10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 27 تیر 1400 ساعت 16:13

روند سودآوری ذوب آهن اصفهان تسریع شد

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با تاکید بر اینکه روند سودآوری ذوب آهن تسریع شده است، گفت: اگر امسال ذوب آهن محدویت های آبی را نداشت، دست کم ۵۰ هزار تن تولید محصولاتش بیشتر بود.

به گزارش جهان معدن ،منصور یزدی زاده در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سهامی عام ذوب‌آهن اصفهان برای سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۹ که با حضور ۷۳.۴۰۳ درصد سهامداران برگزار شد، اظهار کرد: سال ۹۹ سالی خاص و ویژه به لحاظ شیوع ویروس کرونا و محدودیت صادرات و واردات مواد اولیه برای تمام کشورها بود که این محدودیت ها اثر وضعی خود را بر همه شرکت ها گذاشت و بیشترین آسیب را فولاد خراسان و سپس فولاد خوزستان و ذوب آهن با وضعیتی مشابه هم داشته اند.

وی افزود: با توجه به اینکه ذوب آهن باید بخشی از انرژی خود را وارد کند، در این خصوص به مدت دو ماه مشکل اساسی در واردات انرژی خود داشتیم که این ناشی از محدودیت های صادراتی کشورهای واردکننده بود، همچنین مربوط به توقف فعالیت برخی شرکت های داخلی در این ایام و توقف سیستم حمل و نقل داخلی بود.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با مقایسه عملکرد تولید ذوب آهن در سال گذشته در مقایسه با سال ۹۸، گفت: سال گذشته تولید کک مرطوب نسبت به سال ۹۸، یک درصد کاهش داشت، همچنین تولید چدن مذاب ۰.۲ درصد با افزایش تولید و تولید شمش آماده یک درصد و محصولات اصلی ۲ درصد کاهش داشت.

وی یادآور شد: طی سال های ۹۸ و ۹۹ با رشد های ۴ و ۵ درصدی و در مجموع دو سال، با رشد ۹ درصدی تولید داشتیم.

یزدی زاده با اشاره به دستاوردهای مهم شرکت ذوب آهن اصفهان، تاکید کرد: رسیدن به تولید انبوه ریل ملی با رشد ۱۸۲ درصدی تولید و ۴۰۴ درصد فروش ریل، دریافت گواهینامه ریل استاندارد، پذیرش ریل ملی در بورس کالا و انعقاد نخستین قرارداد صادرات ریل و به کارگیری ریل در شش محور راه آهن کشور از جمله دستاوردهای ریلی ذب آهن در سال ۹۹ بوده است.

وی به تولیدات مربوط به ریل در ذوب آهن اشاره کرد و افزود: تولیدات مربوط به ریل های معدنیR۱۸، تولید ریل مترو S۴۹، تولید ریل راه آهن و تحویل بیش از ۵۰ هزار تن ریل به شرکت زیرساخت و راه آهن، تولید ریل زبانه سوزن، تولید شمش ریخته گری با گرید R۲۶۰ از جمله تولیدات ریلی ذوب آهن است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه ریل‌های مترو در سراسر کشور مشابه هم نیست و متفاوت و حدود دارای چهار نوع تنوع مصرف است، تاکید کرد: تاکنون دو نوع ریل مترو در ذوب آهن تولید شده است و دو نوع دیگر نیز هنوز تقاضا نداشته است، البته طی سال گذشته ۵۸ هزار تن ریل در ذوب آهن اصفهان تولید شده است.

یزدی زاده با بیان اینکه ذوب آهن ۱۰ درصد تولید فولاد کشور را دارد که تولید آن مشابه ۷۵ درصد سایر فولادسازان دنیاست، افزود: روش سایر تولیدکنندگان فولاد کشور مشابه معادل ۵ درصد تولیدکنندگان فولادی دنیا با گاز است، بنابراین ذوب آهن برای ماندن در گوی رقابت، استراتژی تنوع بخشی به تولیدات خود را در پیش گرفته است که تولید ریل آغاز تولید محصولات با ارزش افزوده بالا بود و به دنبال آن محصولات دیگر همچون کلاف های صنعتی، تکمیل سبد ورق سازه های فولادی، طراحی و تولید تیرآهن نیمه سبک و …. در دست تولید قرار گرفت.

وی به تنوع بخشی محصولات در نورد۶۵۰ اشاره کرد و گفت: همواره ذوب آهن در نورد۶۵۰ با ظرفیت مازاد مواجه بود که با ورود ریل به این کارگاه، توانستیم ظرفیت خالی را پر کردیم که این موجب تکمیل ظرفیت تنوع بخشی محصولات، کاهش ضایعات تولیدات شده است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با تاکید بر اینکه کمبود مواد اولیه و لزوم تولید محصولات با ارزش افزوده بالا یکی از چالش های ذوب آهن است، تصریح کرد: امروز توسعه تیرآهن بال پهن در ذوب آهن ضرورت دارد، البته باید توجه داشت که بیشترین حاشیه سود برای این شرکت مربوط به تولید ریل، سپس کلاف، آرک، تیرآهن و میلگرد ساده است.

