10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 27 آذر 1400 ساعت 15:30

صدور مجوزهای پروژه انتقال آب دریای عمان به شرق کشور

عملیات اجرای پروژه نمک زدایی و انتقال آب دریای عمان به استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی با صدور مجوزهای نهایی خرید و تحویل زمین، زیست محیطی، تخصیص برداشت آب و پدافند غیرعامل، سرعت می گیرد.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی ایمیدرو، مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن (ایمواسکو ) با اعلام این مطلب گفت: عملیات تجهیز کارگاه و اجرای طرح در مسیرهای حد فاصل زاهدان تا خاش، مشهد تا تربت حیدریه و همچنین اجرای آبگیر و تاسیسات نمکزدایی را شامل می شود.

محمدحسن اسدی افزود: زمین پروژه واقع در منطقه آزاد چابهار تحویل پیمانکار شده است و عملیات تجهیزکارگاه و اجرای پروژه در دو مسیر خط انتقال آغاز شده است.

14 جبهه کاری فعال می شود

وی در خصوص برنامه های آتی در پروژه فوق، عنوان کرد: تا سه ماهه نخست سال آینده کل مطالعات به اتمام رسیده و به تدریج در مجموع 14 جبهه در ساخت آبگیر و تاسیسات شیرین سازی، مسیر سازی و اجرای خط انتقال فعال خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن افزود: از دی ماه سال جاری برنامه ریزی برای تامین ماهیانه 25 تا 30 هزار تن ورق جهت تولید لوله های فلزی در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

اسدی کرد: پیش بینی می شود در راستای تحقق منویات رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران در چابهار و شرق کشور با عزم جدی دولت سیزدهم در کارگروه ستاد انتقال آب دریا به ریاست معاون اول رئیس جمهور، این طرح ملی تا پایان سال ۱۴۰۴ به صورت فازبندی شده به مرحله بهره برداری برسد.

این گزارش می افزاید، شرکت های گل گهر، فولاد مبارکه، ملی مس ایران، چادرملو، گهر زمین، فولاد خراسان و اپال پارسیان سنگان با راهبری ایمیدرو، در پروژه نمک زدایی و انتقال آب دریای عمان به استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی به عنوان سرمایه گذار مشارکت دارند.

پیش از این خط نخست انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران (در سه قطعه) با راهبری ایمیدرو و سرمایه گذاری شرکت های بزرگ راه اندازی و افتتاح شده بود و اکنون نوار شرقی کشور میزبان خط جدید انتقال آب است.