05 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 25 بهمن 1400 ساعت 15:58

"هیدرات ویژه" و "پرعیارسازی بوکسیت" از جمله طرح های 1401 هستند

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران از برنامه افتتاح طرح های توسعه ای این شرکت در سال آینده خبر داد. بخشی از طرح های این شرکت با هدف پرعیارسازی بوکسیت راه اندازی خواهند شد.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو )، تورج زارع مدیرعامل شرکت آلومینای ایران ضمن اشاره به پیشرفت های این شرکت در حوزه معدن،کارخانه آلومینا و شمش آلومینیوم در سطح کشور و منطقه، از افتتاح چند طرح توسعه ای طی سال 1401 خبر داد.

وی افزود: در حوزه طرح های توسعه ای این شرکت، 2 طرح در مراحل پایانی قرار دارند. یکی از آنهاکارخانه هیدرات ویژه است که با پیشرفت فیزیکی 70درصدی تا پایان خرداد سال1401 به بهره برداری خواهد رسید.

زارع خاطر نشان کرد: این در حالی است که کارخانه پرعیارسازی بوکسیت به روش واسطه سنگین نیز با پیشرفت 40 درصدی، طبق زمان بندی تعیین شده تا پایان شهریور سال آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: از جمله مزایای این پروژه می توان به ارتقاء کیفیت بوکسیت و خارج کردن عناصر مزاحمی همچون کربنات های کلسیم و منیزیم اشاره کرد. این امر منجر به مصرف کمتر سود کاستیک در تولید آلومنیا و درنتیجه کاهش هزینه های شرکت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران تصریح کرد: این شرکت در زمینه گل قرمز نیز فعالیت های مطلوبی را داشته و از 3 تیکنر تعریف شده در این بخش، یک تیکنر به بهره برداری رسیده و در حال استفاده است. همچنین عملیات ساخت 2 تیکنر دیگر با پیشرفت بیش از 60 درصدی طبق زمان بندی در نیمه اول سال 1401 به پایان خواهد رسید. توسعه این امر می تواند مشکل کم عیار بودن بوکسیت شرکت را تا حد زیادی مرتفع کند.

زارع ادامه داد: پروژه توسعه ای شرکت در واحد 18، بیش از 80 درصد پیشرفت دارد و فاز نخست آن تا پایان سال جاری و مابقی آن تا خرداد سال آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

فعالیت های اکتشافی

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران اعلام کرد: این شرکت در حوزه فعالیت های اکتشافی به موفقیت های چشمگیری دست یافته است. از جلمه این اقدامات می توان به تهیه 2 دستگاه مغزه گیری پیشرفته اشاره کرد. در حال حاضر این دستگاه ها مورد استفاده قرار گرفته اند که این امر می تواند وضعیت اکتشافی شرکت را طی سال های آینده بسیار بهبود بخشد.

وی یادآور شد: همچنین تبدیل بوکسیت های کم عیار به آلومینا در کارخانه آلومینای ایران، یکی از دستاوردهای این شرکت است. این در حالی است که برخلاف، از مدار خارج شدن معدن تاش، شرکت آلومینای ایران توانست خوراک مورد نیاز کارخانه را تامین و از بوکسیت های کم عیار،آلومینا تولید کند.

زارع گفت: براساس محاسبات انجام شده،پیش بینی می شد به دلیل کاهش کیفیت بوکسیت، تولید شرکت کاهش 20هزار تنی را تجربه کند اما با تلاش و اقدامات فنی متخصصان این شرکت، نه تنها کاهش نیافت بلکه شاهد رشد تولید نیز بودیم.

تولید با تمام ظرفیت

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران تصریح کرد: با توجه به بهره برداری از دیگ های کارخانه طی خرداد سال جاری، برخلاف مشکلات جهانی تامین آند از جمله افزایش قیمت حمل و نقل و قیمت آند، با تلاش ایمیدرو و شرکت آلومینای ایران، توانستیم با تمام ظرفیت به تولید شمش آلومینیوم ادامه دهیم. این در حالی است که روند تولید بسیار مطلوب بوده و مطابق ظرفیت مد نظر شرکت در حال انجام است.