06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 26 آبان 1397 ساعت 10:00

سرقيني: صادرات زغال سنگ مورد حمايت قرار مي‌گيرد

sargheyniمعصومه صالحی

 توليد زغال سنگ علیرغم تمامي مشکلات موجود از سال 95 حدود 15 درصد رشد داشته است و قطعاً امسال هم با رشد روبه رو خواهد بود.
دكتر جعفر سرقيني معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این مطلب در گفت‌وگو با "جهان معدن" در خصوص چالش به وجود آمده بين توليدكنندگان زغال سنگ و شركت ذوب آهن اصفهان در ارتباط با قيمت گذاري گفت: اين موضوع یک سوء تفاهم بود كه حل شد و در حال حاضر همه چیز به صورت عادی برگشته است.


وي در ادامه افزود: توليدكنندگان زغال سنگ با شركت ذوب آهن اصفهان بر سر قيمت گذاري جديد در حال مذاكره هستند كه به زودی نتیجه مثبت می‌گیرند. در همين راستا مطمئن باشید زغال سنگ مورد نياز کشور تامین است و از این بابت مشكلي وجود ندارد.
دكتر سرقيني در خصوص عرضه زغال سنگ در بورس‌هاي كالايي به منظور كشف قيمت گفت: در خصوص عرضه زغال سنگ در بستر بورس‌هاي كالايي خود توليدكنندگان و فروشندگان باید تصميم بگیرند. در هر حال وزارت صمت هيچ مخالفتی با اين موضوع ندارد، اما اگر توليدكنندگان قصد انجام چنين كاري را داشته باشند، قطعاً از آنها حمایت می‌کنیم. از نظر ما اين كار شدنی است و همانند ساير مواد معدني كه در بورس كالا عرضه مي‌شود، هیچ مشکلی در اين ميان وجود ندارد.
وي در ادامه با بيان اينكه واحدهاي توليدكننده زغال سنگ در حال توسعه طرح‌هاي خود هستند، گفت: اگر مساله قيمت گذاري زغال سنگ حل شود، ديگر مشکلی در اين خصوص وجود ندارد. لازم است بگويم توليد زغال سنگ علیرغم تمامي مشکلات موجود از سال 95 حدود 15 درصد رشد داشته است و قطعاً امسال هم با رشد روبه رو خواهد بود.
دكتر سرقيني در ارتباط با صادرات زغال سنگ در سال گذشته تاكيد كرد: صادرات زغال سنگ از مدتي شروع شده است. در همين راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز نه تنها مانع صادرات اين كالا نشده؛ بلکه توليدكنندگان زغال سنگ را براي صادرات نيز تشويق كرد تا یک رقابتی به وجود بيايد و شركت ذوب آهن اصفهان هم فکر نکند که تنها خریدار اين محصول است. الحمدلله زغال سنگي‌ها نيز ثابت كردند كه می‌توانند صادرات داشته باشند و سود بيشتري از اين راه كسب کنند. اما امسال با توجه به تحريم‌هاي كنوني توصیه ما به توليدكنندگان زغال سنگ این است که بيشتر توليد خود را به بازار داخل عرضه كنند تا توليدكنندگان صنايع داخلي همچون شركت ذوب آهن اصفهان با مشكلي در خصوص تامين زغال سنگ مواجه نشوند.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با ایمنی معادن زغال سنگ نيز خاطرنشان كرد: اگر توليدكنندگان زغال سنگ منابع کافی داشته باشند و فروش آنها به گونه‌اي باشد که سود مختصری عايدشان شود؛ مطمئناً بخشي از آن را هزینه آماده سازی و ایمن سازي معادن زغال سنگ خواهند کرد. ماهیت معادن زغال سنگ این گونه است؛ اگر در خصوص ايمن سازي اقدامي نکنند، با مشكلات متعددي در اين خصوص مواجه خواهند شد.
دكتر سرقيني در ارتباط با نحوه قیمت گذاری زغال سنگ گفت: قیمت گذاری اين محصول توسط وزارت صمت انجام نمي‌شود؛ بلكه خود توليدكنندگان زغال سنگ در خصوص قيمت با خريداران اين كالا توافق می‌کنند. در واقع تولیدکنندگان زغال سنگ با شركت ذوب آهن اصفهان كه تنها خريدار محصول آنها است؛ بايد مذاکره کنند. البته ممکن است وزارت صمت گاها مداخلاتی در خصوص قيمت گذاري داشته باشد تا دیدگاه‌های اين دو بهم نزديك‌تر شود و در واقع كمك كند تا توافق حاصل شود؛ اما در پايان خريدار و فروشنده باید به توافق نهايي برسند.
معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تاثير تحريم‌هاي جديد بر بخش معدن و صنايع معدني تاكيد كرد: تاثير تحريم‌هاي تحميلي بر بخش معدن همانطور که در دوره‌هاي گذشته هم بسیار اندک بود، این بار هم قطعاً تأثیر كمي خواهد داشت. نه تنها در بخش معدن؛ بلکه در صنایع معدنی هم همين گونه خواهد بود. براي نمونه طي شش ماه اول سال جاري نه تنها صادرات فولاد كاهش نيافت؛ بلکه 7 تا 8 درصد هم افزايش داشته است.
