10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 16 ارديبهشت 1400 ساعت 19:12

ردپای برخی مسئولان رده بالای وزارت صمت در تخلفات فولادی

مصطفی طاهری با تاکید بر اینکه در سال ۹۹، تنها حدود ۲۰ الی ۲۲درصد شمش فولاد از طریق بورس توزیع شده گفت: ۷۸تا ۸۰درصد محصولات تولید شده فولاد در بازار سیاه و با قیمت‌های آزاد عرضه شده است.

به گزارش جهان معدن :مهدی بیک؛ نماینده مردم زنجان در مجلس با اشاره به اهمیت صنعت فولاد به عنوان بخش پیشران اقتصادی گفت: یکی از مهمترین حوزه‌های صنعتی که ارزش افزوده فراوانی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند، صنایع فولادی است. حوزه‌ای که تحولات آن به طور مستقیم در شمایل سایر حوزه پایین دستی صنعت از جمله بازار لوازم خانگی، خودرو، مسکن و...اثرگذار است و عملکرد مثبت یا منفی آن، باعث بروز ثبات یا نوسان در این بخش‌ها می‌شود.

طاهری در ادامه با تشریح بخشی از مشکلات پیش روی صنعت فولاد کشور خاطرنشان کرد: در این میان، موضوع قیمت گذاری‌های دستوری، عدم شفافیت، ساختار چند نرخی، وجود بازار سیاه و... از جمله آسیب‌هایی است که مشکل ساز شده است. هرچند بر اساس قانون، تولیدکنندگان باید محصولات خود را ابتدا از طریق بورس عرضه کنند، اما حفره‌هایی در شیوه نامه‌های اجرایی وجود دارد که زمینه را برای رویکردهای سوداگرانه و غیرشفاف فراهم کرده است.

او افزود: اسناد و مدارک مستند حاکی از آن است که همچنان کانون‌های رانت و سوداگری با هدف استفاده از بازارهای پیرامونی فولاد، تلاش می‌کنند ساختار شفاف عرضه از طریق بورس کالا را ناکارآمد جلوه دهند. این در حالی است که تولید فولاد در کشور، مازاد بر حجم مصرف است، اما جریانات سوداگر با هدف کسب سود بیشتر به دنبال بر هم زدن توازن در عرضه و تقاضای بازار و ایجاد نوسانات پی در پی هستند.