وی در ادامه با اشاره به بازسازی کوره بلند شماره یک بعد از پنج سال توقف با اتکا به توان داخلی شرکت و بومی سازی، گفت: این اتفاق موجب افزایش ظرفیت تولید شرکت به میزان ۸۰۰ هزار تن در سال و کاهش ریسک تولید ذوب آهن شده است.

یزدی زاده البته یادآور شد: انتظار می رفت کوره بلند شماره ۱ در تیرماه ۹۹ دوباره وارد مدار شود که به دلیل خلف وعده صادرکنندگان بلوک های کربنی ناشی از تحریم، بهره برداری آن به دی ماه موکول شد.

وی ادامه داد: سال گذشته رکورد سرانه تولید شمش به میزان ۱۸۰ تن به ازای هر نفر در سال ۹۹ ثبت شد، البته پیش بینی تولید ۱۹۹ تن شمش شده بود که به دلیل دیر در مدار قرار گرفتن کوره بلند شماره ۱، این عدد محقق نشد.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به بهبود وضعیت نقدینگی شرکت نسبت به ۱۰ سال گذشته، اظهار کرد: طی سال گذشته سود شرکت به میزان ۱۵ هزار و ۸۱۹ میلیارد ریال رسید که دلایل افزایش میزان درآمد و سود شرکت ناشی از تمرکز بر تولید و فروش محصولات صنعتی و محصولات با ارزش افزوده بالاتر، تمرکز شرکت بر صادرات به دلیل ارزش افزوده بالاتر، افزایش تورم و افزایش سطحی عمومی قیمت‌ها است.

وی یادآور شد: ذوب آهن، شاهد رشد ۲۴۵ درصدی سودآوری شرکت های تابعه داخلی نسبت به سال ۹۸ بوده است.

یزدی زاده با بیان اینکه با همت تلاشگران ذوب آهن برای نخستین بار خروج از زیان انباشته پس از یک دهه در این شرکت اتفاق افتاده است، گفت: ذوب آهن طی یک دهه برای نخستین بار در سال ۹۹ به این نقطه رسید تا بتواند سود را بین سهامداران توزیع کند و سال گذشته میزان سود ۵۰۰ میلیارد تومان را پیش بینی کرده بودیم، اما به ۹۷۴ میلیارد تومان به سود قابل توزیع دست یافتیم.

وی درباره اینکه چرا تمرکز ذوب آهن بر صادرات شمش است، توضیح داد: محدودیت در صادرات محصولات نهایی به دلیل تحریم ها، وضع تعرفه های سنگین بر واردات محصولات نهایی فولادی با عنوان حمایت از صنایع داخلی توسط سایر کشورها، تعدد کارخانه های نورد در کشور و رقابت منفی قیمتی آنها در بازارهای هدف صادراتی، فروش برخی محصولات نهایی به ویژه میلگرد با قیمت های کمتر از قیمت شمش صادراتی از جمله دلایل تمرکز ذوب آهن بر صادرات شمش است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به برخی دستاوردهای مهم ذوب آهن، گفت: تملک معادن زغال‌سنگ سوادکوه، برون سپاری کارگاه آهن‌اسفنجی، تکمیل فاز نخست پروژه انتقال پساب فولادشهر، طراحی، ساخت و نصب درهای فلکسیبل باطری ۳ کک‌سازی در مسیر صنعت سبز، دستیابی به دانش فنی طراحی نسوز بدنه کوره بلند برای نخستین بار در کشور، افزایش ۴۰ هزار میلیارد ریالی حد اعتباری شرکت در بانک‌ها، دریافت لوح تقدیر از بانک مرکزی و … از جمله این دستاوردها بوده است.

وی ادامه داد: یکی از عوامل تاثیرگذار بر تولید ذوب آهن، عدم تامین یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن سنگ‌آهن کمی بوده که تغییرات پیاپی در وزارت صمت در سال قبل یکی از عوامل اصلی آن بوده است.

یزدی زاده درباره پروژه تزریق پودر زغال در کاهش مصرف کک، گفت: کاهش هزینه های ارز ناشی از واردات کک، کاهش وابستگی به کک با توجه به محدود بودن ذخایر زغال، افزایش بهره وری کوره بلند از جمله دلایل تاکید بر اجرای این پروژه است.

وی درباره دلایل تاخیر در اجرای این پروژه، گفت: عدم استفاده از کارشناسان و شرکت های خارجی به دلیل تحریم، عدم امکان بازدید و طی دوره های آموزشی پرسنل مربوط در کشورهای دارای این تجهیزات، نبود تجربه بهره برداری از این پروژه در کشور، عدم امکان تثبیت شرایط کاری در کوره بلندها به دلیل برخی مشکلات در تامین مواد اولیه باکیفیت، کم آبی و توقف های مکرر کوره بلند از جمله دلایل تاخیر است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در ادامه به برخی چالش های ذوب آهن اشاره کرد و افزود: خشکسالی، کمبود آب، عدم پایداری تامین مواد آهن‌دار، قرار گرفتن ذوب آهن لیست تحریم، پایین بودن سرمایه در گردش، شیوع کرونا، ظرفیت تولید زغال کشور، تغییرات مداوم قیمت نهاده‌های تولید، عدم بهره‌مندی نیروگاه‌های شرکت از گاز از جمله اصلی‌ترین چالش‌های این شرکت است.

به گفته یزدی زاده، تغییر رژیم کوره بلند به سمت سایر مواد آهن دار، خرید برق از بورس انرژی، افزایش تولید، کاهش مصرف کک، تملک معادن سنگ‌آهن، تکمیل پروژه‌های تامین آب، تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر، اصلاح قراردادهای خرید، افزایش موجودی مواد اولیه، تداوم صادرات محصولات به ۲۲ کشور با وجود قرار گرفتن در لیست تحریم، انتقال نماد ذوب از فرابورس به بورس، مدیریت هزینه‌های شرکت با اصلاح نرم‌های مصرف و … از جمله برنامه‌های ذوب آهن در سال ۱۴۰۰ است.

وی ادامه داد: تداوم پروژه های تصفیه پساب، تعیین تکلیف قطعی مطالبات سازمان تامین اجتماعی، تسکیل کنسرسیویم و کلنگ زنی واحد تولید ورق های الکتریکی به ارزش ۴۱۵ میلیوون یورو از دیگر برنامه های این شرکت در سال جاری است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان همچنین اظهار کرد: طی سه ماهه نخست امسال تولید محصولات ذوب آهن شامل چدن ۱۲ درصد، شمش ۳ درصد و محصول اصلی یک درصد رشد داشته است.

وی گفت: به طور قطع اگر امسال ذوب آهن محدویت های آبی را نداشت، دست کم ۵۰ هزار تن تولید محصولاتش بیشتر بود.

یزدی زاده در ادامه پس از تصویب صورت های مالی در مجمع ذوب آهن اصفهان، پیشنهاد هیات مدیره در خصوص تقسیم سود را مطرح کرد و با تاکید بر همراهی سهامداران در خصوص توزیع سود هستیم، گفت: از آنجا که انباشت سرمایه برای نخستین بار در این شرکت صورت گرفته، با توجه به طرح ها و برنامه های تدوین شده برای پیشبرد اهداف توسعه ای شرکت، به توزیع ۱۰ درصدی سود اکتفا شود.

در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، سهامداران روزنامه های صمت و دنیای اقتصاد را به عنوان روزنامه رسمی شرکت جهت نشر اطلاعیه های شرکت انتخاب کردند.

همچنین در ادامه این مجمع در خصوص تقسیم سود بین سهامداران تصمیم گیری شد. در ارتباط با بحث تقسیم سود، سیاست تقسیم سود در هلدینگ صدر تامین و شستا، تقسیم ۹۰ درصدی سود است، اما نظر براینکه ذوب آهن اصفهان نخستین سال ورود به سود انباشته را دارد و برای انجام پروژه های توسعه ای در پیشبرد اهداف این شرکت نیاز به سرمایه در گردش است که در نهایت با تقسیم سود بهینه موافقت شد که ۶۵ درصد از ۹۷۳۸ میلیارد ریال سود انباشته در شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان باقی ماند.

همچنین در ارتباط با باشگاه با توجه به وضعیت تورم و طرح های توسعه کارخانه و … مقرر شد، مسئولان باشگاه برنامه ای برای خوداتکایی و تامین هزینه های باشگاه تهیه و طبق زمان بندی مشخص آن را به اعضای هیات مدیره و سهامداران ارائه کنند و در نهایت مقرر شد با احتساب این موارد، عدد ۵۰ میلیارد تومان برای باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب آهن تصویب شد که پرداخت این رقم مستلزم ارائه آن برنامه است. (این عدد در سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان بود).

همچنین در ارتباط با برنامه های مسئولیت های اجتماعی ذوب آهن و رفع نیازهای بازنشستگان عدد ۴۰ میلیارد تومان تصویب شد. (این عدد در سال گذشته ۲۵ میلیارد تومان بود).