یک امر مهم برای زمان پسا کرونا است.
مدیریت واردات برای تقویت بازار داخلی و تولیدات ملی
رحمانی افزود: با وجود شرایط خاص حاکم بر روند تبادلات تجاری در سطح جهانی و محدودیت های به وجود آمده در رشد اقتصادی کشورها، یکی از تلاش های وزارت صمت در کنار توجه به بازارهای داخلی، حفظ روند صادرات غیر نفتی به خصوص به کشورهایی که شریک تجاری ما محسوب می شوند؛ است.
وزیر صمت ادامه داد: برای تقویت بازار داخلی و حمایت از تولیدات ملی، یکی دیگر از محورهای فعالیت وزارت صمت در سال ۹۹، توجه به مدیریت واردات در کنار توسعه صادرات غیر نفتی است.
رحمانی تاکید کرد: این مهم در راستای منویات و دغدغه های مقام معظم رهبری به جد مورد هدف خواهد بود و سعی می‌کنیم بازار ۸۰ میلیونی کشور و میزان تقاضای کالای داخلی را ارتقا دهیم.
همه مرزهای صادراتی کشور فعال هستند
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی همه مرز های صادراتی کشور فعال هستند و هیچ مرز صادراتی متوقف نیست؛ در حوزه صادرات بار و کالا مشکلی وجود ندارد و روال عادی تردد کالا تا حدود بسیاری برقرار است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشبختانه سال گذشته برای تامین ارز مورد نیاز خود، بر ارز حاصل از صادرات تکیه کرده بودیم و امسال نیز این روند را حفظ می کنیم.
رحمانی تاکید کرد: همه توفیقات به دست آمده در حوزه تولید و تجارت کشور در طول سال ۹۸ و در ایام بعد از شیوع کرونا، در سایه امنیت حاکم بر کشور و حاصل خون شهداست؛ این امر برای ما بسیار ارزشمند و الهام بخش است.
هدف گذاری داخلی‌سازی 3.5 میلیارد دلاری کالا و تجهیزات در سال 99
وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالات اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با یادآوری فرمایش مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری در خصوص اتفاقات خوب رخ داده در حوزه تولید کشور در طول سال "رونق تولید" و لزوم افزایش ۱۰ برابری اقدامات در این حوزه در سال "جهش تولید"، گفت: خوشبختانه در سال ۹۸، فقط در حوزه ساخت داخل بیش از 3.5 میلیارد دلار از اقلام وارداتی به کشور داخلی سازی شده و موجبات کاهش ارزبری این کالاها و تجهیزات فرآهم شده است.
رحمانی افزود این اتفاق دستاورد بزرگی برای صنعت و تولید کشور است که ذیل برنامه نهضت ساخت داخل انجام شده و ما در صدد آن هستیم تا سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی مورد نیاز کشور را داخلی سازی کنیم؛ سال گذشته این رقم حدود 3.5 میلیارد دلار بوده و ما از برنامه پیش‌بینی شده در این بخش جلوتر نیز هستیم و امسال همین رقم میلیارد دلاری را برای داخلی سازی در دستور کار قرار داریم و نکته اصلی ور مورد ساخت داخل، استقبال بسیار خوب مردم و تولید کنندگان از این برنامه و رویکرد ویژه وزارت صمت در طول سال گذشته بوده است که می تواند نتایج خوبی برای سال جهش تولید به بار آورد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان در خصوص برنامه ریزی وزارت صمت در حوزه صادرات در سال ۹۹ تصریح کرد: هدف های صادراتی کشور برای سال "جهش تولید" اعم از کشورهای هدف و کالاهای اولویت دار، شناسایی شده و در این خصوص هم برای حفظ بازارهای صادراتی و هم چنین برای توجه بیشتر هموطنان مان به تولیدات داخلی، ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی نیز به جد در دستور کار قرار گرفته و دنبال خواهد شد.
رحمانی در مورد کیفیت اقلام بهداشتی تولیدی مرتبط با کرونا که از سوی یکی از نمایندگان به عنوان پرسش مطرح شد، توضیح داد: در اقلام کرونایی بدون تایید سازمان غذا و دارو هیچ کالای عرضه نمی‌شود و تولیدات صنعتی و صنفی دارای مجوز، حتماً ذیل استانداردهای مدنظر مراجع مرتبط انجام می‌شود البته سعی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این است که حتی در شرایط حاضر نیز کیفیت را فدای کمیت نکند.
وزیر صمت در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص تامین و عرضه گوشت مرغ در سطح کشور اعلام کرد: هم اکنون بیشترین ذخیره ممکن از این قلم کالا در انبارهای کشور وجود دارد و سعی داریم در روند قیمتی این کالا شرایط تولیدکننگان را نیز مد نظر قرار دهیم.