10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 26 آبان 1397 ساعت 10:00

مديرعامل شركت ذوب آهن اصفهان: دولت به موضوع زغال سنگ ورود کند

yazمعصومه صالحی

 در حالي كه دكتر سرقيني معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماينده دولت از حل چالش به وجود آمده بين توليدكنندگان زغال سنگ و شركت ذوب آهن اصفهان در خصوص قيمت گذاري زغال سنگ سخن مي‌گويد و بر اين عقيده است كه "اين موضوع یک سو تفاهم بود كه حل شد و در حال حاضر همه چیز به صورت عادی برگشته است"؛ اما یزدی زاده مدیرعامل شركت ذوب‌ آهن اصفهان در اين خصوص معتقد است كه "مشکل به وجود آمده بين توليدكنندگان زغال سنگ و مجموعه ذوب آهن به دست خودمان به صورت پايدار حل شدنی نیست و صرفا جنبه مسکن و موقتی دارد؛ لذا ضروري است كه دولت به این موضوع ورود پيدا كند."
به گزارش جهان معدن اين در حالي است كه دكتر رحماني وزير تازه منصوب شده وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز به همراه دكتر سرقيني معاونت امور معادن و صنايع معدني اين وزارت خانه در پاسخ به سوالات ماهنامه جهان معدن تاكيد بر حل مشكلات به وجود آمده بين توليدكنندگان بزرگ زغال سنگ و شركت ذوب آهن اصفهان دارند و بر اين عقيده‌اند كه به زودي اين مشكلات برطرف مي‌شود و هر دو طرف به نتيجه مثبتي مي‌رسند!! اما هم توليدكنندگان بزرگ زغال سنگ هنوز با مشكلات متعددي دست و پنجه نرم مي‌كنند و بر اين عقيده‌اند كه "حل اين مشكلات مشخص نيست تا چه زماني به طول می‌انجامد و بحران همچنان ادامه دارد" و هم متوليان شركت ذوب آهن اصفهان كه تقريبا تنها خريدار داخلي زغال سنگ محسوب مي‌شوند معتقدند كه "ارایه راهكارهاي فعلي موقتي بوده و حالت مسكن دارد."


در همين راستا ماهنامه "جهان معدن" به سراغ منصور یزدی زاده مدیرعامل شركت ذوب‌ آهن اصفهان رفته و نظرات و راهكارهاي وي را به عنوان طرف مقابل اين ماجرا براي حل اين معضل و چالش پيش رو جويا شده است كه ماحصل اين گفت و گو در ادامه مي‌آيد:
در خصوص نامه هشدارآميز واحدهاي توليدكننده زغال سنگ مبني بر توقف توليد و عرضه زغال سنگ چه نظری دارید؟
به دلیل کاهش ارزش پول ملی و بروز شرایط سخت برای تولیدکنندگان در زنجیره فولاد، بدیهی است این انتظار توليدكنندگان زغال سنگ مطرح باشد. در همين راستا طی نشست‌هایی که با توليدكنندگان زغال سنگ داشتیم مطرح شد كه مشکل به وجود آمده بين آنها و مجموعه ذوب آهن به دست خودمان به صورت پايدار حل شدنی نیست و صرفا جنبه مسکن و موقتی دارد؛ لذا ضروري است كه دولت به این موضوع ورود پيدا كند.
به نظر شما انتظارات توليدكنندگان زغال سنگ در خصوص قيمت گذاري اين محصول تا چه اندازه منطقي است؟
در ابتداي مسئوليتم به عنوان مديرعامل در مجموعه ذوب آهن، جلسه‌اي با توليدكنندگان زغال سنگ داشتم. شاید برای نخستين بار بود که بدون هيچ گونه چالشی افزایش قیمت کنسانتره با ۲۰ درصد مورد پذیرش شركت ذوب آهن قرار گرفت و این پذیرش شرکت نشان دهنده ضرورت کار بود. همان موقع پیشنهاد ما ضریب قرار دادن از شمش فولاد خوزستان بود، اما به دليل اينكه در آن صورت بايد نوسان قیمت مدنظر قرار مي‌گرفت و کاهش قیمت احتمالی از سوی آنها مورد پذیرش قرار نگرفت، از این رو افزایش 20 درصدی مورد توافق قرار گرفت و مقرر شد اين توافق تا پایان سال ادامه داشته باشد و برای سال آتی توافق جدید حاصل شود.
با توجه به مشكلات توليدكنندگان زغال سنگ و تداوم اعتراضات آنها، اين توافقات تاكنون چه نتايجي داشته است؟
چنان که عرض کردم در توافق مذكور بايد دو طرف معامله رضایت به انجام کار داشته باشند و چنانچه یک طرف پافشاری بر شرایط خود کند، توافقي حاصل نخواهد شد. به همین دلیل نشست‌های مختلف فنی برای تعیین چارچوب کار و مبانی سنجش کیفیت گذاشته شده و نتایج نسبی قابل قبولی هم به دست آمده که بايد در هفته‌های آتی با شرایط بازرگانی در اين خصوص جمع بندی شود.
و اگر اين مشكل حل نشود و منجر به تعطيلي معادن زغال سنگ شود؛ از لحاظ تامين زغال سنگ با چه مشكلاتي مواجه خواهيد شد؟
این موضوع مساله‌ای نیست که حل نشود. معادن زغال سنگ کشور بايد با تمام توان کار کرده و توسعه پیدا کنند تا شاهد بهبود معيشت کارگران و پرسنل زحمتکش این بخش باشیم.