10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 15 آبان 1397 ساعت 12:56

شریعتمداری: مسایل وزارت صنعت در یک سال و اندی گذشته خارج از اراده ما بود

sharوزیر سابق صنعت با اشاره به محدودیت‌های اقتصادی کشور گفت: یک دفعه در کشور از بحران ناکارآمدی صحبت شد در حالی که پیش از آن هم ما در بخش‌های مختلف امورات را تصمیم گیری می‌کردیم اما شرایط و عوامل برونی منجر به این مسایل شد.
به گزارش جهان معدن به نقل از فارس، محمد شریعتمداری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت امروز در مراسم تکریم خود که در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد گفت: حیات کشور وابسته به تولید است.


شریعتمداری گفت: در یک سال و اندی که در وزارت صنعت عهده دار مسوولیت بودم مسایل و حوادثی پیش آمد که از اراده ما خارج بود و این مسایل از حوزه سیاست خارجی و به عبارتی عامل برون زا بود.
وزیر سابق صنعت بیان داشت: نتیجه این مسایل بروز عدم قطعیت‌ها و پمپاژ یاس و ناامیدی بود که آثار آن در سیاست‌های ارزی، تولید و تجارت مشاهده شد.
وی بیان داشت: این تغییرات و اتفاقات منجر به بروز محدودیت‌هایی در اقتصاد کشور شد و نرخ ارز روند رو به رشدی گرفت که در این شرایط دولت تصمیم گرفت ترمز قیمت ارز را بکشد که این تصمیم استراتژیک بود و روند لجام گسیخته قیمت ارز را کنترل کرد.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: یک دفعه در کشور از بحران ناکارآمدی صحبت شد در حالی که پیش از آن هم ما در بخش‌های مختلف امورات را تصمیم گیری می‌کردیم اما شرایط و عوامل برونی منجر به این مسایل شد.
وی اظهار داشت: در این جنگ اقتصادی به یک دفعه قیمت ارز رشد پیدا کرد و تصمیم گرفته شد که ترمز دستی این افزایش قیمت کشیده شود و این یک تصمیم استراتژیک بود.
شریعتمداری با اشاره به انتقاداتی که به سیاست‌های ارزی می‌شود، بیان داشت: باید چنین تصمیماتی گرفته می‌شد و چاره‌ای نبود.
شریعتمداری ادامه داد: امروز باز هم با دو نرخ ارز روبرو هستیم یک ارز 4200 تومانی که برای کالاهای خاص از جمله مواد اولیه و کالاهای اساسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ارز هفت هزار و 500 تومانی که برای واردات سایر کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرد .
وزیر سابق صنعت تصریح کرد: در مورد سامانه ثبت سفارش تلاش تا با تقسیم ماموریت‌ها بین وزارتخانه‌های مختلف زمان ثبت سفارش‌ها کوتاه‌تر شود.
شریعتمداری تاکید کرد: امروز در شرایط حساس و تحریم باید در ابعاد مختلف و گوناگون تسهیل امور مختلف از جمله تولید، گام‌های اساسی برداریم. امروز کشورمان به تولید نیازمند است و اگر در خط تولید یک تولید کننده به واردات قطعه‌ای به صورت فوری و ضروری نیاز دارد باید بتواند فوری و بدون ثبت سفارش آن قطعه را وارد و تامین کند.
وی افزود: بنابراین در این شرایط باید از مکانیسم‌هایی استفاده کرد تا بدون انتقال ارز و بدون استفاده از سامانه نیما ارز در اختیار آن تولید کننده برای واردات قطعه قرار گیرد.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در گذشته راهکارهایی تحت عنوان حساب باز وجود داشت که بین تولید کنندگان در داخل و خارج کشور و شرکای آنها برقرار بود که این موضوع الان متوقف شده است که به نظر می‌رسد در شرایط فعلی باید این اقدام مجدد انجام شود.