10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 26 آبان 1397 ساعت 11:19

ورشکستگی‌های عظیمی پيش روي توليدكنندگان زغال سنگ خواهد بود

photo ۲۰۱۸-۱۱-۱۴ ۱۴-۴۹-۱۸اقتصاد و چرخه ارزش آفرینی مواد معدنی آنقدر مهم و جذاب است که تحلیلگران زیادی در دنیای امروز اقتصاد صرفا بالا و پایین‌های آن را رصد و برهمین اساس آینده یک جامعه یا اجتماع را پیش بینی مي‌كنند.
مهندس غلامرضا موذنی در یادداشتی برای ماهنامه جهان معدن در رابطه با وضعیت معادن زغال سنگ نوشته است: در حقیقت این مواد معدنی یا بهتر است بگوييم بمب‌های انرژی؛ زیربنا و سازه‌های اقتصاد بسیاری از کشورها را تشکیل می‌دهند و وابستگی به آن در صنایع امروزی امری اجتناب ناپذیر است. در اين میان زغال سنگ به عنوان مسافری از میلیون‌ها سال قبل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که صنعت آن علیرغم تعطیلی بسیاری از معادن در اروپا؛ در سال‌های گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.


كشورمان ایران نسبت به سایر کشورهای تولیدکننده اين كالا؛ داراي معادن و ذخایر غنی از "الماس سیاه" نيست، اما همین میزان تولید هم دارای جایگاه استراتژیک با زنجیره کوتاه در چرخه اقتصاد است که عمده تولیدات آن در صنعت فولادسازي مورد استفاده قرار می‌گیرد.
متاسفانه در ماه‌های اخیر علیرغم تلاش‌های فراوان صورت گرفته، آن گونه كه بايد به مشکلات و معضلات معادن زغال سنگ پرداخته نشده است. از دیدگاه اقتصادی قیمت گذاری ثابت بدون در نظر گرفتن سایر عوامل دخیل در بهای تمام شده، منجر به ایجاد تقارن میان قیمت‌های جهانی و قیمت‌های فروش داخلی شده است. حال آنکه تولیدکنندگان علی الخصوص معادن تمام مکانیزه بايد کالاها و تجهیزات مورد نیاز خود را از بازارهای جهانی با هزینه‌های چند برابری تامین كنند.
به بیان ساده هزینه‌های تولید همراه با نوسانات نرخ ارز و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها رشد كرده، اما قیمت‌های فروش بدون تغییر و یا با تغییراتي جزيي که حتی فاصله منفی زیادی با نقطه سر به سر دارد، همراه بوده است.
در حال حاضر بخشی از این تقارن هزینه و درآمد در صورت‌های مالی شش ماهه شرکت‌های درگیر این صنعت نمود پیدا کرده است و به راحتی می‌توان دریافت که در صورت عدم اقدام بهینه و موثر به زودی شاهد اتفاقات ناگوار و حتی ورشکستگی‌های عظیمی در این صنعت خواهیم بود که به طبع آن سایر صنایع داخلی وابسته نیز دچار مشکلاتی در تهیه زغال خام و یا انرژی اولیه مورد نياز خود خواهند شد.
در کنار این عدم ‌هماهنگی‌ها مباحثی نظیر ایمنی معادن که مهمترین اولویت کاری در برنامه‌های استراتژیک شرکت‌هاي ذيربط است، تحت تاثیر قرار گرفته که در صورت عدم توجه ویژه به آن فجایع اجتماعی را به بار خواهد آورد.

 

 

مهندس غلامرضا موذني
ریيس هيات مديره شركت زغال سنگ پروده طبس