10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 30 فروردين 1401 ساعت 12:48

پیشرفت تدوین طرح جامع طلای کشور از مرز 90 درصد گذشت

سرپرست مجتمع طلای موته اعلام کرد: میزان پیشرفت تدوین طرح جامع طلای کشور، از مرز 90 درصد گذشت.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی ایمیدرو، شهاب الدین محمد راستانی با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به تجربه بالای مجتمع طلای موته در زنجیره تولید طلا، ایمیدرو مسئولیت تهیه و تدوین طرح جامع طلا را به عهده این مجتمع گذاشت.

وی افزود: مجتمع طلای موته با انتخاب 2 شرکت ایرانی، تهیه طرح جامع طلا را در سال 99 آغاز کرد و اکنون در مراحل پایانی است. با اتمام طراحی و نیز راه اندازی سامانه تحت وب، طرح مذکور به اتمام می رسد و نقشه راه این صنعت برای اقدامات بعدی آماده می شود.

برنامه ارتقای کیفیت شمش؛ شمش چهار9

سرپرست مجتمع طلای موته با اشاره به برنامه ارتقای کیفیت شمش تولیدی این مجتمع گفت: با توجه به سیاست ابلاغی مهندس جعفری مبنی بر بهبود کیفیت شمش تولیدی، قرار است با انتخاب مشاور و فراهم کردن زیرساخت های لازم، عیار شمش به بالاترین میزان یعنی از 999 به 999.9 (معروف به چهار9) افزایش یابد.

وی ادامه داد: با شروع بهره برداری از معدن طلای دره اشکی در آذر 1400 و موافقت رئیس هیات عامل ایمیدرو با پیشنهاد طرح افزایش ظرفیت کارخانه، این طرح در دستور کار مجتمع قرار گرفت و در اسفند گذشته، پیش نویس اسناد مناقصه عمومی طرح برای انتخاب مشاور آماده شد. در سال جاری نیز مشاور طبق روال قانونی انتخاب و فاز مطالعاتی و عملیاتی افزایش ظرفیت کارخانه شروع می شود.

مرحله دوم برگزاری مناقصه انتخاب پیمانکار طرح ساخت مدار بازیابی آب

راستانی درباره طرح ساخت مدار بازیابی آب و مدار کربن گیری تصریح کرد: این طرح متشکل از جدایش کربن فعال حاوی طلای انباشته ‌شده در سد باطله و آبگیری باطله نهایی ارسالی به سد باطله است. قرارداد این طرح به دلیل انجام نشدن تعهدات از سوی پیمانکار قبلی و درنتیجه، پیشرفت فیزیکی پایین (14 درصد) از سال 97، فسخ شده و اکنون در مرحله دوم برگزاری مناقصه انتخاب پیمانکار است.

وی ادامه داد: بهره برداری از این طرح، نقش بسیار مهمی در تامین آب مورد نیاز، حفاظت از محیط زیست و همچنین بازیافت طلا های موجود در سدهای باطله این مجتمع (حدود 1.8 میلیون تن کانسنگ باطله خردشده با عیار متوسط 0.4 ppm و ذخیره ای حدود 700 کیلوگرم طلا) خواهد داشت.

آغاز عملیات بهره برداری از معدن طلای شانق

سرپرست مجتمع طلای موته با بیان اینکه معدن طلای شانق از جمله معادن متعلق به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در جوار مجتمع طلای موته قرار دارد، گفت: با واگذاری امور اجرایی این معدن به مجتمع طلای موته، قرار است با تجهیز آن طی ماه های آینده، عملیات اجرایی و استخراج معدن آغاز شود.

وی افزود: با توجه قرار گرفتن کانسار در زون آلتراسیون و شواهد موجود، امید به افزایش ذخیره معدن بالا بوده و قرار است همزمان با عملیات استخراج، عملیات اکتشاف تکمیلی نیز آغاز شود.