09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 16 بهمن 1400 ساعت 14:06

مجلس شرکت‌های خارجی تولیدکننده محصولات دخانی را خلع ید کند

نماینده ولی فقیه در استان مازندران با انتقاد از سهم ۷۰درصدی ۲شرکت خارجی از بازار مصرف محصولات دخانی در کشور گفت: مجلس شورای اسلامی شرکت‌های خارجی تولید کننده محصولات دخانی را خلع ید کند.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی و امور بین الملل شرکت دخانیات ایران از ساری، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی امروز سه شنبه در دیدار حسین عامریان رئیس صندوق بازنشستگی فولاد کشور، محمد شیخان مدیر عامل و نائب رئیس هیات مدیره شرکت دخانیات ایران، جوادی مدیر دخانیات مازندران و همچنین برخی از مدیران شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه مصرف بشر به ۲ دسته، نیاز و اضطرار تقسیم می‌شود، اظهار کرد: اقلامی همچون برنج و گندم برای انسان نیاز است اما برخی اقلام دیگر مثل دخانیات یک نیاز نیست بلکه اضطرار است.

وی با بیان اینکه فعلاً چند میلیون از جمعیت کشور محصولات دخانیات از جمله سیگار را مصرف می کنند، گفت: در این شرایط ما چاره‌ای جز تولید نداریم و نباید وارد کننده و وابسته به بیگانگان باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران و امام جمعه شهرستان ساری با اشاره به مصرف سالانه ۸۰ میلیارد نخ سیگار در کشور افزود: این میزان مصرف تاسف بار است. متاسفانه برای آثار زیان‌بار مصرف دخانیات تبلیغات کم و بسیار ضعیف صورت می‌گیرد.

آیت‌الله محمدی‌لائینی با اشاره به تعطیلی برخی صنایع مثل صنایع نساجی مازندران و صنایع قائمشهر در این استان افزود: عده‌ای تولید را زمین می زنند تا واردات صورت گیرد اما ما معتقدیم باید به صنعت دخانیات ایران از روی ضرورت و اضطرار توجه شود.

وی با اشاره به فعالیت ۲ شرکت خارجی در کشور و تصاحب ۷۰ درصد سهم مصرف بازار کشور تصریح کرد: ظاهراً در زمان آغاز به کار این شرکت‌ها، مجلس وقت مخالف فعالیت آنها بود در حال حاضر مجلس شورای اسلامی می تواند این شرکت‌های خارجی را خلع ید کرده و سهم تولید را به شرکت‌های داخلی بدهد.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران و امام جمعه شهرستان ساری تاکید کرد: روزگاری در کشور شرکتهایی مثل روژی و لاتاری با آن همه عظمت با یک فتوا منحل شدند حالا این شرکت‌ها مگر چه هستند؟

آیت‌الله محمدی‌لائینی خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: مجلس تصمیم بگیرد تولید محصولات دخانی را به شرکت‌های داخلی بدهد.

وی با بیان اینکه چرا باید حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد نخ سیگار مصرف داخل از سوی شرکت‌های خارجی تولید شود، اظهار کرد: باتوجه به مصلحت‌ها باید برخی ضرورت‌ها و اضطرارها در اولویت تصمیم‌گیری مسؤولان قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران و امام جمعه شهرستان ساری با تاکید براینکه صنایع ما در زمینه تولید محصولات دخانی باید مدرن شوند، افزود: باید تعاملی بین صنعت دخانیات و جهاد کشاورزی به وجود آید تا تولید محصولات دخانی در الگوی کشت مسؤولان امر مورد توجه باشد.

آیت الله محمدی‌لائینی در ابتدای سخنان خود از گزارش رئیس صندوق بازنشستگی فولاد کشور و مدیرعامل دخانیات تقدیر و تشکر کرد.

نگاه ما به افزایش تولید، صادرات و درآمدزدایی

پیش از سخنان آیت‌الله محمدی‌لائینی، حسین عامریان مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد کشور با تاکید بر اینکه باید وعده‌های دولت آیت الله رئیسی محقق شود، گفت: مردم برای تحقق مطالباتی به آقای رئیسی رای دادند و آنچه مردم مطالبه کردند، باید محقق شود.

وی با بیان اینکه ما در گام اول از مدیران انقلابی دعوت کردیم تا با قبول مسؤولیت وارد عرصه شوند، اظهار کرد: آقای شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات از نیروی های انقلابی، جهادی و دارای سوابق ارزشمندی در عرصه تولید است.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی فولاد کشور بر ضرورت تولید محصولات دخانی و کشاورزی تاکید کرد و گفت نگاه ما به افزایش تولید، صادرات و درآمد زدایی است.