وي همچنين افزود: در واقع مي‌توان گفت تحریم‌ها كمترين تأثیري بر توليد و صادرات نداشته است؛ لذا معدن و صنایع معدنی قطعاً کمترین آسیب را از این رهگذر خواهند دید. شركت‌هاي صنعتي و معدني كه در ليست تحريم‌ها قرار دارند؛ شركت‌هاي بزرگي هستند و توليد زيادي دارند؛ لذا سر پا می‌مانند و مشکلی براي آنها به وجود نخواهد آمد.
دكتر سرقيني همچنين در خصوص توقف صادرات سرب و روي گفت: بر اساس توافقي كه با انجمن سرب و روی كشور صورت گرفت، مقرر شد هفته‌اي هزار تن در بورس كالا عرضه و بعد از آن صادرات کلاً آزاد شود. توليدكنندگان اين محصولات نيز قبول كردند هفته‌اي هزار تن در بورس عرضه داشته باشند كه اين مهم در حال انجام است.
وي در ارتباط با واردات ماده اولیه مورد نياز اين صنعت پس از تحريم‌ها نيز تاكيد كرد: در اين زمينه هیچ مشکلی وجود ندارد. توليدكنندگان سرب و روي عمده خاك مورد نياز خود را به صورت ورود موقت از كشور ترکیه وارد مي‌كنند و روابط خوبي با آنها دارند. طي چهار ماه اخير هم صادرات آن آغاز شده است. البته قبلاً كمي مشكل وجود داشت، اما پس از مدتي با صدور بخشنامه‌اي مشکلات صادرات در مقابل ورود موقت اين بخش نيز حل شد.
عرضه گندله بر اساس فرمول قانونی ادامه دارد
دكتر سرقینی همچنين تاكيد كرد: تمامی عرضه‌ کنندگان گندله موظفند بر‌اساس فرمول تعیین ‌شده (یعنی ۵/۲۱ درصد قیمت شمش خوزستان و نه بر‌اساس نرخ صادراتی) گندله تولیدی خود را به داخل عرضه کنند.
وي گفت: صادرکنندگان گندله به طور عمده شرکت‌های بزرگ مثل گل‌ گهر هستند که با جلساتی که داشتیم هم اکنون صادرات گندله را کاهش داده‌اند. به گفته وی تمامی واحدهای تولید آهن اسفنجی گندله‌ تولیدی خود را بدون هیچ مشکلی دریافت می‌کنند؛ اما در برخی موارد که کارخانه‌های تولید آهن اسفنجی از بدهی سنگینی برخوردار بودند، به آنها گندله عرضه نشده و این مورد هیچ ارتباطی به صادرات ندارد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی تاکید کرد: هم اکنون گندله در کشور موجود است، اما مسایل تجاری بین مصرف‌ کنندگان و عرضه‌ کنندگان برطرف نشده است. چنانچه مصرف‌ کننده‌ای وجود داشته باشد که مسایل تجاری با تولیدکننده‌ گندله نداشته باشد، می‌تواند نسبت به تامین این ماده اولیه اقدام کند؛ چراكه در کشور کمبودی در این زمینه وجود ندارد. وی در مورد عدم عرضه گندله در بورس کالا گفت: تجربه عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا موفقیت‌ آمیز نبود و بعد از حدود ۱۰- ۱۵ مورد عرضه؛ تقاضایی وجود نداشت و تولیدکنندگان از بورس کالا خرید نمی‌کردند.
دكتر سرقینی افزود: تاکنون هر کالایی که در بورس عرضه شد؛ به طور متوسط بین ۱۰ تا ۲۰ درصد آن خریداری شد و مابقی برگشت ‌خورد. بر اساس تجربه چنانچه گندله هم به بورس بیاید، بدون تقاضا خواهد ماند. وی با بیان اینکه گندله از قیمت رسمی برخوردار نیست، گفت: از این رو باید به ‌صورت توافقی مورد مبادله قرار گیرد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: از آنجا که نرخ گندله بر ‌اساس ۵/۲۱ درصد قیمت شمش خوزستان است، توصیه می‌شود مصرف‌ کنندگان با تولید‌کنندگان به ‌صورت مستقیم مبادله کنند. از همين رو ما وارد مسایل تجاری‌‌ شرکت‌ها نمی‌شویم.
وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه تولیدکنندگان گندله خواستار عرضه گندله به مصرف‌ کننده داخلی به نرخ صادراتی هستند و این نرخ برای آنها توجیه اقتصادی ندارد، افزود: تمامی عرضه‌ کنندگان گندله موظفند بر‌اساس فرمول تعیین شده یعنی ۵/۲۱ درصد قیمت شمش خوزستان، گندله تولیدی خود را به داخل عرضه کنند.
دكتر سرقینی تاکید کرد: همچنین عرضه‌ کنندگان گندله موظفند ارز‌ حاصل از صادرات را به داخل کشور و به سامانه نیما برگردانند و در این صورت دیگر صادرات جذابیت قبلی را برایشان ندارد و به طور حتم مشکل به صورت طبیعی برطرف خواهد شد.