30 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 26 آبان 1397 ساعت 10:15

زنگ خطر تعطیلی معادن با خود تحریمی‌‌ها

636745299348946558در اقتصاد کشور با سیستمی مواجه هستیم که بر اساس برنامه‌ ریزی و دانش پیش نمی‌رود و همیشه برنامه ‌ریزی‌های عجولانه، بخشنامه‌های بی ‌اعتبار و ناگهانی و نداشتن چشم‌ اندازی روشن مصایب صنعت و اقتصاد کشور را دامن زده است‌.
حوزه معدن کشور مانند دیگر سطوح اقتصادی و تولیدی با چالش‌‌هایی روبه ‌رو شده است‌. معادن زغال سنگ نیز در مسیر دیگر معادن حرکت می‌‌کنند و از این آسیب مستثنی نیستند. بر اساس آمار منتشر شده در رسانه‌ها متاسفانه تا پایان مهرماه سال جاری تقریبا نیمی از معادن زغال سنگ تعطیل خواهند شد که البته مستندات فعالان این حوزه حاکی از آن است که بیش از آنچه در آمار منتشر می‌شود، با رکود و تعطیلی معادن زغال سنگ مواجه هستیم‌. این موضوع بی‌ شک بخش‌های مختلفی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که یکی از آنها حوزه اشتغال خواهد بود.


بخش قابل توجهی از آسیب‌های ایجاد شده در حوزه معادن حاصل تحریم‌های خارجی، خود تحریمی‌های ناشی از سو مدیریت و عدم برنامه ‌ریزی هوشمندانه است‌؛ زنجیره‌ای طولانی و تاثیرگذار که البته مانند دومینو تاثیر منفی هر یک از نقش‌ آفرینان، دیگری را دچار آسیب می‌کند.
در حال حاضر تحریم‌های بین‌المللی موجب رکود بازار و اقتصاد کشور شده است؛ در نتیجه تجار و سرمایه ‌داران علاقه‌ای به سرمایه‌ گذاری در سطوح مختلف ندارند‌. همچنین تحریم‌های خارجی در شکل کلان موجب ایجاد مشکلات جدی در نقل ‌و انتقال‌های مالی و در نتیجه عدم امکان دسترسی به تکنولوژی‌های جدید و روزآمد شده است‌. این موضوع در حالی است که بخش معدن به طور جدی نیازمند دسترسی به تکنولوژی نوین و کارآمد است‌.
تولید استاندارد بالای محصولات معدنی به طور قطع نیازمند بهره‌مندی از امکانات کافی است که البته در سطوح دیگر صنایع نیز این موضوع مهم را باید پیگیری کرد‌. جالب است بدانید در حال حاضر هر چند دو یا سه پروژه زغال شویی در کشور وجود دارد، اما زغال کافی برای شست و شو در این پروژه‌ها وجود ندارد كه اين موضوع خود دلیل دیگری بر اين است كه معادن زغال سنگ دچار مشکلات جدی شده‌اند.
نباید از این نکته مهم به سادگی عبور کرد که فعالان بخش خصوصی همواره هشدارهایی جدی پیرامون مسایل اقتصادی در بخش‌های مختلف داده‌اند، اما مسوولان کماکان نسبت به این موضوع بی‌ توجه بوده و آن طور که باید مسایل مطرح‌ شده از سوی بخش خصوصی را مورد توجه و بررسی قرار نداده‌اند‌. باید پذیرفت که کشور در سطوح مختلف اقتصادی دچار مشکل است که روند گرانی‌های ناگهانی و روز افزون اخیر شاهدی بر این موضوع است.
در اقتصاد کشور با سیستمی مواجه هستیم که بر اساس برنامه ‌ریزی و دانش پیش نمی‌رود و همیشه برنامه‌ ریزی‌های عجولانه، بخشنامه‌های بی ‌اعتبار و ناگهانی و نداشتن چشم ‌اندازی روشن مصایب صنعت و اقتصاد کشور را دامن زده است‌. روشن است که بخش قابل توجهی از آسیب‌های تولید کشور حاصل تحریم‌های بین‌ المللی است اما نداشتن مدیریت مناسب و اندیشمندانه بیشترین آسیب ممکن را بر تولید کشور تحمیل کرده است‌. از همین رو مسوولان باید قدم‌های جدی به منظور برنامه ‌ریزی‌های هوشمندانه بردارند.

 

فریال مستوفی
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران