09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 28 تیر 1400 ساعت 11:58

اجرای مدل ارزیابی استاندارد 34000 منابع انسانی، نتایج ملموسی برای تعالی سازمانی دارد

عباس قنبری معاون مالی و اداری ایمیدرو ضمن تشکر از حضور تیم ارزیابان دانشگده مدیریت دانشگاه تهران و حاضران در جلسه گفت: اجرای مدل ارزیابی استاندارد 34000 منابع انسانی، ضمن شناسایی نقاط ضعف و قوت ایمیدرو، نتایج ملموسی برای تحقق تعالی سازمانی در برخواهد داشت.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی ایمیدرو، قنبری که در مراسم افتتاحیه این مدل بومی با حضور ارزیابان، مدیران و کارشناسان سخن می گفت، تصریح کرد: به رغم اینکه طی سال های اخیر تلاش هایی در جهت شناسایی و تقویت جایگاه نیروی انسانی در جهت تعالی سازمانی انجام شده، اما همچنان نیازمند نگاهی نو به این مهم هستیم.

معاون ایمیدرو با تاکید بر اینکه "مدل 34000 منابع انسانی" بومی است، اظهار داشت: این باعث افتخار است که بتوان با مدل بومی، نقاط ضعف فرایندهای فعلی را شناسایی و راهکارهای برای تقویت آن ها ارایه کرد.

وی افزود: ایمیدرو به منظور حرکت در مسیر تعالی سازمانی، نیاز به نتایج واقعی و ملموس این مدل ارزیابی دارد.

در این نشست، حمید رضا یعقوبی سرارزیاب مدل 34000، ابتدا با ارایه تصویری کلی از مدل مورد اشاره، گفت: در این مدل هفت فرایند اصلی به عنوان "اصول بنیادین" وجود دارد.

یعقوبی ادامه داد: "اخلاق محوری"، "چابکی و انعطاف پذیری"، "شفافیت و سلامت"، "عدالت محوری و همه گیری"، "مشارکت"، "پاسخگویی" و "قانون مداری" جزو فرایندهای اصلی این مدل هستند.

وی در عین حال به سه عامل جهت دهنده در مدل 34000 اشاره و تصریح کرد: "نوآوری و مدیریت دانش"، "اخلاق، ارزش ها و فرهنگ سازمانی" و "رهبری و استراتژی منابع" به عنوان جهت دهنده و توانمندساز عمل می کنند.

به گفته یعقوبی، توانمندسازها موجب شکل دهی توانمندی ها برای استقرار فرایندهای منابع انسانی و همزمان سبب شکل گیری نتایج منابع انسانی و سازمانی نیز می شوند.

وی تاکید کرد: نتایج اجرای این مدل شامل کارایی دستگاه اجرایی، خوشنامی و تصویر سازمانی و مسئولیت اجتماعی، سلامت اداری، تکریم ارباب رجوع، مکانیزم های الکترونیک، نتیجه گرایی و بازآفرینی خدمات دولتی و همچنین کیفیت و ارزش آفرینی خدمات دولتی، است.

یعقوبی درباره ویژگی ها کمی مدل فوق، اظهار داشت: برای امتیازدهی این مدل، تعداد 21 بند برای توانمندشدن و فرایندهای منابع انسانی وجود دارد که مجموع امتیازها به 34000 می رسد.

در مدل ارزیابی 34000، سطح نشان A-E تعیین می شود که A1 تا A4 مربوط به سطح متعالی و بهینه است و B1 تا B4 سطح پیشرفته را نشان می دهد. در ادامه C1 تا C4سطح میانی، D1تا D4 سطح مقدماتی و سطح E نیز جایگاه مبتدی یک سازمان در این مدل را منعکس می سازد.