06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 17 فروردين 1401 ساعت 09:04

تعریف استراتژی توسعه صنعتی از ضروریات اجرای طرح آمایش منطقه‌ای صنعت، معدن و تجارت

نماینده مردم کرمان در مجلس‌شورای‌اسلامی در نشست مشترک مجمع نمایندگان و استاندار کرمان با وزیر صمت، یکی از ضروریات اجرای طرح آمایش منطقه‌ای صنعت، معدن و تجارت را پایه علمی طرح دانست و گفت: باید استراتژی توسعه صنعتی تعریف کرده و در آن جهت حرکت کنیم.

به گزارش جهان معدن به نقل ازشاتا، محمدرضا پورابراهیمی توزیع صنعت در کشور را نامتوازن دانست و تصریح کرد: طرح آمایش وزارت صمت باید با اسناد بالادستی تطبیق داده شده و با در نظر گرفتن همه ظرفیت‌ها و مزیت‌های جهانی استان کرمان، بازبینی شود.

وی افزود: اکنون بیش از ۴۰ درصد واحدهای صنعتی و سرمایه‌گذاری کرمان نیمه‌فعال و نیازمند برنامه‌ریزی اساسی هستند، بنابراین می‌توان در طرح آمایش منطقه‌ای جایگاه ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: آمارها نشان می‌دهد مطالعات پیرامون اکتشافات معدنی در استان کرمان کمتر از ۱۰ درصد است در حالی که این کار در کانادا تا به امروز بیش از ۲ بار انجام شده است.

پورابراهیمی بیان کرد: در استان کرمان و برای نمونه در ۹۳ درصد از شهرستان راور، امکان فعال‌سازی مطالعات و بهره‌برداری از معادن وجود ندارد، زیرا این معادن یا دست سازمان‌های توسعه‌ای مثل تهیه و تولید و ایمیدرو است و یا در حوزه سازمان انرژی اتمی یا محیط‌زیست قرار دارد؛ ازاین‌رو درخواست ما این است که برای استان کرمان با توجه به ظرفیت‌های موجود برنامه‌ریزی شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس‌شورای‌اسلامی افزود: درخواست ما این است که وزارت صمت در اجرای طرح آمایش منطقه‌ای اسناد و داده‌های موجود را بازنگری و اصلاح کند و سازمان‌های توسعه‌ای این وزارتخانه نیز همراهی کنند تا بتوانیم گل‌گهر دوم و سوم را ایجاد کنیم.

وی تأکید کرد: طرح آمایش صنعت، معدن و تجارت اقدام خوب و مهمی است و ما برای همراهی با آن آماده هستیم، اما از نظر چارچوبی نیاز به اصلاح دارد.