05 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 29 آذر 1400 ساعت 14:15

تمدید تفاهم نامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، تفاهم نامه همکاری بین خود را برای مدت سه سال دیگر تمدید کردند.

به گزارش جهان معدن به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در این تفاهم نامه همکاری که روز یکشنبه به امضای علی رسولیان معاون وزیر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران رسیده است، طرفین در تداوم همکاری‌های گذشته خود، بر توسعه و تقویت نقش بخش خصوصی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تأکید کردند.

تدوین استراتژی توسعه، ارتقاء بهره وری، توسعه پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و مهندسی مجدد صنایع کوچک کشور و نهادهای پشتیبان آن‌ها، کاهش هزینه‌های معاملاتی از طریق بهبود فضای کسب و کار و عملکرد بنگاه‌های صنعتی کوچک، افزایش نقش بخش خصوصی در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌های مربوط به صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و کمک به نهادینه کردن ارتباط تشکل‌های صنعتی و معدنی با دولت، مجلس شورای اسلامی، واحدهای صنعتی خصوصی و سازمان‌های همتا، از جمله زمینه‌های همکاری دو طرف در این تفاهم نامه همکاری است.

طرفین همچنین در این تفاهم نامه بر ساماندهی بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی در قالب خوشه‌های کسب و کار، تدوین سیاست‌های حمایتی و مشوق‌های مربوط به صنایع کوچک به منظور ارائه به مراجع قانونگذاری و تدوین سیاست‌های حمایتی و مشوق‌های مربوط به کارآفرینان، مخترعان، مبتکران و صاحبان ایده‌های نو به منظور نیل به اشتغال کامل در صنایع کوچک و متوسط کشور تأکید نموده‌اند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه متعهد شده‌اند نسبت به تشکیل کمیته‌های تخصصی در رشته‌های مختلف صنعتی به منظور توسعه کارآفرینی، خلاقیت، عارضه یابی و آسیب شناسی واحدهای صنعتی، ترویج خوشه‌های صنعتی، توسعه و تحقیقات صنعتی بازار، آموزش شاغلین واحدهای صنعتی و همچنین مطالعه، بررسی و معرفی زمینه‌های همکاری بخش خصوصی در ایجاد، توسعه و حمایت از صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در سطوح ملی و استانی اقدام نمایند.

طرفین در بخش دیگر این تفاهم نامه تعهد نموده‌اند ارتباط مستمر و فعال فرهنگی، اطلاعاتی و علمی متقابل، بانک‌های اطلاعاتی از سیاست‌های حمایتی کشورهای صنعتی از صنایع کوچک و نهادهای پشتیبان آن‌ها، بانک اطلاعات از خبرگان صنایع کوچک و متوسط کشور در رشته‌های مختلف صنعتی و عملکرد آن‌ها در زمینه های ساخت، بازاریابی، فروش، اطلاع رسانی و ... ایجاد نمایند.

همچنین ارتقاء کیفیت برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، تورهای صنعتی و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مرتبط با بخش صنعت و بررسی و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخلی و خارجی به منظور تقویت بازار محصولات ساخت ایران از دیگر تعهدات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این تفاهم نامه همکاری مشترک است.

همکاری مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌های صنعتی و خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در قالب این تفاهم ‌‌نامه تا پایان سال 1403 ادامه و در صورت توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.

شایان ذکر است، در چند دهه گذشته نقش تشکل‌های غیردولتی در سیاستگذاری‌های کلان اقتصادی و صنعتی اهمیت به‌سزایی یافته است. این تشکل‌ها اهداف آرمانی یک نظام صنعتی مانند عدالت اجتماعی، توسعه پایدار، حفاظت از محیط زیست، حمایت از مصرف کننده، توزیع عادلانه ثروت در جامعه و امثال آن را پیگیری می‌نمایند.

در کشورهای توسعه‌ یافته و صنعتی، نقش تشکل‌ها نهادینه شده و بر اعمال دولت‌ها نظارت و کنترل مستقیم داشته و مطبوعات و رسانه‌های گروهی جمعی به‌عنوان مهم ترین ابزار و وسیله ارتباطی از آن‌ها حمایت می‌کنند، اما وجود تشکل‌ها به‌تنهایی نتایجی را به‌بار نیاورده، بلکه تشخیص ضرورت موضوع از طریق سیاستگذاران و طرح مسأله به‌عنوان یک نیاز ملی و ایجاد فضای باطراوت فرهنگی برای فعالیت آنان منجر به ایفای نقش‌های موفقیت‌ آمیز می‌شود.

تأکیدات مقام معظم رهبری به اجرای اصل (44) قانون اساسی به منظور توسعه و تقویت نقش بخش خصوصی در اقتصاد ملی و تلاش‌هایی که درخصوص عملیاتی شدن این اصل با تفویض برخی از امور تصدی در وزارت صنعت، معدن و تجارت به خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران صورت گرفته، از جمله اقدامات مؤثری است که درپی رهنمودهای رهبری معزز انقلاب آغاز شده است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با درک مشترک از اهمیت موضوع، در تداوم همکاری‌های گذشته خود این تفاهم‌ نامه‌ را تنظیم نموده‌اند که عملیاتی شدن آن در گرو همکاری‌های گسترده مشترک است.