عامریان با بیان اینکه حلقه و نحوه مدیریت در این عرصه بسیار مهم است، گفت: حمایت مسؤولان هم می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

وی با تاکید بر تامین رفاه و معیشت متناسب با شأن مردم افزود: معیشت مردم را وظیفه خود می‌دانیم و در حد توان در حال انجام وظیفه هستیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد کشور کشاورزان را مظلوم‌ترین و پرتلاش ترین قشر جامعه توصیف کرد و گفت: متاسفانه کشت توتون و تولید سیگار و صادرات در واقع به تعطیلی کشیده شده اما ما برای احیای ظرفیت‌ها برنامه داریم و پای کار هستیم.

مبارزه با رانت و فساد و حمایت از تولید داخل از شعارهای دولت آیت الله رئیسی

در ادامه این دیدار محمد شیخان مدیرعامل و نائب رئیس هیأت مدیره شرکت دخانیات ایران با گرامیداشت ایام الله دهه فجر گفت: فضای کشور تغییر کرده و مردم مطالبه خدمت دارند.

وی با اشاره به ضرورت نگاه انقلابی‌گری مسؤولان برای انجام کار و خدمت، افزود: نگاه انقلابی‌گری به معنای خدمت و نوکری مردم است.

مدیرعامل و نائب رئیس هیأت مدیره شرکت دخانیات ایران تاکید کرد؛ امیدواریم همه ما در کنار هم قرار گیریم و در یک حرکت منسجم و هدفمند برای شکوفایی اقتصاد، افزایش تولید، ایجاد اشتغال و صادرات تلاش کنیم.

شیخان مبارزه با رانت، فساد، برقراری و استقرار عدالت، رفع تبعیض، حمایت از تولید داخل و احیای اقتصاد را از شعارهای دولت آیت الله رئیسی ذکر کرد و گفت: ما به وظایف خود عمل می کنیم و در همین راستا سفرهای استانی را در پیش گرفتیم تا حرف کارگران زحمتکش و آنهایی که در عرصه تولید نقش‌آفرین هستند را بشنویم و در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های خود آنها را اعمال کنیم.

وی با بیان اینکه به‌دلیل سیاست‌های غلط سال‌های گذشته، کشاورزان و کشاورزی به‌عنوان حلقه اول تولید، آسیب دیدند، تصریح کرد: کشاورزان زحمتکش‌ترین و پاکترین قشر جامعه هستند که دیدن زحمات آنها برکت‌آفرین است. اما سیاست‌های غلط باعث شد تا آنها ضرر و زیانی را متحمل شوند که حق این عزیزان زحمتکش نیست.

مدیرعامل و نائب رئیس هیأت مدیره شرکت دخانیات ایران تاکید کرد: متاسفانه فضایی در کشور در گذشته ایجاد شد که در راستای آن تاجران و دلالان نهایت استفاده را از این فضا بردند.

شیخان با بیان اینکه حمایت از توتون کاران اولین پیام ما در این سفر استانی است، گفت: دومین پیام در حوزه تولید است و ما معتقدیم مازندران یکی از قطب های اصلی دخانیات است و باید ظرفیتهای موجود استان بخصوص در بخش تولید و کشاورزی احیاء گردد.

وی رونق فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال را از ثمرات بخش کشاورزی دانست و افزود: خوشبختانه با نگاه مثبت و حمایت آقای عامریان در پی آن هستیم برنامه هایی برای افزایش تولید و صادرات را محقق و اجرایی کنیم.

مدیر عامل و نائب رئیس هیأت مدیره شرکت دخانیات ایران توجه به تحقیقات و پژوهش در صنعت دخانی را مهم دانست و افزود: استان مازندران جوانان تحصیل کرده و خوبی دارد که می توان با بهره گیری از آنها یک تحولی در صنعت دخانیات مازندران ایجاد کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال آیت الله محمدی لائینی درخصوص حضور ۲ شرکت خارجی در ایران گفت: در سال ۱۳۸۱ دولت اصلاحات تصمیم می‌گیرد حضور شرکت‌های خارجی در کشور را به رسمیت بشناسند و به رغم مخالفت مجلس وقت، زمینه حضور این دو شرکت در کشور فراهم شد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد سهم بازار مصرف محصولات دخانی کشور به این دو شرکت تعلق دارد. البته ۲۰ درصد قاچاق و کمتر از ۱۰ درصد سهم بازار متعلق به شرکتهای داخلی است.

مافیا مانع تولید

همچنین در این دیدار منصورعلی زارعی نماینده ساری و میاندرود با تاکید بر رفع مشکلات محصولات دخانی استان مازندران گفت: هم در تولید و هم در فروش توتون مشکلاتی در استان وجود دارد و متاسفانه همزمان با رشد تکنولوژی، این بخش ها در استان رشد نکرده است.

وی افزود: مافیای پشت صحنه سیگار و توتون وجود دارند که مانع کشت و تولید می شوند.