10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 10 ارديبهشت 1401 ساعت 14:59

تهیه نقشه‌های ژئوشیمی رسوبی و آلاینده‌های زیست‌محیطی جنوب کشور هم‌زمان با روز ملی خلیج‌فارس

مدیر زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از تهیه نقشه‌های ژئوشیمی رسوبی و آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرها و بنادر ساحلی جنوب کشور از جمله بندرعباس، بندر شهید رجایی، بوشهر، بندر امام خمینی، چابهار، کنارک، خور موسی و خور سلج به مناسبت روز ملی خلیج فارس خبر داد.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، مسعود زمانی‌پدرام گفت: دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با همکاری مراکز استانی از جمله اهواز، شیراز، ساری و گیلان 27 پروژه فعال در مناطق ساحلی و دریایی ایران دارد.

وی افزود: در پی نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری، این دفتر همکاری‌های بسیار خوبی را با شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژهای نفتی از جمله بسترشناسی سکوهای نفتی خلیج‌فارس، بررسی‌های ژئوفیزیک دریایی پهنه آبی فاز نخست احداث نیروگاه حرارتی سیریک و دیگر طرح های عمرانی داشته است.

زمانی‌پدرام ادامه داد: امسال پنج پروژه در قالب تفاهم‌نامه سازمان با منطقه آزاد قشم و بررسی رسوب‌شناسی شرایط اکسیداسیون-احیا و گسترش مواد آلی در پهنه ساحلی- دریایی بخش شمالی خلیج‌فارس به‌عنوان برنامه امسال اجرا می شود.

به گفته وی، برداشت‌های ژئوفیزیک دریایی و رسوب‌شناسی را در دستور کار دارد، تصریح کرد: برداشت‌های ژئوفیزیک دریایی در حد فاصل شهرهای ساحلی نوشهر- نور برای شناسایی ژئومتری زیربستر دریا؛ پایش و بررسی شرایط زیر ساختی اسکله‌های ساحلی؛ شناسایی و تعیین الگوی انباشتگی رسوبات دلتایی مصب رودخانه سفیدرود در دریای خزر؛ پروژه مشترک با پژوهشکده علوم زمین برای بررسی نسبی نوسانات سطح آب دریای کاسپین و تاثیر آن بر روی رسوبات هولوسن و همچنین برداشت‌های ژئوفیزیک دریایی در جنوب جزیره قشم، شامل بسترشناسی حد فاصل جزایر هنگام و لارک در خلیج‌فارس، پروژه های یاد شده هستند.

مدیر زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که در زمینه تولید نقشه‌های ژئوشیمی رسوبی و آلاینده‌های زیست‌محیطی مناطق ساحلی و دریایی، چندین نقشه و گزارش تهیه شده است، افزود: نقشه‌های رشت، آستانه‌اشرفیه، بابلسر، سرخرود، فرح‌آباد، لسکوکلایه استان‌های گیلان و مازندران به اتمام رسیده و از دیگر نقشه‌های یک‌پنجاه‌هزارم که قرار است امسال یا نیمه دوم سال 1402 به مرحله چاپ برسند، می‌توان به نقشه‌های بندرانزلی، بندرترکمن، جویبار، گمیشان، تنکابن، رضوان‌شهر، رامسر، هشتپر در شمال کشور و همچنین نقشه‌های یک‌پنجاه‌هزارم بندرعباس، بندر شهیدرجایی، بوشهر، بندر امام خمینی، چابهار، کنارک، خور موسی و خور سلج در جنوب کشور اشاره کرد.

زمانی‌پدرام یادآور شد: نقشه‌های ژئوشیمی و آلاینده‌های زیست‌محیطی مناطق ساحلی و دریایی از نظر ثروت آفرینی بسیار مهم هستند، زیرا سطوح مختلف کاربران، شامل دانشگاه‌ها، ارگان‌های دولتی، شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش خصوصی، کشاورزان و عموم مردم می‌توانند از آن ها استفاده کنند.

توسعه همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژه‌های نیروگاهی و نفتی

مدیر زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از توسعه همکاری‌های این سازمان با شرکت‌های دانش بنیان در پروژههای نیروگاهی و نفتی هم‌زمان با روز ملی خلیج‌فارس خبر داد.

وی تصریح کرد: با درخواست شرکت دانش‌بنیان دریا نقشه از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای مطالعات اولیه بسترشناسی و زیر بستر در پهنه آبی فاز نخست احداث نیروگاه حرارتی سیریک در استان هرمزگان، گروه ژئوفیزیک دریای دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی مسئولیت برداشت داده‌های لرزه‌نگاری زیر بستر توسط دستگاه Sub Bottom profiler را پذیرفت.

زمانی‌پدرام عنوان کرد: این مطالعات برای شناسایی لایه‌های زیر بستر و مطابقت آنها با داده‌های مغزه در شبکه طراحی شده جهت احداث سازه های دریایی و جای‌گذاری لوله انتقال آب در زیر بستر دریا در منطقه نیروگاه حرارتی سیریک انجام شد.

وی اضافه کرد: همچنین با درخواست یک شرکت دانش‌بنیان دیگر بنام هرمزان دریاپیما مبنی بر همکاری با سازمان در خصوص پروژه نفتی سکوی ایلام ۳ براساس تفاهمنامه‌ای که با شرکت یاد شده امضاء شد، تجهیزات لازم برای برداشت داده‌های ژئوفیزیک دریا به همراه رئیس گروه ژئوفیزیک دریا به منطقه عملیاتی ارسال شد.